Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Branchebesluit Warenmarkten Kerkrade |
Citeertitel | Branchebesluit warenmarkten Kerkrade 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Marktverordening Kerkrade 2012, art. 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-03-2018 | 08-11-2018 | wijziging branchepatroon ivm vervallen aparte subbranche champignons 1.2 | 06-03-2018 | 18n00104 | |
13-12-2017 | 29-03-2018 | wijziging bijlage branchebesluit Eygelshoven | 05-12-2017 | 17M00948 | |
23-08-2017 | 13-12-2017 | wijziging bijlage markt Eygelshoven | 25-07-2017 Elektronisch gemeenteblad 15-08-2017 | 17n00401 | |
16-01-2015 | 23-08-2017 | wijziging ivm verkeerde nummering in bijlage | 22-07-2014 Elektronisch gemeenteblad 08-01-2015 | 14n00433 | |
28-06-2012 | 16-01-2015 | nieuwe regeling | 12-06-2012 Zuid-Limburger 20-06-2012 | 12n000378 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Kerkrade
Overwegende, dat het college op grond van artikel 2 van de “Marktverordening Kerkrade 2012” bevoegd is tot het vaststellen van een branche-indeling, teneinde de weekmarkten in Kerkrade voor de consument zo aantrekkelijk mogelijk te maken;
Gehoord het advies van de Marktcommissie van de gemeente Kerkrade;
Vast te stellen het navolgende branchebesluit Warenmarkten Kerkrade 2012.
Artikel 3 Brancheoverschrijdende waren of artikelen
Indien een bepaald artikel of product kan worden ondergebracht bij meer dan één van de in het branchepatroon vermelde branches, dan is uitsluitend de meest specifieke branche van toepassing.
Indien een vaste standplaatshouder een branchewijziging wenst dient hij dit schriftelijk bij het college aan te vragen.
Minimaal eenmaal per twee jaar zal het college het branchepatroon toetsen op basis van vraag en aanbod met het doel te komen tot een attractieve markt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kerkrade van 12 juni 2012 en gewijzigd op 25 juli 2017, op 05 december 2017 en op 06 maart 2018.
De Burgemeester, De Secretaris,
J.J.M. Som C.M. Kuikman
Een attractieve warenmarkt dient een voldoende divers productaanbod te hebben dat aansluit bij de wensen en behoeften van consumenten. Dat kan al naar gelang de aantrekkingskracht van de markt en de doelgroep van de betreffende warenmarkt verschillen. De mate waarin een bepaalde (sub-)branche op een warenmarkt is vertegenwoordigd wordt dan ook met name bepaald door de behoefte die klaarblijkelijk bij de bezoekers van de betreffende warenmarkt aanwezig kan worden geacht; daarbij dient uiteraard ook rekening te worden gehouden met de beschikbare ruimte voor het inrichten van de warenmarkt.
In het kader van de in 2017 doorgevoerde algemene herziening van de marktregelgeving is ook het branchebesluit op een aantal onderdelen herzien. Enerzijds heeft dit betrekking op het maximaal per sub-branche toe te kennen aantal vaste standplaatsen en het daarbij toe te kennen aantal strekkende meters; anderzijds meer inhoudelijk in die zin dat aan de sub-branche onder- en nachtkleding zijn toegevoegd de legging, tregging en jegging. De constatering dat wensen en behoeften van consumenten continue in beweging zijn ,alsook dat de producten in samenstelling en uitvoering worden doorontwikkeld, impliceert dat de markt en de aldaar verkrijgbare producten als het ware moeten meebewegen. Kortom, een warenmarkt is continue in ontwikkeling. Dat geldt zowel voor de markt als geheel alsook voor de binnen de onderscheidene productgroepen aan te bieden artikelen, waaronder de productgroep onderkleding, nachtkleding en beenmode, waaronder mede begrepen leggings, treggings en jeggings. Wat betreft de uitvoering van op dit onderdeel zijn in het verleden een aantal criteria geformuleerd waaraan moet worden voldaan om als “tregging, legging of jegging” te worden beschouwd. Op basis van ingekomen signalen is een onderzoek ingesteld naar de doorontwikkeling van dit product alsook de handhaafbaarheid van de gestelde criteria, waarbij sprake van een “enge” interpretatie van het begrip/definitie “legging, tregging en jegging”. Dit op basis van diverse sites van onder meer webshops en grootwarenhuizen, overleg binnen het netwerk van gemeenten algemeen en marktmeesters in het bijzonder, alsook inzage in bij andere gemeenten verleende vergunningen en opgelegde voorschriften en beperkingen, hebben geleid tot een herziening van de eerder geformuleerde criteria. Indien wordt voldaan aan de criteria “nauw aansluitend” en “zonder functionele sluiting (knoop, ritssluiting, schuifknoop” of “functionele riem kan het betreffende product worden beschouwd als een legging, tregging of jegging.
In de in maart 2018 doorgevoerde wijziging is de sub-branche “champignons” in de branchepatronen van de onderscheidene warenmarkten geschrapt, alsook is het aantal agf-plaatsen op de warenmarkt Eygelshoven in het aldaar geldend branchepatroon met 1 verminderd tot 5.
Bijlage Branche-indeling weekmarkt Kerkrade-Centrum
Bijlage Branche-indeling weekmarkt Eygelshoven
Bijlage Branche-indeling weekmarkt Kerkrade-West