Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente houten |
Citeertitel | Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente houten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikelen 15, 41c en 69 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2012 | Nieuwe regeling | 17-04-2012 Houtens Nieuws | 2012-015 |
Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente. Voor oud-raadsleden en oud-commissieleden niet zijnde raadslid geldt een uitzondering voor het aangaan van een dienstverband in loondienst.
Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken en giften die hem uit hoofde van zijn functie worden aangeboden en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen. Van geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen, maakt een collegelid melding bij de gemeentesecretaris. Een raadslid en commissielid niet zijnde raadslid maken hiervan melding bij de griffier. Deze geschenken en giften kunnen worden behouden.
Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan tenzij het de bruikleen betreft van een fax, mobiele telefoon en computer (waaronder een laptop en tablet-pc) die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.
Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis (waaronder ook valt een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Het besluit wordt in de openbare besluitenlijst vermeld.
Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. Indien een politiek ambtsdrager een derde op eigen kosten wil laten meereizen, wordt dit in ieder geval in het kader van de besluitvorming besproken.
Dit is besloten in de openbare vergadering van de raad op 17 april 2012.
Een gedragscode voor raadsleden, wethouders en burgemeester is verplicht op grond van de Gemeentewet. De gemeenteraad stelt zowel voor de eigen leden als voor de bestuurders een gedragscode vast. Voor de opstelling van deze gedragscode is gebruik gemaakt van de modelgedragscode, opgenomen in de Handreiking integriteit van politiek ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen. Deze handreiking is in april 2011 uitgebracht door de VNG, het Interprovinciaal Overleg, de Unie van Waterschappen en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en koninkrijksrelaties.
De code heeft bestuurlijke en politieke relevantie. Politiek ambtsdragers zijn op de naleving van gedragscodes aanspreekbaar. Als zij zich er niet aan houden kan dat gevolgen hebben voor hun functioneren en positie. Het rechtskarakter van een gedragscode is dat van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels. Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in deze code opgenomen, maar de eerdergenoemde Handreiking gaat er wel op in. De code en de Handreiking zijn belangrijk als beoordelingskader voor dagelijks bestuur en algemeen bestuur bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie, en kunnen daarmee de controleerbaarheid vergroten.
Op enkele punten is in de Houtense gedragscode afgeweken van de modelgedragscode. Inhoudelijk betreft het de volgende punten:
Voor het aannemen van geschenken (artikel 4 lid 3) is aansluiting gezocht bij de gedragscode voor de ambtelijke organisatie. Dit houdt in dat geschenken met een waarde van meer dan € 50 niet mogen worden geaccepteerd. (In de modelgedragscode is de bepaling opgenomen dat dergelijke geschenken eigendom worden van de gemeente en dat er een gemeentelijke bestemming voor wordt gezocht.)
Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers
Raad, college en burgemeester stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen.
Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:
Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.