Organisatie | Westvoorne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening raadscommissies 2012 |
Citeertitel | Verordening raadscommissies 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | werkzaamheden raadscommissies |
Deze regeling is vervangen door de Verordening op de raadscommissies Westvoorne 2019.
Gemeentewet, artikel 82, lid 1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-11-2016 | 01-01-2019 | Gewijzigd:29 september 2015 en 4 oktober 2016 | 26-06-2012 Weekblad Westvoorne | 61775 | |
01-08-2012 | 11-11-2016 | intrekken Verordening raadscommissies 2011 en vaststellen Verordening raadscommissies 2012 | 26-06-2012 Weekblad Westvoorne | 61775 |
Elke commissie bestaat, buiten de voorzitter, uit maximaal 2 leden, per vergadering aan te wijzen door iedere fractie, die van de gemeenteraad deel uit maakt. Tot lid van een commissie zijn zowel raadsleden als niet-raadsleden, zogenaamde fractie-assistenten, benoembaar. De artikelen 10,11,12 en 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn. De fractie-assistenten worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd. Hij/zij moet daartoe aan de voorzitter van de raad een door hem/haar ondertekende ver-klaring overleggen. Deze verklaring bevat tevens een geheimhoudingsbepaling. Een fractie kan maximaal twee fractie-assistenten aanwijzen.
2. Als voorzitter van een commissie benoemt de raad een lid van de gemeenteraad, geen lid zijnde van de desbetreffende commissie. Bij afwezigheid van een voorzitter wordt deze vervangen door de voorzitter van één van de andere raadscommissies.
3. De plaatsvervangend raadsvoorzitter is voorzitter van een gecombineerde commissie-vergadering. Bij afwezigheid van, of op verzoek van, de plaatsvervangend raadsvoorzitter kan één van de voorzitters van een raadscommissie deze taak bij een vergadering overnemen.
4. De voorzitter die ophoudt lid van de raad te zijn, houdt tevens op voorzitter van een commissie te zijn.
5. De raad kan de voorzitter al dan niet op diens verzoek van zijn functie als voorzitter van de commissie ontheffen.
De burgemeester en de wethouders worden op hun verzoek toegelaten tot de commissievergaderingen.
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 24 uur voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren. Als agendapunten na verzending van de agenda worden toegevoegd, kan aanmelding tot de aanvang van de vergadering.
De spreker dient zich tot de voorzitter te richten. Sprekers zullen noch onderling noch met de commissie in debat gaan. Leden van de commissie kunnen informatieve vragen ter verduidelijking stellen aan de insprekers, direct nadat de inspreker het woord heeft gevoerd. Als er tijdens het debat aanleiding is voor nadere vragen aan een inspreker is dat mogelijk.
Alle van een commissie uitgaande stukken worden ondertekend door haar secretaris. In daartoe in aanmerking komende gevallen, ter beoordeling van de voorzitter, worden de stukken zowel door de voorzitter als door de secretaris ondertekend.