Organisatie | Rijswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Fraudeverordening WWB gemeente Rijswijk 2012 |
Citeertitel | Fraudeverordening WWB 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Sociale Zaken |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | 01-03-2013 | nieuwe regeling | 12-06-2012 Groot Rijswijk, 21-06-2012 | 12-013 |
Artikel 1- Controleplan hoogwaardig handhaven
Het college van Burgemeester en wethouders draagt zorg voor een controleplan hoogwaardig handhaven.
Artikel 2 – Inhoud van het controleplan
In het controleplan hoogwaardig handhaven wordt ingegaan op de visie van het college op hoogwaardig handhaven en de doelstellingen gericht op het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand.
Verder werkt het college in het controleplan uit welke instrumenten ter voorkoming van fraude of de aanpak van fraude worden ingezet. In het controleplan wordt in ieder geval ingegaan op de volgende instrumenten:
De uitvoering van deze verordening berust bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk.
Het gemeentelijk beleid over misbruik en oneigenlijk gebruik in het kader van de WWB is in de Fraudeverordening en Afstemmingsverordening vastgelegd.
In deze fraudeverordening wordt bepaald dat het college een controleplan opstelt waarin de doelstellingen staan met betrekking tot het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand. Dit controleplan zal worden opgesteld in het kader van Hoogwaardig Handhaven. Het doel van Hoogwaardig Handhaven is het verhogen van de nalevingsbereidheid van cliënten en de kans op misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Dit kan worden bereikt door een effectievere en efficiëntere controlesystematiek. Hoogwaardig Handhaven kent vier samenhangende beleidslijnen die de kern vormen van het handhavingsbeleid.
Instrumenten ter voorkoming van fraude (preventie):
Instrumenten gericht op aanpak van fraude (repressie):
Uitkeringsgerechtigden moeten duidelijk worden geïnformeerd over hun rechten en plichten zodat iedereen weet wat wel en niet mag. Alleen indien uitkeringsgerechtigden tijdig en volledig zijn geïnformeerd kunnen ze worden aangesproken op hun gedrag.
Optimaliseren van de dienstverlening
Onnodige procedures roepen irritatie op en verminderen daardoor de bereidheid van de cliënt om de wet en regels na te leven. Door op een klantvriendelijke manier organisatorische belemmeringen weg te nemen, wordt de cliënt gestimuleerd in zijn dienstvriendelijkheid: hij zal meer gemotiveerd zijn om zich aan de regels te houden.
Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen
Een belangrijk instrument in de fraudebestrijding is ‘controle op maat’. Controle op maat houdt in: hoe meer risico, hoe intensiever de controle. Iedereen zal worden gecontroleerd, alleen de een wat meer dan de ander. Daarnaast kunnen er themacontroles worden uitgevoerd. Personen die voldoen aan een bepaald criterium (bijvoorbeeld veelvuldig te laat inleveren van het maandelijkse inlichtingenformulier) worden intensief gecontroleerd op grond van een protocol. Tot slot wordt er een systeem van signaalsturing ingevoerd. Gedurende het gehele proces van intake tot beëindiging worden onduidelijkheden (signalen) die tijdens een gesprek, uit het dossier of via een tip naar voren komen nader onderzocht en afgehandeld.
Op het moment dat er fraude wordt gepleegd, dan zal dit niet zonder gevolgen mogen blijven. Het teveel ontvangen bedrag zal moeten worden teruggevorderd en moeten worden geïnd en er zal een maatregel moeten worden opgelegd. Bij een groot fraudebedrag zal er aangifte moeten worden gedaan.