Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Vervangingsregeling directie en management gemeente Waalwijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVervangingsregeling directie en management gemeente Waalwijk
CiteertitelVervangingsregeling directie en management gemeente Waalwijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2011, art. 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-201201-01-2016nieuwe regeling

12-06-2012

Gemeenteblad, 21-06-2012

2012/029

Tekst van de regeling

Intitulé

Vervangingsregeling directie en management gemeente Waalwijk

 

 

Vervangingsregeling directie en management van de gemeente Waalwijk

Inleiding

Op verzoek van het DT/MO is in 2010 de ‘vervangingsregeling voor directie en management’ ontwikkeld. Daarin is het waarnemen (onder ‘plaatsvervanging’ wordt ook ‘waarneming’ verstaan) van het afdelingshoofd tijdens diens afwezigheid formeel geregeld. In deze regeling werd uitgegaan van verticale vervanging.

In de nota “Managementbesturing gemeente Waalwijk” d.d. 20 juni 2011 is gekozen voor horizontale vervanging van het management. Dit maakt dat de ‘vervangingsregeling voor directie en management’ is bijgesteld.

Op grond van artikel 3 van de "Mandaatregeling gemeente Waalwijk 2007", vastgesteld door het college d.d. 26 juni 2007, zijn plaatsvervangers bevoegd als zodanig op te treden bij de uitoefening van de in het mandaatbesluit vermelde bevoegdheden.

De ‘vervangingsregeling’ is expliciet bedoeld voor de kortdurende plaatsvervanging (bijvoorbeeld > 1 week en < 1½ maand) van directeur, afdelingshoofd, teamleider als gevolg van ziekte of verlof. In de regeling is op horizontaal functieniveau een voorzet gegeven voor invulling van het eerste en tweede plaatsvervangerschap van directeur, afdelingshoofd en teamleider.

 

Het College van Waalwijk;

gelet op de artikel 3 van het "Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2011", besluit vast te stellen de:

‘Vervangingsregeling directie en management van de gemeente Waalwijk’.

Paragraaf 1 Vervanging leden directieteam
Artikel 1. Aanwijzing plaatsvervanger directieteam (DT)
  • 1.

    Het directielid draagt zorg voor een adequate vervanging bij diens afwezigheid.

  • 2.

    Hij/Zij wijst daartoe een plaatsvervanger aan.

  • 3.

    Als plaatsvervanger kan uitsluitend het andere lid van het DT optreden of een vooraf aangewezen afdelingshoofd.

Artikel 2. Bevoegdheden en beperkingen

  • 1.

    De plaatsvervanger is bevoegd de taken en verantwoordelijkheden van het directielid uit te oefenen bij diens afwezigheid.

  • 2.

    Het te vervangen directielid kan beperkingen stellen aan de uitoefening van diens taken en verantwoordelijkheden voor de plaatsvervanger.

  • 3.

    De beperkingen als bedoeld in het vorige lid worden alsdan schriftelijk vastgelegd.

  • 4.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden "plaatsvervangend", gevolgd door functie en eigen naam.

Artikel 3. Vergoeding

Voor het plaatsvervangerschap wordt geen financiële vergoeding toegekend, rekening houdend met het gestelde in artikel 3:1:2 CAR-UWO.

Vervanging leden directieteam

Functie

1e vervanger

2e vervanger

Algemeen Directeur/gemeentesecretaris

Directeur bedrijfsvoering/dienstverlening

Hoofd OBV

Directeur bedrijfsvoering/dienstverlening

Algemeen Directeur/gemeentesecretaris

Hoofd OBV

Paragraaf 2 Vervanging Management (afdelingshoofden & teamleiders)

Artikel 4. Aanwijzing plaatsvervangers afdelingshoofden

  • 1.

    Het afdelingshoofd draagt zorg voor een adequate vervanging bij diens afwezigheid.

  • 2.

    Hij/Zij wijst daartoe een eerste en een tweede plaatsvervangend afdelingshoofd aan.

  • 3.

    Als plaatsvervangend afdelingshoofd kunnen uitsluitend afdelingshoofden worden aangewezen. Uitsluitend met toestemming van het DT kan hiervan worden afgeweken.

Artikel 5. Aanwijzing plaatsvervangers teamleiders

  • 1.

    De teamleider draagt zorg voor een adequate vervanging bij diens afwezigheid.

  • 2.

    Hij/Zij wijst daartoe een eerste en een tweede plaatsvervangend teamleider aan.

  • 3.

    Als eerste en tweede plaatsvervangend teamleider kunnen uitsluitend teamleiders worden aangewezen. Uitsluitend met toestemming van het DT kan hiervan worden afgeweken.

Artikel 6. Bevoegdheden en beperkingen

  • 1.

    De plaatsvervanger is bevoegd de taken en verantwoordelijkheden van het afdelingshoofd of teamleider uit te oefenen bij diens afwezigheid; de tweede plaatsvervanger is daartoe bevoegd bij afwezigheid van de eerste plaatsvervanger.

  • 2.

    Het afdelingshoofd of teamleider kan beperkingen stellen aan de uitoefening van diens taken en verantwoordelijkheden voor de eerste en tweede plaatsvervanger, ieder afzonderlijk.

  • 3.

    De beperkingen als bedoeld in het vorige lid worden alsdan schriftelijk vastgelegd.

  • 4.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de woorden "plaatsvervangend", gevolgd door functie en eigen naam.

Artikel 7. Aanwezigheid

  • 1.

    Het afdelingshoofd of teamleider draagt er zoveel mogelijk zorg voor dat bij diens afwezigheid de eerste plaatsvervanger aanwezig is.

  • 2.

    Indien behalve het afdelingshoofd of teamleider ook de eerste plaatsvervanger afwezig is, is op zijn minst de tweede plaatsvervanger aanwezig.

Artikel 8. Vergoeding

Voor het plaatsvervangerschap wordt geen financiële vergoeding toegekend, rekening houdend met het gestelde in artikel 3:1:2 CAR-UWO.

Artikel 9. Vervangingsoverzicht

Op basis van voorgaande artikelen heeft het DT/MO het onderstaande overzicht ‘vervanging leden management’ vastgesteld.

Vervanging leden management

Functie

1e vervanger

2e vervanger

Publiekszaken

 

 

Hoofd Publiekszaken

Hoofd LVH

Hoofd HII

Teamleider Publieksbalie

Teamleider Publiekszaken

Teamleider ICT

Teamleider Publiekszaken

Teamleider Publieksbalie

Teamleider DIV/archief

 

 

 

LVH

 

 

Hoofd LVH

Hoofd RSO

Hoofd Bedrijven

Teamleider VB

Teamleider LTH

Teamleider Buitendienst

Teamleider LTH

Teamleider VB

Teamleider Sportbedrijf

 

 

 

RSO

 

 

Hoofd RSO

Hoofd OBV

Hoofd CFO

Teamleider WZW

Teamleider REW

Teamleider financiën

Teamleider REW

Teamleider WZW

Teamleider ondersteuning

 

 

 

OBV

 

 

Hoofd OBV

Hoofd Bedrijven

Hoofd LVH

Teamleider OOR

Teamleider BORV

Teamleider VB

Teamleider BORV

Teamleider OOR

Teamleider LTH

 

 

 

Bedrijven

 

 

Hoofd Bedrijven

Hoofd Publiekszaken

Hoofd RSO

Teamleider Buitendienst

Teamleider Sportbedrijf

Teamleider WZW

Teamleider Sportbedrijf

Teamleider Buitendienst

Teamleider REW

 

 

 

HII

 

 

Hoofd HII

Hoofd CFO

Hoofd Publiekszaken

Teamleider ICT

Teamleider DIV/archief

Teamleider Publieksbalie

Teamleider DIV/archief

Teamleider ICT

Teamleider Publiekszaken

 

 

 

CFO

 

 

Hoofd CFO

Hoofd HII

Hoofd OBV

Teamleider financiën

Teamleider ondersteuning

Teamleider OOR

Teamleider ondersteuning

Teamleider financiën

Teamleider BORV

 

 

 

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 1. Onvoorzien

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist de algemeen directeur/ gemeentesecretaris en treft deze zo nodig maatregelen.

Artikel 2. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze is vastgesteld door het college van de gemeente Waalwijk.

  • 2.

    De vigerende vervangingsregeling directie en management van de gemeente Waalwijk wordt tegelijkertijd ingetrokken.

Artikel 3. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Vervangingsregeling directie en management van de gemeente Waalwijk’

Vastgesteld door de het College van Waalwijk in de vergadering van: 12-06-2012.

 

Het College van Waalwijk,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. A. de Wit Drs. A.M.P. Kleijngeld