Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL AANPAK STRUCTURELE JEUGDOVERLAST HELMOND 2012 |
Citeertitel | BELEIDSREGEL AANPAK STRUCTURELE JEUGDOVERLAST HELMOND 2012 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2012 | nieuwe regeling | 24-05-2012 | Burgemeester, 2012, 1203896 |
Jongeren veroorzaken door hun gedrag wel eens overlast. Ze worden hierop aangesproken en voor de meeste jongeren is dit voldoende om hun gedrag te veranderen. Voor een klein deel van de jongeren geldt dit niet, ondanks de gerichte benadering volgens de ‘Aanpak jeugdgroepen in Helmond’. Met deze aanpak heeft het college van burgemeester en wethouders op 20 juli 2010 ingestemd.
Voor deze kleine groep jongeren die zijn gedrag niet verbetert via een preventieve en pro-actieve aanpak is een strenge repressieve aanpak gewenst, door het extra inzetten van privaat-, publiek- en strafrechtelijke instrumenten. Deze instrumenten zijn aanwezig, maar worden in de normale omstandigheden niet gebruikt omdat inzet dan niet proportioneel is omdat er andere minder zware, meestal preventieve, instrumenten zijn om de ervaren overlast te bestrijden.
Een standaardaanpak tegen structurele jeugdoverlast is er niet. Het komt aan op het creatief toepassen en combineren van mogelijkheden. Hierbij is er dus sprake van maatwerk. Deze mogelijkheden worden hieronder op een rij gezet, waarbij het voor twee situaties is uitgewerkt in een matrix.
Het geeft een overzicht van de mogelijkheden die de gemeente, stichting Stadswacht Helmond en de politie hebben om repressief op te treden bij structureel overlastgevend gedrag in de openbare ruimte.
Belangrijk hierbij is de samenwerking, de maatregelen hebben weinig effect als niet op alle terreinen (dus ook in de preventieve sfeer zoals scholing, dagbesteding) samengewerkt wordt bij de aanpak van overlast.
Inventariseer het probleem: bepaal de omvang van de jongerengroep, zoek uit welke jongeren erbij
betrokken zijn en wie de klagers zijn, onderzoek op welke tijdstippen de overlast plaatsvindt en waarom
juist op deze plek. Inventariseer hoe lang de overlast al speelt en bepaal of het gaat om incidentele of
structurele overlast. Doe onderzoek naar het verleden en achterhaal of er in het verleden beloftes
In het geval het voortraject reguliere aanpak geen soelaas biedt wordt er overgegaan naar de aanpak van overlastgevende jongeren.
De aanpak van overlastveroorzakende jongeren
Het Piekteam, de Traject Regisseur Risico-Jongeren of het Jeugd Preventie Team geeft bij de afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken aan welke jongeren vanuit hun taakveld in beeld komen voor aanpak, naast de strafrechtelijke aanpak. Dit moet voor zover mogelijk in een vroegtijdig stadium, voor escalatie, gebeuren om zo een effectieve aanpak te hebben voordat de buurtbewoners te maken krijgen met onaanvaardbare overlast.
Op advies van politie en de afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken bepaalt de burgemeester de op te leggen maatregel naast de dwangsom. Dit kan bijvoorbeeld een gebiedsverbod zijn op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening of op basis van de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast. Hiervoor wordt dan bepaald voor welk gebied het verbod moet gelden en bij welk gedrag binnen dat gebied een gebiedsverbod kan worden opgelegd. Het gebied mag niet groter zijn dan strikt noodzakelijk.
Handhavingsmatrix Hinderlijk gedrag op of aan de weg (art. 2.4.7 APV):
Overtreding: Verstoring van de openbare orde door gedrag op of aan de weg.
Toelichting op deze handhavingsmatrix:
De last onder dwangsom is een middel om het ordeverstorend gedrag aan te pakken door de jongeren/ouders in hun portemonnee te treffen. De dwangsom is € 500,00 hoog, waarbij het maximale aan op te leggen dwangsommen € 1.500,00 is (max. 3 x € 500,00). Het doel van de dwangsom is om de jongere te bewegen om de overlast/hinder te beëindigen. De meest effectieve opzet is de ouders van minderjarige, thuiswonende, jongeren bij het gesprek waarbij de dwangsom aangekondigd wordt, aanwezig te hebben.
Mocht een last onder dwangsom niet het gewenste resultaat hebben, dan kan als tweede stap een gebiedsontzegging op grond van de APV opgelegd worden. Deze gebiedsontzegging is in ieder geval voor het gebied waar de overlast plaatsgevonden heeft. Om een gebiedsontzegging op te kunnen leggen, is een dossier nodig waarin in ieder geval de relevante politie-mutaties opgenomen zijn.
Gelijktijdig met deze aanpak van de jongeren zelf, worden de jongeren, hun ouders en de hoofdbewoners van de woning waar deze jongeren verblijven aangeschreven. In deze aanschrijving staat voor een koopwoning de waarschuwing dat de gemeente over kan gaan tot tijdelijke sluiting van de woning en voor een huurwoning de waarschuwing dat de verhuurder over kan gaan tot ontbinding van het huurcontract.
Als laatste stap kan een gebiedsverbod of groepsverbod op grond van de Wet Maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast opgelegd worden. Deze maatregel kan voor maximaal 3 maanden opgelegd worden. Dossieropbouw is hiervoor van groot belang, niet alleen politiemutaties, ook de al ingezette hulpverlening is onderdeel van het dossier. Deze maatregel kan pas toegepast worden als hulpverlening ingezet, dan wel aangeboden maar geweigerd, is.
Naast deze maatregel kan de procedure tot tijdelijke woningsluiting, dan wel opzegging van het huurcontract, opgestart worden.
Daarnaast kan als de jongeren schade aangericht hebben tijdens de verstoring van openbare orde op of aan de weg door hun gedrag een onrechtmatige daadsactie opgestart worden. De schade wordt verhaald op de ouders/verzorgers en bij jongeren ouder dan 14 jaar op de jongeren zelf.
Handhavingsmatrix voor rondhangende jongeren die als groep de openbare orde verstoren (art. 2.1.1.1 APV):
Overtreding: In een groep veroorzaken van verstoring van de openbare orde door gedrag op of aan de weg
Algemene Plaatselijke Verordening
Meest gebruikte en ook uitgewerkt in de handhavingsprotocollen:
Samenscholingsverbod: artikel 2.1.1.1 eerste lid
Bestuursrechtelijke reactie: last onder bestuursdwang: overtreding beëindigen (politie) of last onder dwangsom (ter hoogte van € 500,00) om te voorkomen dat het samenscholingsverbod wederom
overtreden wordt. Dit is minder geschikt bij ernstige vormen van overlast omdat hierbij optreden met spoed verwacht wordt.
Verwijderingsbevel: artikel 2.1.1.1, tweede lid
Gebiedsontzeggingen: artikel 2.1.1.2a
Hinderlijke gedrag op of aan de weg: artikel 2.4.7
Alternatieve instrumenten als bovenstaande niet van toepassing zijn. Onderstaande instrumenten kunnen ook parallel toegepast worden.
(hiervoor zijn geen handhavingsprotocollen uitgewerkt in geval van toepassing maatwerk analoog aan uitgewerkte handhavingsprotocollen)
Verontreiniging openbare fonteinen e.d.: artikel 2.4.7a APV
Verboden drankgebruik: artikel 2.4.8 APV
Verboden gedrag bij of in gebouwen: artikel 2.4.9 APV
Verbod om zich zonder redelijk doel in een portiek of poort op te houden of in op of tegen een raamkozijn of een drempel van een gebouw te zitten of te liggen. Tevens verbod voor anderen dan
bewoners of gebruikers om zich zonder redelijk doel te bevinden in een voor gemeenschappelijk gebruik bestemde ruimte.
Hinderlijk gedrag in voor publiek toegankelijke ruimten: artikel 2.4.10 APV
Natuurlijke behoefte doen op openbare plaats: artikel 4.2.1 APV.
Vechten in het openbaar: artikel 2.4.10a APV
Drugshandel op straat: artikel 2.7.1 APV
Openlijk gebruik harddrugs: artikel 2.7.2 APV
Veroorzaken van zwerfafval: artikel 26 lid 1 Afvalstoffenverordening
Tijdelijke sluiting van een woning: artikel 174a Gemeentewet.
Burgemeester is bevoegd tot (tijdelijke) sluiting van een woning of een niet voor het publiek toegankelijk lokaal bij verstoring van de openbare orde rond die woning door gedragingen in die woning of het lokaal. Om tot sluiting van de woning of het lokaal over te kunnen gaan, moeten de effecten van de verstoring van de openbare orde rond de woning of het lokaal te kenmerken zijn als ernstige overlast.
Lichte bevelsbevoegdheid: artikel 172, derde lid Gemeentewet.
Cameratoezicht: artikel 151c Gemeentewet.
Noodbevel: artikel 175 Gemeentewet.
Noodverordening: artikel 176 Gemeentewet.
Bestuurlijke ophouding: artikel 154 a Gemeentewet.
Onder toezichtstelling: artikel 1:254 e.v. Burgerlijk Wetboek
Soms is het verstandig om in een gezin met veel kinderen, waarvan een aantal overlast bezorgt, ook de kinderen onder toezicht te stellen die nog geen problemen veroorzaken.
Uithuisplaatsing: artikel 1:261 e.v. Burgerlijk Wetboek
Overlast veroorzakende jongeren kunnen worden geplaatst in een jeugdinrichting.
Opstellen contract: artikel 6:213 Burgerlijk Wetboek.
waarschuwingsbrief, uitgereikt in persoonlijk gesprek met jongere en zijn ouders, door vertegenwoordigers burgemeester en politie. In deze fase wordt de jongere gewaarschuwd dat hij tot de doelgroep van het gedragscontract behoort en dat hij en zijn ouders een contract kunnen verwachten als hij zijn gedrag niet aanpast;
verandert het gedrag niet dan volgt het aanbieden van een gedragscontract aan de jongere en ouders, weer in een persoonlijk gesprek. Het contract loopt voor een bepaalde tijd. In het contract
wordt afgesproken dat de jongere zich onthoudt van overlastgevend gedrag in het algemeen maar ook worden er bijzondere afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat de jongere gedurende een bepaalde
Onrechtmatige daad: artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek.
Huurrecht: artikel 7:274 Burgerlijk Wetboek.
Ontzegging toegang: artikel 138 Strafrecht.
Gesprek tussen betrokkenen (overlastgevers, ouders, buurtbewoners, buurtbeheerder, gespreksleider (bijvoorbeeld van buurtbemiddeling), buurtbrigadier) om tot een oplossing te komen. Meestal op initiatief van de politie en bij aanhoudende overlast.
Het door partijen zelf, via gesprekken, gezamenlijk oplossen van hun conflicten via bemiddeling door een onafhankelijke derde. De onafhankelijk bemiddelaar moet voor alle partijen aanvaardbaar zijn.
De gemeente wil goede afspraken maken met de bevoegde instanties met betrekking tot de gewenste handhaving.
Dit betekent dat de beleidsregel is afgestemd in het Driehoeksoverleg (overleg tussen burgemeester, de officier van justitie en de politiechefs). Elk van de partijen committeert zich aan de uitvoering van de afspraken en draagt er zorg voor dat binnen de eigen organisatie zorg wordt gedragen voor effectuering van de afspraken.
Op 23 mei 2012 heeft het Driehoeksoverleg ingestemd met deze beleidsregel.
Besloten op 24 mei 2012.
De burgemeester van Helmond,
Drs. A.A.M. Jacobs.
Bekend gemaakt op:
15 juni 2012
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe, RA
Dossiervorming en verslaglegging
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de burgemeester over het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel leveren de betrokken partners een deeldossier aan bij de afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken van de gemeente.
De inhoud van het dossier moet een opgelegde maatregel door de burgemeester legitimeren.
Voor het dossier zijn de volgende gegevens van belang:
De onderliggende processen-verbaal en registraties van alle bij de politie of stadswachten bekend zijnde gedragingen van de betrokkene over een redelijke periode. Dit heeft tot doel inzicht te krijgen in de gedragingen van de betrokkene en dient tevens als onderbouwing van het afgegeven bevel. Ook hier geldt dat de duur van de periode situatiegebonden is.