Organisatie | Weststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012 |
Citeertitel | Aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | Nieuwe regeling | 09-11-2011 officiële bekendmakingen 2012, week 26 | 2011-000147/cp |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf,
gelet op het gestelde in artikel 160 lid 1 sub c van de Gemeentewet;
gelet op de invoering met ingang van 1 januari 2011 van een nieuwe
fiscale regeling: de werkkostenregeling;
gelet op het overlegrecht van de Ondernemingsraad;
gelet op de invoering met ingang van 1 januari 2011 van een nieuwe
fiscale regeling: de werkkostenregeling;
overwegende als gevolg daarvan de vergoedingen en verstrekkingen
aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel voor het gemeentelijk personeel;
gelet op het collegebesluit nummer 2011-00147/cp inzake de Technische
invoering werkkostenregeling en bijlage aanwijsbesluit werkkostenregeling;
vast te stellen: het aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012
de navolgende vergoedingen en verstrekkingen met ingang van 1 januari 2012 aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel.
Toelichting Werkkostenregeling (WKR) en aanwijsbesluit
De WKR vervangt het huidige systeem van onbelaste vergoedingen en onbelaste verstrekkingen.
Alle vergoedingen en verstrekkingen betreffende een dienstbetrekking worden tot het loon van de medewerker gerekend. Daarmee zijn het belaste vergoedingen of verstrekkingen: de medewerker betaalt er loonbelasting over.
Onder de WKR kunnen deze vergoedingen en verstrekkingen ook door de werkgever worden aangewezen als “eindheffingsbestanddelen”. Dan betaalt niet de medewerker loonbelasting, maar de werkgever betaalt een eindheffing naar een vast tarief van 80%.
Niet over alle vergoedingen en verstrekkingen is loonbelasting of eindheffing verschuldigd. De WKR
kent namelijk de volgende elementen:
Ten slotte bestaan er ook zogenoemde “intermediaire vergoedingen”. Deze vallen buiten de
WKR en mogen daarom onbelast worden vergoed.
De vrije ruimte is 1,4% (2011) van de fiscale loonsom van de actieve medewerkers en de politieke ambtsdragers, uitgezonderd ambtsdragers die gekozen hebben voor opting-in (zelfstandige).
De vrije ruimte geldt alleen voor de door de werkgever aangewezen vergoedingen en
verstrekkingen. Als het totaal van de aangewezen vergoedingen en verstrekkingen boven het bedrag van 1,4% van de loonsom uitkomt, dan moet de werkgever over dat meerdere 80% aan eindheffing betalen.
Binnen de werkkostenregeling bestaat een aantal gerichte vrijstellingen. Deze kunnen alleen
onbelast vergoed of verstrekt worden als de werkgever deze gerichte vrijstellingen heeft
aangewezen als eindheffingsbestanddelen ( zie Werkkostenregeling VNG 20 juli 2010 pagina 3).
Deze vrijstellingen gaan niet ten laste van de vrije ruimte.
Loon in natura met een nihilwaardering
Binnen de werkkostenregeling geldt voor een aantal vormen van loon in natura een
nihilwaardering. Feitelijk wordt er dus geen belasting geheven over deze elementen. De
belastingdienst bepaalt welke elementen onder deze categorie vallen.
Intermediaire vergoedingen vallen buiten de werkkostenregeling en mogen altijd en
ongemaximeerd onbelast worden vergoed. Intermediaire vergoedingen zijn vergoedingen voor
bedragen, die een medewerker (vaak in opdracht van de werkgever) voorschiet, maar die voor
rekening van de werkgever behoren te komen.
Doorgaans declareert de medewerker deze kosten bij de werkgever. Het gaat daarbij om zaken
die het eigendom worden van de werkgever (al dan niet ter beschikking gesteld aan de
medewerker) of kosten die specifiek samenhangen met de bedrijfsvoering en niet met het
functioneren van de medewerker.
Vergoedingen en verstrekkingen
De werkgever heeft bij een aantal vergoedingen en verstrekkingen de keuze deze in de vrije
ruimte te laten vallen. In een aantal gevallen moet de vergoedingen en verstrekkingen
in de vrije ruimte vallen. Binnen de WKR bestaat voor een aantal vergoedingen en verstrekkingen
gerichte vrijstellingen of nihilwaardering. Deze gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen gaan
niet ten koste van de vrije ruimte.
In bovenstaande tabel zijn alleen de vergoedingen en verstrekkingen genoemd die in de gemeente Weststellingwerf van toepassing zijn.
De financiële administratie en de salarisadministratie moeten op elkaar afgestemd worden.
Facturen die betrekking hebben op vergoedingen en verstrekkingen worden op de taak WKR geboekt. In de salarisadministratie wordt de code WKR voor de vrije ruimte gevuld met het te besteden bedrag. Alle vergoedingen en verstrekkingen die in de salarisadministratie worden geboekt
komen hierop in mindering. De gegevens uit de financiële- en salarisadministratie worden gecombineerd in Cognos, hiermee toetsen we of de vergoedingen en verstrekkingen binnen de vrije ruimte blijven.
Voor het bepalen van de vrije ruimte en het toetsen van de vergoedingen en verstrekkingen aan die vrije ruimte kan er gekozen worden uit 3 methoden:
De keuze is op methode 1 gevallen:
Toets gedurende het lopende jaar of de vergoedingen en verstrekkingen binnen de vrije ruimte blijven. In het aangiftetijdvak waar de vrije ruimte wordt overschreden, verwerken we het bedrag dat boven de vrije ruimte uitkomt in de aangifte. Hierover betalen we 80% eindheffing. In elk volgend aangiftetijdvak moeten de vergoedingen en verstrekkingen die als eindheffingsloon in de vrije ruimte is ondergebracht, in de aangifte over dat tijdvak opnemen en daarover 80% eindheffing betalen.
Verreken de eindheffing over het positieve of negatieve verschil uiterlijk in de eerste aangifte van het volgende kalenderjaar: is de vrije ruimte groter dan de vergoedingen en verstrekkingen, dan krijgen we 80% eindheffing over het verschil terug; is de vrije ruimte kleiner, dan moeten we alsnog 80% eindheffing over het verschil betalen.
Medezeggenschap en ingangsdatum
De WKR is een fiscale regeling die ingrijpt op het bruto/netto traject van vergoedingen en verstrekkingen. De werkgever bepaalt de ingangsdatum van de WKR en wijst de vergoedingen en verstrekkingen aan die onder de WKR gaan vallen.
Het GO en de OR hebben geen advies- of instemmingsrecht over invoering of toepassing van de WKR. Aangezien de gemeente de aangewezen vergoedingen en verstrekkingen ongewijzigd overnemen in de WKR hoeft het GO en de OR hierover geen advies of instemming te geven. De OR wordt wel geïnformeerd betreffende de WKR.
De gemeente Weststellingwerf start met de WKR op 1 januari 2012, waarbij het mogelijk is voor 2013 weer te kiezen voor het huidige systeem. In 2014 is deze keuze er niet, dan moet iedere werkgever verplicht een WKR invoeren.