Organisatie | Horst aan de Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg-Noord |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg-Noord |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), hoofdstuk I
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | Onbekend | 26-06-2012 Electr. Gem.blad 05-07-2012 | Onbekend |
Horst aan de Maas, ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 april 2012;
Venlo, ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 1 mei 2012;
Beesel, ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 16 april 2012;
Peel en Maas, ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 1 mei 2012;
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Beesel en Peel en Maas, gezamenlijk verder te noemen: "de Deelnemers".
deze Maasoevergemeenten als uitgangspunten bij de exploitatie hanteren:
·om deze uitgangspunten te realiseren de gemeenten in 2009 hebben uitgesproken:
dat de exploitatie kostendekkend dient te zijn, zonder structurele financiële bijdrage van of aan de gemeenten.
zij hun samenwerking bij de exploitatie van de Maasveren, alsmede het onderhoud en beheer van de bijbehorende infrastructuur, vorm willen geven op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (centrumgemeente-regeling) om zo de continuïteit van de Maasveren te waarborgen en te komen tot een goede kwaliteit van uitvoering;
gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), hoofdstuk I, de hiernavolgende gemeenschappelijke regeling te treffen:
Artikel 3 Taken van de Centrumgemeente
De in het eerste lid genoemde taken omvatten niet de bevoegdheid tot de uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden en besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Deze bevoegdheden worden niet aan de Centrumgemeente overgedragen en blijven de verantwoordelijkheid van de Deelnemers.
Artikel 4 Personele capaciteit
De Centrumgemeente brengt voor de inzet van personele capaciteit voor de uitoefening van haar reguliere, jaarlijkse taken een vergoeding van €30.600 (indexering 2% ten opzichte van prijspeil 2010) ten laste van de exploitatie van de Maasveren. Hierin zijn niet inbegrepen de kosten voor externe werkzaamheden zoals accountantonderzoek, alle exploitatieve zaken (bv verzekeringen, onderhoud vaartuigen etc.) die niet bij de exploitant zijn ondergebracht, en overige onvoorziene en niet-reguliere werkzaamheden en kosten.
De Centrumgemeente stemt haar activiteiten bij de uitvoering van de Regeling af met de Deelnemers conform de artikelen 7 tot en met 12 van deze Regeling.
De Centrumgemeente is belast met de zorg voor en het toezicht op de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden. Ten aanzien van de archiefbescheiden zijn de voorschriften van de Centrumgemeente van toepassing.
Artikel 7 Portefeuillehoudersoverleg
Adviseert de Deelnemers over beleidsvoorstellen aangaande: - wijzigingen in de hoofdlijnen van beleid ten aanzien van de exploitatievereisten; - wijze van aanbesteding van de exploitatie; - het uit de vaart nemen van veerverbindingen; - alle zaken die financiële gevolgen voor de gemeenten (kunnen) hebben en die niet gedekt worden uit de exploitatieopbrengsten;
Het college van burgemeester en wethouders van de Centrumgemeente is verantwoordelijk voor de voorbereiding van het Portefeuillehoudersoverleg.
Artikel 9 Vaststelling begroting
De gemeenteraden van de Deelnemers stellen jaarlijks vóór 1 juli, voorafgaand aan het jaar waarvoor deze geldt, de begroting vast.
Artikel 10 Toezending ontwerp begroting aan Deelnemers
De gemeenteraden van de Deelnemers kunnen omtrent de ontwerp-begroting aan het college van burgemeester en wethouders van de Centrumgemeente hun zienswijzen naar voren brengen. Het college van burgemeester en wethouders zendt, na raadpleging van het Portefeuillehoudersoverleg over de ingebrachte zienswijzen, de definitieve ontwerp-begroting aan de gemeenteraden van de Deelnemers.
Er is een algemene reserve. In aanvang is deze gevormd door de reserve die de Veiligheidsregio Limburg-Noord overdraagt aan de Centrumgemeente, via een overdrachtsovereenkomst. De reserve dient als egalisatiereserve voor de exploitatie en ten behoeve van toekomstige investeringen. Uitgangspunt is een kostendekkende exploitatie van de vijf Maasveren gezamenlijk. Eventuele overschotten worden in de algemene reserve gestort, eventuele tekorten worden aan de algemene reserve onttrokken.
Indien uit de exploitatie blijkt dat zich structureel tekorten zouden gaan voordoen, zullen via wijzigingen in de exploitatie (tarieven, veertarieven, in het uiterste geval het opheffen van veerverbinding(-en)) maatregelen getroffen worden om de exploitatie tenminste kostendekkend te houden of te maken.
Artikel 12 Jaarrekening en accountantsverklaring
Van de inkomsten en uitgaven vanwege de Regeling over een jaar wordt door het college van burgemeester en wethouders van de Centrumgemeente verantwoording afgelegd aan het Portefeuillehoudersoverleg onder overlegging van de jaarrekening met de daarbij behorende bescheiden. Het Portefeuillehoudersoverleg onderzoekt de jaarrekening en de gemeenteraden van de Deelnemers stellen deze vast vóór 1 juli van het jaar volgend op het jaar waar de verantwoording betrekking op heeft.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van uittreding wordt voorafgaande aan die uittreding door de Deelnemers gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor de Deelnemers bindend. De kosten van het inschakelen van de deskundige zijn voor rekening van de uittredende Deelnemer(s).
Artikel 15 Wijziging en opheffing
De Deelnemers kunnen besluiten tot opheffing van de Regeling. In dat geval stelt de Centrumgemeente een liquidatieplan op met daarin opgenomen de financiële gevolgen van de opheffing. Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van de opheffing wordt voorafgaande aan de opheffing door de Deelnemers gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor de Deelnemers bindend. De kosten van het inschakelen van de deskundige zijn, voor ieder voor een gelijk deel, voor rekening van de Deelnemers.
Aldus door de Deelnemers overeengekomen
te ………………………………… d.d. ………………………………….
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas
De burgemeester, De secretaris,
ir. C.H.C. van Rooij mr. drs. A.P.M. ter Voert
te ………………………………… d.d. ………………………………….
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo
De burgemeester, De secretaris,
drs. W.J.A. Dijkstra W. Meijering
te ………………………………… d.d. ………………………………….
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel
De burgemeester, De secretaris,
dr. P. Dassen-Housen drs. R.R.M. Halffman
te ………………………………… d.d. ………………………………….
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas