Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Stichtse Vecht

Handhavingsuitvoeringsprogramma 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieStichtse Vecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsuitvoeringsprogramma 2012
CiteertitelHandhavingsuitvoeringsprogramma 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageHandhavingsuitvoeringsprogramma 2012

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-201201-01-2013Nieuwe regeling

28-02-2012

Nieuwsblad voor Vecht-, Amstel- en Rijnstreek, 15-03-2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsuitvoeringsprogramma 2012

 

 

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1. Inleiding 3

1.2.Leeswijzer 3

Hoofdstuk 2: Toezicht en handhaving 4

  • 2.

    1 Reikwijdte van dit HUP 4

  • 2.

    2 Organisatorische inbedding 4

  • 2.

    3 Ontwikkelingen in de wet en regelgeving 5

  • 2.

    4 Algemene beleidsuitgangspunten 5

2.4.1Waarborgen van veiligheid en een gezond leefklimaat door het minimaliseren van risico’s. 5

2.4.2 Uitgangspunt is dat de overtreder betaalt. 5

2.5 Communicatie en voorlichting 6

Hoofdstuk 3. Risicoanalyse en Handhavingsprioriteiten 7

  • 3.

    1 Methodiek risicoanalyse 7

  • 3.2.

    Bestuurlijke handhavingsprioriteiten 8

  • 3.

    3 Indeling van prioriteiten 9

Hoofdstuk 4. Handhavingstaken 10

4.1 Handhavingstaken interne organisatie 11

4.1.1Inleiding 11

4.1.2Basistaken 11

4.1.3Bestuurlijke thema’s 11

4.2 Handhavingstaken externe ketenpartners 12

4.2.1Basistaken VRU 13

4.2.4Taken Milieudienst. 15

4.2.5Taken van de provincie. 17

Hoofdstuk 5. Capaciteitsplanning 17

  • 5.

    1 Capaciteitsberekening voor de beleidsadviseurs/ juridische medewerkers. 18

  • 5.

    2 Capaciteitsberekening voor buitentoezicht 20

Hoofdstuk 6. De uitvoering 22

  • 6.

    1 Autonome uitvoeringstaken 23

  • 6.

    2 Handhavingstaken ruimtelijke ordening/ planologisch gebruik 24

6.2.1 Asbest 24

6.2.2Illegale bouwwerken, strijdig, etc 25

6.2.3Toezicht op vergunningsvrije bouwwerken. 25

6.3 Handhavingstaken Besluit brandveilig gebruik bouwwerken 25

6.3.1Wetgeving 25

6.3.2Gebruiksvergunning gebouwen 26

6.3.3Gebruiksvergunning ten behoeve van evenementen 26

6.4 Handhavingstaken Openbare Ruimte 26

6.4.1Parkeerhandhaving 26

6.4.2Drank en horecawet 26

6.4.3Overlast door honden 27

6.4.4Zwerfafval 27

6.4.5Exploitatievergunning openbare inrichtingen 27

6.4.6Evenementenvergunningen27

6.4.7Uitstallingen27

6.4.8Overige taken 27

Hoofdstuk 7. Ontwikkelingen/ actualiteiten 28

  • 7.

    1 Vorming Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s) 29

  • 7.

    2 Wijziging Drank en Horecawet 29

  • 7.

    3 Modern toezicht 29

BIJLAGE 1: METHODIEK RISICOANALYSE 30

BIJLAGE 2: RESULTATEN VAN DE RISICOANALYSE 31

BIJLAGE 3: HANDHAVING PRIORITERINGSKAART34

Hoofdstuk 1. Inleiding

Voor u ligt het Handhavingsuitvoeringsprogramma van de gemeente Stichtse Vecht voor het jaar 2012. Dit Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) is gebaseerd op integrale, (zoveel mogelijk) risico gestuurde en geprioriteerde uitvoering van werkzaamheden. Met dit programma wordt kenbaar gemaakt wat we in het jaar 2012 gaan doen en hoe we dit gaan doen. De handhavingstaken die de gemeente programmatisch uitvoert hebben betrekking op de ruimtelijke ordeningstaken (Wabo taken) en de taken die in het kader van de openbare ruimte uitgevoerd dienen te worden.

Wabo taken hebben betrekking op het omgevingsrecht. Het gaat daarbij om milieutoezicht, bouwtoezicht, asbestregelgeving, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en bodemkwaliteit. Toezicht openbare ruimte heeft betrekking op de APV- gedragingen, zoals bijvoorbeeld zwerfafval en overlast door honden.

Het opstellen van een HUP is vanaf 1 oktober 2010 op grond van de kwaliteitscriteria uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) verplicht.

Volgens de Wabo- kwaliteitscriteria moet het Uitvoeringsprogramma tenminste de volgende onderdelen bevatten. Ten eerste moet het een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen hebben. Ten tweede moet het een weergave van de concrete activiteiten voor toezicht en handhaving inclusief de bijbehorende capaciteit en uitwerkingsprogramma in een concrete werkplanning voor alle betrokken organisatieonderdelen bevatten.

In dit HUP staat integrale werkwijze centraal. In dat verband wordt bij de uitwerking ook rekening gehouden met de uitgangspunten in het Integraal Veiligheidsprogramma. In voorkomende gevallen wordt gezamenlijk opgetrokken.

 

1.2.Leeswijzer

Zoals hierboven is aangegeven maakt dit handhavingsuitvoeringsprogramma 2012 (HUP) kort weergegeven kenbaar wat we in 2012 gaan doen en hoe we dat gaan doen.

In hoofdstuk 2 wordt stilgestaan bij wat toezicht en handhaving inhoudt.

Voorts wordt de reikwijdte van dit HUP bepaald. Kort weergegeven is dit HUP gebaseerd op handhaving in het ruimtelijk ordeningsgebied en de handhaving in de openbare ruimte.

Daarnaast wordt in hoofdstuk 2 stilgestaan bij de organisatorische inbedding en wordt kort aangegeven hoeveel capaciteit we voor handhaving beschikbaar hebben. Voorts wordt kort stilgestaan bij de ontwikkelingen in de wet en regelgeving en de algemene beleidsuitgangspunten.

Als laatste wordt er in hoofdstuk 2 aandacht geschonken aan de communicatie.

In hoofdstuk 3 wordt de uitgevoerde risicoanalyse besproken. Hier vindt een uitleg plaats van de methode die voor de risicoanalyse is toegepast. De methodiek van de risicoanalyse is terug te vinden in bijlage 1. Voorts zijn in bijlage 2 de resultaten van de risicoanalyse opgenomen.

Daarnaast wordt in hoofdstuk 3 de bestuurlijke handhavingsprioriteiten besproken.

In hoofdstuk 4 worden de handhavingstaken van de interne organisatie en de handhavingstaken van de ketenpartners en de uitvoeringsorganisatie besproken.

Voor wat betreft de handhavingstaken van de interne organisatie is een onderscheid gemaakt in wettelijke taken en bestuurlijke thema’s.

De uitvoering van de handhavingstaken wordt in hoofdstuk 5 besproken. Hier wordt onderscheid gemaakt in uitvoering van de autonome handhavingstaken en de specifieke taken die per discipline dienen te worden uitgevoerd.

Als laatste wordt in hoofdstuk 6 stil gestaan bij de ontwikkelingen/ actualiteiten die in de loop van het jaar 2012 onze werkwijze zullen beïnvloeden. Hierbij moet gedacht worden aan de vorming van de Regionale Uitvoeringsdiensten, de wijziging van de Drank en Horecawet en de ontwikkelingen op het gebied van modern toezicht.

 

De tekst is te lezen in bijgevoegd pdf document.