Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Harlingen

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Harlingen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

-

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2012Onbekend

09-11-2011

Onbekend

-
01-01-2012Onbekend

09-11-2011

Onbekend

-

Tekst van de regeling

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d. “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e. “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een

projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en

herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project,

voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten,

zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige

bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de

kennisgeving;

b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de

kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen

na de dagtekening van de kennisgeving.

2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde

termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

1. De “Legesverordening 2011” van 10 november 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2012”

Vastgesteld door de raad in zijn

vergadering van 9 november 2011.

, de voorzitter

, de raadsgriffier

Bijlage 1 Tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
1.1.1.1maandag om 09.00 en 09.15 uurNihil
1.1.1.2maandag tot en met vrijdag€ 192,85
1.1.1.3zaterdag€ 552,25
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek op: 
1.1.2.1maandag tot en met vrijdag€ 138,55
1.1.2.2zaterdag€ 193,95
1.1.3Het tarief bedraagt voor: 
1.1.3.1het vertrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€ 23,10
1.1.3.2het verstrekken van een gekalligrafeerd trouwboekje of partnerschapboekje€ 43,90
1.1.3.3het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven van een kind in een gekalligrafeerd trouwboekje€ 11,05
1.1.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
1.1.5Het tarief bedraagt voor het inschakelen van een ambtenaar van de gemeente Harlingen om als getuige te fungeren bij de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap per ambtenaar€ 29,85

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingenTarief conform wettelijk maximum
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)Tarief conform wettelijk maximum
1.2.1.3      tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)Tarief conform wettelijk maximum
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocumentTarief conform wettelijk maximum
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3Tarief conform wettelijk maximum
1.2.1.6tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaarTarief conform wettelijk maximum
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouderTarief conform wettelijk maximum
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag vanTarief conform wettelijk maximum
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker vanTarief conform wettelijk maximum
1.2.5.Indien de aanvrager van een reisdocument reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, wordt boven het tarief genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.6 en 1.2.1.7 een tarief geheven vanTarief conform wettelijk maximum

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijsTarief conform wettelijk maximum
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd metTarief conform wettelijk maximum
1.3.3Tot het afgeven van een rijbewijs, indien de aanvrager reeds een rijbewijs als bedoeld in onderdeel 1.3.1 werd verstrekt, welk rijbewijs niet kan worden overgelegd, wordt de ter zake verschuldigde leges verhoogd metTarief conform wettelijk maximum

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekkingTarief conform wettelijk maximum
1.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een selectie van niet met name genoemde personen, waarbij de gemeentelijke basisadministratie geheel of gedeeltelijk elektronisch moet worden gelezenTarief conform wettelijk maximum

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de KieswetTarief conform wettelijk maximum

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.6.1.1een exemplaar van de programmabegroting€ 57,75
1.6.1.2een exemplaar van de productenbegroting€ 43,35
1.6.1.3een exemplaar van de bijlagen  gemeentebegroting€ 17,40
1.6.1.4een exemplaar van het jaarverslag€ 57,75
1.6.1.5een exemplaar van de gemeenterekening€ 34,65
1.6.1.6een exemplaar van de bijlagen gemeenterekening€ 20,85
1.6.1.7een exemplaar van de perspectiefnota€ 2,95
1.6.2.tot het verstrekken van: 
1.6.2.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina € 0,50
1.6.2.2.een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina: € 0,50
1.6.3tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.6.3.1op de verslagen van de raadsvergaderingen€ 27,00
1.6.3.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 27,00

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 11,25
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-Line de door het kadaster in rekening gebrachte legeskosten + een toeslag van per kwartier voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen€ 16,00
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek andere informatie dan de in de productcatalogus beschreven informatie; per kwartier€ 16,00
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier; per kwartier€ 16,00
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.7.5.1De gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen€ 7,60
1.7.5.2het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 7,60
1.7.6.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
1.7.6.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres€ 0,15
1.7.6.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie€ 0,15
1.7.6.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat€ 0,15
1.7.7Het tarief voor op verzoek doen van nasporing in het kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier€ 17,25
1.7.8Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting€ 7,60

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1Tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 32,85
1.8.2tot het verkrijgen van een bewijs tot in leven zijn€ 4,20
1.8.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 2,95
1.8.4Tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 4,20

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 4,30

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.10.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 74,10
1.10.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 39,75

Hoofdstuk 11 Kansspelen

1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.11.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
1.11.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 56,50 € 34,00
1.11.1.3indien de vergunning geldt voor een periode korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar, worden de in de onderdelen 1.11.1.1 en 1.11.1.2 genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd respectievelijk verhoogd; 
1.11.1.4voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd€ 226,50
  1.11.1.5voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat  € 226,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor het leggen, in stand houden en het opruimen van kabels in gemeentegrond € 212,45

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1tot het verkrijgen van een Gehandicaptenparkeerkaart: 
1.13.1.1bij een aanvraag of een vervolgaanvraag waarbij keuring is vereist€ 65,85
1.13.1.2bij een duplicaat of vervolgaanvraag zonder vereiste keuring€ 27,75
1.13.2tot het verkrijgen van een tweede of volgend vergunningsbewijs dat behoort bij een parkeervergunning als bedoeld in de “verordening parkeerbelasting” indien het vergunningsbewijs dat voor het lopende kalenderjaar aan de vergunninghouder voor hetzelfde voertuig is afgegeven in het ongerede is geraakt€ 27,75
1.13.3tot het realiseren van een gehandicaptenparkeerplaats€ 188,15
1.13.4ontheffing parkeerduurbeperking/blauwe zone voor bewoners€ 25,00
1.13.5ontheffing parkeerduurbeperking/blauwe zone voor werknemers€ 30,00

Hoofdstuk 14 Diversen

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.14.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 3,85
1.14.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op papier van A4-formaat€ 0,50
1.14.1.3fotokopieën van een microfiche, per pagina op papier van A4-formaat € 1,65
1.14.1.4kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorende bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zo ver daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening, lichtdruk of microfiche€ 3,40
 vermeerderd met voor elke 1000 cm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1000 cm2 te boven gaat;€ 0,50
1.14.1.5een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 8,00
1.14.1.6stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt. voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,50
1.14.1.7Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Harlingen€ 37,30
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ventvergunning: 
1.14.2.1geldig voor één dag€ 8,00
 voor elke aansluitende dag meer€ 2,10
1.14.2.2geldig voor één maand€ 33,90
 voor elke aansluitende maand meer€ 20,85
1.14.2.3Geldig voor een jaar€ 207,85
1.14.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een muziekvergunning voor het op of aan de weg geven van een vertoning voor publiek, het op enigerlei wijze ten gehore brengen van muziek dan wel het geven of houden van een feest of andere publieke vermakelijkheid, daaronder begrepen een wedstrijd anders dan met voertuigen: 
1.14.3.1geldig voor één dag€ 8,00
1.14.3.2geldig voor langer dan één dag doch niet langer dan zes dagen€ 17,75
1.14.3.3geldig voor een half jaar€ 47,00
1.14.3.4geldig voor één jaar€ 76,35
1.14.4.Voor de toepassing van dit onderdeel wordt onder één verstrekking verstaan het verstrekken van gegevens omtrent één leerling, betreffende diens naam, adres, leeftijd en de school welke hij bezoekt. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens omtrent leerlingen van de in de gemeente gevestigde onderwijsinstellingen, anders dan aan die instellingen zelf: 
1.14.4.1voor minder dan 200 verstrekkingen € 60,10
1.14.4.2voor 200 verstrekkingen tot 400 verstrekkingen € 95,90
1.14.4.3voor 400 verstrekkingen tot 800 verstrekkingen € 124,75
1.14.4.4voor 800 verstrekkingen tot 1.200 verstrekkingen € 149,00
1.14.4.5voor 1.200 verstrekkingen tot 2.000 verstrekkingen € 222,85
1.14.4.6.1voor 2.000 verstrekkingen € 255,15
1.14.4.6.2voor elke 500 verstrekkingen méér € 35,00
1.14.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.14.5.1voor het verstrekken van inlichtingen ten behoeve van taxaties/verkoop/aankoop van onroerende zaken, per onroerende zaak € 51,95
1.14.5.2voor het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 4.3 van de Havenverordening Harlingen € 27,40

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1  aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.2  bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.3  sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: vermeerderd met het bedrag dat door de Welstandscommissie bij de gemeente in rekening wordt gebracht indien de beoordeling plaats vindt door de Welstandscommissie Hus & Hiem      
2.2.1Indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen€54,50
2.2.2Indien de bouwkosten € 5.000 tot € 50.000 bedragen€163,50
2.2.3Indien de bouwkosten € 50.000 of meer bedragen€272,50

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1Indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen€ 124,00
2.3.1.1.2Indien de bouwkosten € 5.000 tot € 50.000 bedragen Vermeerderd met voor elke € 1.000 of een gedeelte daarvan boven de € 5.000€ 124,00 € 16,70
2.3.1.1.3Indien de bouwkosten € 50.000 of meer bedragen Vermeerderd met voor elke € 1.000 of een gedeelte daarvan boven de € 50.000€ 875,40 € 10,45
 Welstandstoets 
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor de beoordeling of de ingediende aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand: 
2.3.1.2.1indien de beoordeling plaats vindt door of namens burgemeester en wethouders;€ 30,95
2.3.1.2.2Indien de beoordeling plaats vindt door de Welstandscommissie Hus & Hiem het bedrag dat door de Welstandscommissie bij de gemeente in rekening wordt gebracht;   
2.3.1.2.3Indien zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, het bedrag dat door de Welstandscommissie bij de gemeente in rekening wordt gebracht; 
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld€ 52,10
2.3.1.4Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.4.1  Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    50%
2.3.1.4.2Indien dit betrekking heeft op de activiteit monument zoals bepaald in onderdeel 2.3.5 bedraagt het tarief: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  100%
2.3.1.5 Beoordeling bouwen in afwijking van de vergunning 
2.3.1.5.1beoordeling bouwen in afwijking van de vergunning onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de beoordeling: van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.      25%
2.3.1.6Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.6.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: van de leges die verschuldigd zijn voor het betreffende onderdeel.10 %    
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 68,25
2.3.2.2Indien in de vergunning een termijn moet worden gesteld wordt het gestelde bedrag, onder 2.3.1.6  verhoogd met € 40,90
2.3.2.3Indien de aanvraag betrekking heeft op een verlenging van de termijn bedraagt het tarief:€ 17,35
2.3.2.4Indien voor de vergunning een ontheffing noodzakelijk is of een beoordeling van een archeologisch bodemrapport moet plaats vinden wordt het gestelde bedrag, onder 2.3.1.6 verhoogd met  € 52,10
2.3.3Planologisch strijdig gebruik, ontheffing of afwijking van het bestemmingsplan, waarbij wel of niet sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 74,40
2.3.3.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 148,80
2.3.3.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 604,90
2.3.3.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): vermeerderd met in verband met digitalisering.€ 148,80 € 272,50  
2.3.3.5Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 148,80
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 148,80
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 148,80
2.3.3.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 74,40
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1In Categorie A: (zie bijlage) 
 een vast bedrag van€ 178,55
 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: 
 tot 100 m2€ 135,15
 van 100 tot 500 m2, per m2 € 1,40
 van 500 tot 2.000 m2 € 414,00
 en vermeerderd met per m2€ 0,60
 van 2.000 tot  5.000 m2€ 1135,85
 en vermeerderd met per m2  € 0,17
 van 5.000 tot 50.000 m2 € 1716,10
 en vermeerderd met per m2 € 0,030
 groter dan 50.000 m2 € 2.143,12
 en vermeerderd met per m2 € 0,019
2.3.4.2In Categorie B: (zie bijlage) 
 een vast bedrag van €178,55
 vermeerderd met een bedrag per gebruiksoppervlakte: 
 tot  100 m2 € 67,00
 van 100 tot 500 m2, per m2  € 0,68
 van 500 tot 2.000 m2  € 210,75
 en vermeerderd met per m2  € 0,27
 van 2.000 tot 5.000 m2  € 557,95
 en vermeerderd met per m2 € 0,10
 van 5.000 tot 50.000 m2€ 867,90
 en vermeerderd met per m2  € 0,013
 groter dan 50.000 m2 € 1.116,20
 en vermeerderd met per m2 € 0,009
2.3.4.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanpassen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 5.3.9 ten gevolge van wijziging tenaamstelling, bedraagt het tarief:€ 44,65
2.3.4.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanpassen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.3.4 ten gevolge van een interne verbouwing, wijzigen aantal personen of anderszins het gebruik beïnvloedende zaken, bedraagt het tarief: € 178,55
2.3.4.5Indien het een vergunning betreft die betrekking heeft op een tijdelijk bouwwerk of tijdelijke inrichting met een instandhoudingstermijn van maximaal 5 dagen, bedraagt het tarief:€ 178,55
2.3.4.6Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt genoemd bedrag verminderd met:50%
2.3.5Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke Erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 

2.3.5.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument en voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 
2.3.5.1.1Indien de bouwkosten minder bedragen dan € 5.000€ 155,00
2.3.5.1.2€ 5000 bedragen of meer maar minder dan € 50.000€ 279,00
2.3.5.1.3€ 50.000 of meer bedragen€ 403,00
2.3.5.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke Erfgoedverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.5.2.1Indien de bouwkosten minder bedragen dan € 5000 € 155,00
2.3.5.2.2€ 5000 bedragen of meer maar minder dan € 50.000€ 279,00
2.3.5.2.3€ 50.000 of meer bedragen€ 403,00
2.3.6Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 114,05
2.3.6.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,€ 114,05
2.3.7Verhoging 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.6 wordt het bedrag verhoogd indien een archeologisch bodemrapport, asbest inventarisatierapport, een sloopveiligheidsplan of een andere ontheffing, noodzakelijk is met:  € 52,10
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 33,70
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of  van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.1.5.3, eerste lid, en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 33,70
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 33,70
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 74,40
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:€ 74,40
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 74,40
2.3.13Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€74,40
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo: 
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€74,40
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€74,40
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft, verhoogd met:10%
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft, verhoogd met:10%
2.3.15Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.15.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 52,10
2.3.15.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 52,10
2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen. De vermindering bedraagt: 
2.4.1.1bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges5%  
2.4.1.2bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;10%  
2.4.1.3  bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges.15%  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 6 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  50%  
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  25%  
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:40%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.25%    
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 100,-- wordt niet teruggegeven. 
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking of geringe wijziging van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 33,70

Hoofdstuk 7 Overig administratief

2.7.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning, bedraagt het tarief:€33,70
2.7.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om andere, in deze titel niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, bedraagt het tarief:€ 62,00
2.7.3Indien voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.6 en hiervoor een ontheffing is vereist en voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt het tarief:€ 62,00
2.7.4voor het wijzigen van reeds goedgekeurde constructieberekeningen of andere berekeningen wordt vergunninghouder de kosten in rekening gebracht van de door de gemeente ingehuurde externe deskundigen. 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder of met activiteiten

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening€ 218,00
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 218,00
2.8.3Indien de werkelijke advieskosten meer of minder bedragen dan de geraamde kosten, vindt verrekening van het geraamde bedrag plaats. 
2.8.4Het verschuldigde bedrag opgrond van onderdeel 2.3.1 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met:€ 60,70
2.8.4.1indien artikel 50a, derde lid van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:€ 60,70

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 62,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 148,80
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 17,35

Hoofdstuk 2 Brandbeveiligingsverordening

3.2Op het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening is het bepaalde onder 2.3.4 van overeenkomstige toepassing. 

Hoofdstuk 3 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 8,00

BIJLAGE

 

Categorie indeling behorend bij 2.3.4.

Soort inrichting:                                                                                                                                        categorie:
1. Bijeenkomstgebouwen 
a. Schouwburg, theater, bioscoop    A
b. Zalen voor bijeenkomsten, tentoonstellingsgebouwen               A
c. Showroom, musea                 A
d. Kerk, moskee, gebedshuis A
2. Cellengebouw                         A
3. Gezondheidszorggebouw                (o.a. bejaardenoorden en verpleeg- en psychiatrische inrichtingen)   A
4. Horecagebouw (o.a. restaurants, café’s, bars)                       A
5. Industriegebouw (o.a. loodsen, vemen, werkplaatsen)                  B
6. Kinderopvanggebouw (0-4 jarigen, peuterspeelzalen, kinderdagverblijven).A
7. Onderwijsgebouw (o.a. scholen, opleidingsinstituten)                  A
8. Parkeergebouw       B
9. Sportgebouw (o.a. sporthallen)A
10. WinkelgebouwA
11. Kantoorgebouw   A
12. Logiesgebouw (o.a. hotels, pensions)A
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Behoort bij het raadsbesluit van 10 november 2010.

 

                                                                                                              De griffier van de gemeente Harlingen,

 

 

 

 

                                                                                                                                                             Drs. G. Helder