Organisatie | Castricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie gemeente Castricum 2011 |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie gemeente Castricum 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Auditcommissie 2011 |
Geen.
Gemeentewet, art. 147
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2011 | 27-05-2015 | Nieuwe regeling | 23-06-2011 Nieuwsblad van Castricum, 06-07-2011 | Onbekend |
De raad van de gemeente Castricum;
gezien het raadsbesluit d.d. 18 november 2010 tot de vaststelling van de Verordening op de Auditcommissie;
gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet;
gezien het advies uit de carrousel d.d. 16 juni 2011 tot wijziging van de Verordening op de Auditcommissie;
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. De commissie: de auditcommissie, zijnde een raadscommissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet die is belast met taken genoemd in artikel 3;
c. Het college: het college van burgemeester en wethouders;
d. De accountant: de in de Controleverordening gemeente Castricum bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
De commissie heeft als doel om de raad bij te staan in zijn toezichthoudende rol bij het afleggen van verantwoording door het college aan de hand van de jaarrekening en het jaarverslag en de naleving van de regels ten aanzien van het beleid, het beheer, de informatievoorziening en de verantwoording op financieel gebied.
De taken van de commissie zijn:
a. Afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4, derde lid van de Verordening art. 213 Gemeentewet gemeente Castricum;
b. Jaarlijks bespreken en vaststellen van het controleplan van de accountant met inachtneming van de Verordening art. 213 Gemeentewet gemeente Castricum;
c. Het bespreken van de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole en (interim-) controles in opdracht van de raad;
d. Het formuleren van een advies aan de raad over de wijze van behandeling van (interim)rapportages van de accountant in opdracht van de raad;
e. Onderzoeken van het jaarverslag en de (programma)jaarrekening mede aan de hand van de accountantsverklaring en het –verslag en het formuleren van voorstellen hierover aan de raad;
f. Adviseren van de raad over de uitvoering en aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213A Gemeentewet;
g. De voorbereiding van procedures tot selectie en benoeming van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en het doen van een voordracht voor de keuze;
h. Periodiek bespreken van plannen en informatie over de wijze waarop het college en de organisatie invulling geven aan de naleving van de Verordening art. 212 Gemeentewet;
i. Toetsen van de onafhankelijkheid van de accountant bij samenloop van eventuele verschillende opdrachten;
j. Jaarlijks adviseren aan de raad, na toetsing door de griffie, over de door de fracties aangeleverde fractieverantwoordingen van het voorgaande kalenderjaar.
De voorzitter draagt zorgt voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de doelen zoals genoemd in artikel 2 en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. In afwijking hiervan kan tevens beraadslaagd en besloten worden indien één of meer van de aanwezige leden volmacht hebben gekregen van de niet aanwezige leden om hen te vertegenwoordigen.