Organisatie | Appingedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Appingedam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, artikelen 103, 106 en 160
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2007 | 05-11-2019 | Nieuwe regeling | 16-10-2007 | Geen |
Artikel 1 Organisatiefilosofie
Aan de structuur van de ambtelijke organisatie en het functioneren daarvan liggen de volgende uitgangspunten ten grondslag:- een compacte, doelmatige en flexibele organisatie van hoge kwaliteit;- het bieden van een goede dienstverlening;- het inspelen op een continu veranderende omgeving;- het opereren als één slagvaardige, klantgerichte organisatie;- integratie van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering;- integrale verantwoordelijkheid voor de te leveren prestaties;- gericht op samenwerking;- verantwoordelijkheden op een zo laag mogelijk niveau(mandateren, budgetteren);- een lerende organisatie met een coachende stijl van leidinggeven;- een organisatie die plezierig werken hoog in het vaandel heeft staan.
Artikel 2 Organisatorische eenheden
De directie besluit, naar aanleiding van een door het college vastgesteld projectplan, tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen werkeenheden ter voorbereiding en/of uitvoering van het beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het handboek “projectmatig werken gemeente Appingedam” is van toepassing.
Onverminderd de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris en de directie is het afdelingshoofd verantwoordelijk voor:a. de dagelijkse leiding van de afdeling;b. een goede kwaliteit van de door zijn afdeling uit te brengen adviezen en overige producten;c. het op doelmatige en doeltreffende wijze realiseren van de door of namens het bestuur vastgestelde omvang en kwaliteit van de dienstverlening, de levering van de opgedragen producten en verantwoordelijkheden voor de daartoe ter beschikking gestelde middelen;d. een goede voorbereiding, coördinatie, voortgang, behandeling en juiste afdoening en uitvoering van taken en activiteiten binnen zijn afdeling;e. de zorg voor een goede vakinhoudelijke en integrale advisering met betrekking tot het taakgebied van de afdeling aan de bestuursorganen;f. een goede informatie-uitwisseling tussen medewerkers en management of bestuur;g. regelmatig werkoverleg met zijn medewerkers.
Met inachtneming van de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/directeur is de controller verantwoordelijk voor:a. het sturen, initiëren en stimuleren van de verdere ontwikkeling van een systeem van planning en control;b. de sturing en coördinatie bij het opstellen, bewaken en verantwoorden van gemeentelijke beleidsplannen, werkplannen en budgetten en de beoordeling/analyse van resultaten;c. het toezicht op de totstandkoming van periodieke rapportages en analyses en de coördinatie van budgetterings- en planningscycli;d. de optimalisering van de administratieve organisatie en informatievoorziening;e. de beoordeling van investeringsprojecten;f. het uitvoeren van bedrijfseconomische onderzoeken;g. het opzetten en uitvoeren van het beschrijven van processen en de administratieve organisatie, het opzetten van maatregelen van interne controle en het uitvoeren van interne controle.
De controller rapporteert aan de gemeentesecretaris/directeur. Indien de controller inzake de inhoud van een rapportage verschilt van inzicht met de gemeentesecretaris/directeur en beiden na onderling overleg niet tot overeenstemming kunnen komen, is de controller bevoegd rechtstreeks aan het college te rapporteren.
Artikel 8 Mandaat, machtiging en volmacht
Bij de uitoefening van bevoegdheden in mandaat, bij machtiging of bij volmacht worden de door het college dan wel de burgemeester gestelde kaders in acht genomen.