Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels zondagopenstelling supermarkten, artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet |
Citeertitel | Beleidsregels zondagopenstelling supermarkten, artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-07-2012 | nieuwe regeling | 26-06-2012 De Kanaalstreek, 04-07-2012 | BW 26-06-2012, nr. 3 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal;
gelet op artikel 6A van de Verordening winkeltijden Stadskanaal;
vast te stellen de navolgende "Beleidsregels zondagopenstelling supermarkten, artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet".
Volgens de Winkeltijdenwet is het mogelijk om per 15.000 inwoners een ontheffing te verlenen voor de openstelling van één supermarkt op de zondag. Gelet op het aantal inwoners, komt dit in de gemeente Stadskanaal dus neer op maximaal twee ontheffingen.
Om juist om te gaan met de toedeling van de ontheffing, is het noodzakelijk om beleid hieromtrent vast te stellen, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht.
Op grond van artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet en artikel 6A van de Verordening winkeltijden Stadskanaal, kan het college op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, lid 1, onder a en b van de Winkeltijdenwet vervatte verboden ten behoeve van winkels die gesloten zijn tussen 00.00 uur en 16.00 uur op de in die verboden bedoelde zon- en feestdagen.
Hiermee wordt een openstelling bedoeld van winkels op zondag(middag/-avond).
Het betreffen hier winkels als bedoeld in artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet "waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren plegen te worden verkocht met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Drank- en Horecawet". In de praktijk gaat het hier veelal om supermarkten. Het college kan voor ten hoogste één supermarkt per 15.000 inwoners ontheffing verlenen.
Aan de ontheffing voor openstelling van supermarkten op zondagen, kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden ter bescherming van de woon- en leefsituatie en de openbare orde (zie artikel 4, lid 6 van de Winkeltijdenwet).
De gemeente Stadskanaal hanteert in ieder geval bij de verlening van de ontheffing de volgende voorschriften en beperkingen:
De supermarkt dient op zon- en feestdagen gesloten te zijn tussen 00.00 uur en 16.00 uur en tussen 20.00 uur en 24.00 uur. Deze tijden gelden ook op door het college van burgemeester en wethouders aangewezen koopzondagen en feestdagen. De Winkeltijdenwet laat dus niet toe dat een supermarkt die gebruikmaakt van de ontheffing, eveneens op reguliere koopzondagen eerder dan 16.00 uur open is.
De betreffende supermarkt mag hoofdzakelijk eet en drinkwaren verkopen met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1, lid 1 van de Drank- en Horecawet.
Per ontheffing kunnen (maatwerk)voorschriften worden gesteld in het kader van een goede woon- en leefsituatie en de openbare orde zoals bedoeld in artikel 6A, lid 5 van de Verordening winkeltijden Stadskanaal.
Intrekking/wijziging van de ontheffing
Ter bepaling van (maatwerk)voorschriften, nadere eisen en voorwaarden die zijn gekoppeld aan de ontheffing, kunnen nadere gegevens aan de aanvrager worden gevraagd.
Een ontheffing voor openstelling op zondagen kan namelijk ook worden ingetrokken of gewijzigd op grond van artikel 4 van de Verordening winkeltijden Stadskanaal, onder meer in het geval dat het gebruik van de winkel - of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel - op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid dan wel het woon- en leefklimaat ter plaatse.
3. Toedeling ontheffing: roulatiesysteem, gekoppeld aan eenmalige loting
Voor de toedeling van de ontheffing wordt gewerkt met een rouleersysteem gekoppeld aan een eenmalige loting die de volgorde van roulatie bepaalt. In een groot aantal gemeenten wordt deze methode gebruikt. Op een eerlijke manier (zonder willekeur) wordt de volgorde van een roulatiesysteem bepaald en in het geval op voorhand geen bezwarende omstandigheden zijn vastgesteld. Derhalve hoeven er geen selectiecriteria te worden ontwikkeld en kan achteraf worden gestuurd op basis van de voorwaarden en beperkingen die zijn gesteld aan de ontheffing. Deelnemers kunnen zich schriftelijk aanmelden voor deelname aan de loting. Vervolgens wordt middels de loting de volgorde van ontheffingverlening vastgelegd. Per 1 oktober van ieder jaar, dient degene die aan de beurt is voor het volgende jaar een officiële aanvraag voor ontheffing in te dienen als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. Er vindt aldus nog wel een volledige toetsing plaats aan alle geldende criteria voor de verlening voor een ontheffing na de loting die de volgorde van ontheffingverlening bepaalt. Hiermee wordt voorkomen dat gelijktijdig alle ontheffingen worden verleend voor de komende jaren en niet per geval een toetsing plaatsvindt.
Het roulatiesysteem wordt als volgt toegepast bij de ontheffingverlening:
Op deze manier profiteert de winkel, aan wie een ontheffing is verleend, van alle "drukke" en "niet-drukke" dagen in een jaar. De periode voor ontheffing loopt van 1 januari tot en met 31 december van dat jaar, met uitzondering van een ontheffing die, als gevolg van intrekking of wijziging van een aan hem voorafgaande ontheffing, is verleend voor een andere periode (zie hieronder).
Alle winkels die onder het bereik van artikel 3, lid 4 van de winkeltijdenwet vallen, komen in aanmerking voor de ontheffing vanaf 1 januari 2013. Geïnteresseerde kandidaten kunnen dit doen middels een schriftelijk verzoek tot deelname aan de loting. De reden voor een loting is dat het roulatiesysteem een geheel nieuw systeem voor ontheffingverlening is en omdat voorkomen dient te worden dat er sprake is van willekeur.
Bij het aandienen van nieuwe gegadigden na het moment van loting, sluiten deze nieuwe gegadigden achter in de rij aan. Het nummer in de rij voor de nieuwe gegadigde wordt bepaald op basis van de datum van ontvangst van de aanvraag van de nieuwe gegadigde. Indien sprake is van gelijke data van binnenkomst van de aanvraag, wordt er geloot voor het toewijzen van het nummer.
Bij intrekking van de ontheffing of weigering van de ontheffing, vervalt voor de betreffende ondernemer het nummer van loting of binnenkomst van de aanvraag definitief en schuiven de daaropvolgende ondernemers definitief een plaats naar voren. Indien de betreffende ondernemer opnieuw voor openstelling van zijn winkel als avondwinkel op zonn feestdagen in aanmerking wil komen, moet hij een nieuwe aanvraag voor een ontheffing indienen bij het college.
Bij intrekking of wijziging van de ontheffing (al dan niet op verzoek van de ontheffinghouder), of weigering van de ontheffing, mag de openingsperiode van de eerstvolgende ondernemer die op dat moment niet in het bezit is van een ontheffing voor die periode naar voren schuiven als de ondernemer dit wenst, waarbij het uitgangspunt geldt dat de periode van openstelling voor alle ondernemers gelijk is (één jaar)
De gemeente neemt in het geval van intrekking of wijziging van een ontheffing, dan wel weigering van de ontheffing, met betrekking tot de openingsperiode contact op met de eerstvolgende ondernemer die op dat moment niet in het bezit is van een ontheffing voor die periode om het verzoek van naar voren schuiven voor te leggen. Indien de eerstvolgende ondernemer zijn periode naar voren wil schuiven, worden ook de daaropvolgende ondernemers, die op dat moment geen ontheffing voor die periode hebben, benaderd of zij hun periode naar voren willen schuiven of dat zij hun "oorspronkelijke" periode willen behouden.
Een wijziging van de Winkeltijdenwet kan een wijziging van de Verordening winkeltijden Stadskanaal met zich meebrengen, waarbij het roulatiesysteem en de bijbehorende loting vervallen
Ondernemers die aan de loting hebben meegedaan en tussentijds bijkomende ondernemers die geen deel meer willen nemen aan het roulatiesysteem, dienen een schriftelijk verzoek in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders om hun ontheffing c.q. plaatsing op de roulatielijst in te trekken.
Indien er meerdere gegadigden zijn voor de ontheffing voor zondag voor supermarkten (artikel 6A, lid 1 van de Verordening winkeltijden en artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet), wordt gewerkt met een roulatiesysteem. De volgorde van de roulatie wordt bepaald door een loting. Alle geïnteresseerden worden uitgenodigd een verzoek tot deelname aan loting in te dienen en indien geen weigeringsgronden op voorhand aanwezig zijn, kunnen zij deelnemen aan de loting. Uit de loting komt een volgorde en steeds wordt de ontheffing voor een jaar verleend. In het geval zich nieuwe gegadigden melden na de loting, sluiten deze achteraan in het roulatiesysteem.
5. Citeertitel en inwerkingtreding
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels zondagopenstelling supermarkten, artikel 3, lid 4 van de Winkeltijdenwet.
Deze beleidsregels treden in werking op dezelfde datum als artikel 6A van de Verordening winkeltijden Stadskanaal in werking treedt.