Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijswijk

Fraudeverordening WWB gemeente Rijswijk 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFraudeverordening WWB gemeente Rijswijk 2012
CiteertitelFraudeverordening WWB 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpSociale Zaken

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Werk en Bijstand art. 8a;
  2. Gemeentewet art. 147 lid 1.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201201-03-2013nieuwe regeling

12-06-2012

Groot Rijswijk, 21-06-2012

12-013

Tekst van de regeling

Intitulé

De gemeenteraad van Rijswijk, bijeen in openbare vergadering op 12 juni 2012 gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Rijswijk d.d.         , nr. 12.013  Gelet: op artikel 8a van de Wet werk en bijstand; op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet  Overwegende: dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand;  B E S L U I T: vast te stellen de

 

 

Fraudeverordening WWB gemeente Rijswijk 2012

 

Artikel 1- Controleplan hoogwaardig handhaven

Het college van Burgemeester en wethouders draagt zorg voor een controleplan hoogwaardig handhaven.

Artikel 2 – Inhoud van het controleplan

In het controleplan hoogwaardig handhaven wordt ingegaan op de visie van het college op hoogwaardig handhaven en de doelstellingen gericht op het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand.

Verder werkt het college in het controleplan uit welke instrumenten ter voorkoming van fraude of de aanpak van fraude worden ingezet. In het controleplan wordt in ieder geval ingegaan op de volgende instrumenten:

  • 1.

    risicosturing;

  • 2.

    signaalsturing;

  • 3.

    themacontroles.

Artikel 3 – Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk.

Artikel 4 - De inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 juli 2012

Artikel 5 – Intrekking

Per datum als in artikel 4 genoemd wordt de Fraudeverordening WWB 2010 ingetrokken.

Artikel 6 - Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Fraudeverordening WWB 2012”

 

Aldus besloten door de Raad van de Gemeente Rijswijk, in zijn openbare vergadering van 12 juni 2012.

 

de waarnemend griffier, de voorzitter,

J.A. Massaar bpa, N.J. van Dam RA

Toelichting

Het gemeentelijk beleid over misbruik en oneigenlijk gebruik in het kader van de WWB is in de Fraudeverordening en Afstemmingsverordening vastgelegd.

In deze fraudeverordening wordt bepaald dat het college een controleplan opstelt waarin de doelstellingen staan met betrekking tot het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand. Dit controleplan zal worden opgesteld in het kader van Hoogwaardig Handhaven. Het doel van Hoogwaardig Handhaven is het verhogen van de nalevingsbereidheid van cliënten en de kans op misbruik van sociale regelingen te minimaliseren. Dit kan worden bereikt door een effectievere en efficiëntere controlesystematiek. Hoogwaardig Handhaven kent vier samenhangende beleidslijnen die de kern vormen van het handhavingsbeleid.

Instrumenten ter voorkoming van fraude (preventie):

  • 1.

    het beter en vroegtijdig informeren van klanten over rechten, plichten en handhaving;

  • 2.

    het optimaliseren van de dienstverlening zonder belemmeringen, zodat de kans op spontane naleving wordt vergroot.

Instrumenten gericht op aanpak van fraude (repressie):

  • 3.

    vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen;

  • 4.

    bij constatering van fraude daadwerkelijk sanctioneren (afstemmen van de uitkering).

Vroegtijdig informeren

Uitkeringsgerechtigden moeten duidelijk worden geïnformeerd over hun rechten en plichten zodat iedereen weet wat wel en niet mag. Alleen indien uitkeringsgerechtigden tijdig en volledig zijn geïnformeerd kunnen ze worden aangesproken op hun gedrag.

Optimaliseren van de dienstverlening

Onnodige procedures roepen irritatie op en verminderen daardoor de bereidheid van de cliënt om de wet en regels na te leven. Door op een klantvriendelijke manier organisatorische belemmeringen weg te nemen, wordt de cliënt gestimuleerd in zijn dienstvriendelijkheid: hij zal meer gemotiveerd zijn om zich aan de regels te houden.

Vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen

Een belangrijk instrument in de fraudebestrijding is ‘controle op maat’. Controle op maat houdt in: hoe meer risico, hoe intensiever de controle. Iedereen zal worden gecontroleerd, alleen de een wat meer dan de ander. Daarnaast kunnen er themacontroles worden uitgevoerd. Personen die voldoen aan een bepaald criterium (bijvoorbeeld veelvuldig te laat inleveren van het maandelijkse inlichtingenformulier) worden intensief gecontroleerd op grond van een protocol. Tot slot wordt er een systeem van signaalsturing ingevoerd. Gedurende het gehele proces van intake tot beëindiging worden onduidelijkheden (signalen) die tijdens een gesprek, uit het dossier of via een tip naar voren komen nader onderzocht en afgehandeld.

Afstemmen van de uitkering

Op het moment dat er fraude wordt gepleegd, dan zal dit niet zonder gevolgen mogen blijven. Het teveel ontvangen bedrag zal moeten worden teruggevorderd en moeten worden geïnd en er zal een maatregel moeten worden opgelegd. Bij een groot fraudebedrag zal er aangifte moeten worden gedaan.