Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand 2012 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit reglement vervangt het Reglement burgerlijke stand 2011, vastgesteld bij besluit van 4 januari 2011.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2012 | 01-07-2016 | Nieuwe regeling | 03-07-2012 Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel- en Rijnstreek, 12-07-2012 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht;
gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand en het bepaalde in het algemeen delegatiebesluit vastgesteld bij raadsbesluit van 27 september 2011;
vast te stellen het volgende: Reglement, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone
a.de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot
herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Stb. 1993, nr.
duur van het dienstverband bij de gemeente.
b.Voor de leden van de raad, voor de periode die zij aaneengesloten deel
c.Voor de leden van het college van burgermeester en wethouders, voor de
periode dat zij hun ambt uitoefenen.
d.Voor de overigen, voor de in het benoemingsbesluit te bepalen periode.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het huis der gemeente. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Het bureau burgerlijke stand, voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn, in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet, verricht haar werkzaamheden binnen de volgende openingstijden:
De verschillende werkzaamheden van het bureau burgerlijke stand worden verricht op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 08.30 uur en 17.00 uur. Op woensdag tussen 08.30 en 20.00 uur met uitzondering van het doen van huwelijksaangifte en aangifte van partnerschapregistratie. Dit geschiedt uitsluitend op afspraak op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag.
Het bureau van de burgerlijke stand kan op schriftelijk en gemotiveerd verzoek van een belanghebbende(n) door de ambtenaar van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnwet, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Op de dagen waarop krachtens een besluit van het college het bureau burgerlijke stand is gesloten of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend op door het college, na voorafgaande kennisgeving, te bepalen uren.
Artikel 6 Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
1.Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties vinden plaats, in het gemeente kantoor waar de afdeling publiekszaken is gevestigd, op maandagmorgen om 8.45 uur en 9.15 uur;
Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties, waarvoor leges zijn betaald, vinden plaats op de volgende tijden en locaties (huis der gemeente):
Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur.
Zaterdag tussen 09.00 en 20.00 uur.
Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.00 uur.
Zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
Theekoepel Overtuin en Theekoepel Parktuin ( bij gemeentehuis Beek en Hoff).
Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur.
Zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur.
3.Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties, waarvoor leges zijn betaald,
vinden in aanvulling op het bepaalde onder 2, plaats op de volgende tijden en locaties (huis der gemeente): overige door of namens de teamleider van burgerzaken aangewezen c.q. aan te wijzen locaties, van maandag tot en met zaterdag tussen 08.00 en 24.00 uur.
4.Een verzoek tot het voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie voor een onder 3 genoemde locatie dient uiterlijk drie maanden vóór de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie te zijn ingediend. De teamleider burgerzaken kan een verzoek tot aanwijzing van een locatie afwijzen wanneer niet voldaan wordt aan de door het college vastgestelde beleid omtrent aanwijzing externe trouwlocaties.
Artikel 7 Leiding van de afdeling
De teamleider burgerzaken, of bij diens afwezigheid zijn plaatsvervanger, is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.