Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012 |
Citeertitel | Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling Landerd 2007
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9 Awb
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2012 | Nieuwe verordening | 24-05-2012 Arena, 22 juni 2012 | Onbekend |
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop
een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder
verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of
bestuursorgaan: a. de gemeenteraad, b. het college van burgemeester,
gedraging: het in bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten te handelen
jegens een natuurlijke- of rechtspersoon door een bestuursorgaan;
klager: elke natuurlijke- of rechtspersoon die een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna:Awb)
beklaagde: het bestuursorgaan waartegen of een persoon, werkzaam onder
de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan tegen wie, een
klachtbehandelaar: het bestuursorgaan, of diegene die volgens de Instructie klachtbehandeling
aangewezen is een klacht te behandelen, tegen wie de klacht is gericht of
onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging heeft plaatsgevonden.
Op pag.7 van de Instructie is in een schema de taakverdeling
opgenomen van de bij de klachtbehandeling betrokken functies; klachtcoördinator: degene die zorg draagt voor de coördinatie, registratie,
rapportage, voortgang van de behandeling van klachten
en die de onafhankelijke persoon in de klachtadviescommissie
KAC: onafhankelijke klachtadviescommissie die in de formele fase van
de klachtbehandelingsprocedure de klager en beklaagde hoort en
aan de klachtbehandelaar advies over de klacht uitbrengt;
klachtbehandeling: bijlage van de Verordening Klachtadviescommissie Landerd 2012
Artikel 3 Instructie klachtbehandeling Landerd 2012
Klachten worden afgehandeld volgens de door burgermeester en wethouders vast te stellen Instructie klachtbehandeling Landerd 2012.
Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekend gemaakt. Met ingang van die datum komt de “Klachtenregeling gemeente Landerd 2007” te vervallen.