Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten van het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Epe |
Citeertitel | Beheersverordening gemeente Epe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financïen en economie |
Betreft een intern werkend stuk inzake de financiële huishouding van de gemeente Epe
1.Regeling Producthouderschap
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2004 | 23-05-2017 | Art. 1 | 16-12-2004 Geen. betreft Intern werkend stuk | Handelingen van de raad, bijlagenr. 04-146 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (Handelingen van de raad, bijlagenr. D 12);
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;
vast te stellen: de Verordening op de uitgangspunten van het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Epe.
In deze verordening wordt verstaan onder:
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Epe en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
de financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Epe, teneinde te komen tot een goed inzicht in:de financieel-economische positie;het beheer van vermogenswaarden;de uitvoering van de begroting;het afwikkelen van vorderingen en schulden;alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
c. administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
d. beheer van vermogenswaarden:
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Epe.
het streven om binnen de gestelde kaders met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.
de mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
Hoofdstuk I Begroting en verantwoording
Het college biedt uiterlijk 15 mei van het begrotingsjaar aan de raad een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de bevindingen betrokken uit de rapportage van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 7 en de jaarstukken bedoeld in artikel 8.
Paragraaf Beheersing en interne controle
Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking waaronder de output, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt ze maatregelen tot herstel.
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening en de rechtmatigheid van beheershandelingen. Ieder bedrijfsonderdeel der gemeente wordt minimaal eens per acht jaar getoetst.
Het college zorgt op basis van de resultaten van de toets genoemd in lid 2 voor een plan van verbetering. Het college neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.De resultaten van de toets en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
Hoofdstuk II Financiële positie
Artikel 10 Reserves en voorzieningen
Het college zorgt er voor dat er een nota reserves en voorzieningen is. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en jaarlijks geactualiseerd bij de vaststelling van de begroting in de desbetreffende paragraaf.
Artikel 11 Waardering & afschrijving vaste activa
Het college zorgt er voor dat er een nota activerings- en afschrijvingsbeleid is. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en jaarlijks geactualiseerd bij de vaststelling van de begroting in de desbetreffende paragraaf.
Artikel 12 Waardering debiteuren en overige vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt jaarlijks bij het opstellen van de jaarrekening een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid.
Artikel 13 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Epe wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten meegenomen, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verrichte dienstverlening.
Het college biedt tenminste eenmaal in de vier jaar een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt ingegaan op de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen, de druk van de belastingen en heffingen over de diverse bevolkingsgroepen en belanghebbenden, de kostendekkendheid van de heffingen, het kwijtscheldingsbeleid en het tarievenbeleid. Verder bevat de nota een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen en kosten per verstrekte dienst.
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven en heffingen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening waarin deze tarieven en heffingen worden vastgelegd, (voor zover mogelijk) de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven en heffingen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Artikel 17 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota onderhoud kapitaal-goederen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota kan in deelnota’s per onderwerp worden uitgebracht. De deelnota’s geven het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, riolering en gebouwen en eveneens de normeringsystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt aandacht besteed aan de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente en aan te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten.
Hoofdstuk IV Financiële organisatie en administratie
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde beheer en bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 23 oktober 2003
Epe, 23 oktober 2003
De raad voornoemd,
de griffier, V.J.S.M. Smit.
de voorzitter, Drs. L. Eland.
Hoofdstuk I Begroting en verantwoording
Artikel 5 Uitvoering begroting
Paragraaf Beheersing en interne controle
Paragraaf Rapportage en Verantwoording
Artikel 7 Tussentijdse rapportage
Hoofdstuk II Financiële positie
Artikel 10 Reserves en voorzieningen
Artikel 11 Waardering & afschrijving vaste activa
Artikel 12 Waardering debiteuren en overige vorderingen
Artikel 13 Kostprijsberekening
Paragraaf Uitvoering, beheersing en interne controle
Artikel 14 Registratie bezittingen en activa
Artikel 17 Onderhoud kapitaalgoederen
Artikel 22 Verstrekking subsidies
Hoofdstuk IV Financiële organisatie en administratie
Artikel 23 Financiële administratie