Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2012 gemeente Velsen |
Citeertitel | Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2012 gemeente Velsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Per 1 april 2012 vervalt:
Handhavingsverordening WWB, WIJ, IOAW en IOAZ 2010 gemeente Velsen
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-01-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 08-03-2012 De Jutter / De Hofgeest, 29 maart 2012 | R12.012 | |
01-04-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 08-03-2012 De Jutter / De Hofgeest, 29 maart 2012 | R12.012 |
Als de belanghebbende onjuiste of onvolledige inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur of het recht op (voorzetting van) bijstand, het werkleeraanbod of de inkomensvoorziening, of zijn inlichtingenplicht niet (volledig) nakomt, verlaagt het college de uitkering of de inkomensvoorziening conform de Maatregelenverordening WWB 2012 respectievelijk de Maatregelenverordening IOAW/IOAZ, onverminderd de eventuele terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand of ten onrechte verstrekte inkomensvoorziening.
Indien een gedraging van de belanghebbende leidt tot benadeling van de gemeente, doet het college, onverminderd de mogelijkheid de bijstand of de inkomensvoorziening te verlagen en de ten onrechte verstrekte bijstand of inkomensvoorziening terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie hiervoor gehanteerde uitgangspunten.
Artikel 8 Citeerartikel en inwerkingtreding
Toelichting Handhavingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2012 gemeente Velsen
In de Wet werk en bijstand (WWB) van 1 januari 2004 is de verplichting tot handhaving van regels, zoals die golden onder de Algemene bijstandswet (Abw), losgelaten en omgezet in een “kan”-bepaling. Hiermee krijgt de gemeente de bevoegdheid eigen regels te bepalen omtrent handhaving.
De WWB schrijft voor dat de gemeente een verordening moet opstellen die de handhaving regelt. De letterlijke tekst van het bij amendement ingevoegde artikel 8a WWB luidt:
De gemeenteraad stelt in het kader van het financiële beheer bij verordening regels voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
Er worden geen eisen gesteld aan de inhoud van het beleid. Verlaging van de uitkering en terugvordering zijn onder de WWB geen verplichtingen meer, maar bevoegdheden.
Door de Wet bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG) van 1 januari 2010 heeft de gemeente een grotere financiële verantwoordelijkheid bij de uitvoering van de IOAW en de IOAZ gekregen. Gelijk is de beleidsmatige vrijheid vergroot. Dat betekent onder andere dat er op het gebied van handhaving beleid moet worden geformuleerd.
De IOAW en de IOAZ schrijven evenals de WWB voor dat de raad een Handhavingsverordening vaststelt.
Gezien de verwantschap tussen deze wetten en uit een oogpunt van deregulering en efficiency is gekozen voor een combiverordening.
Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.
Onder uitkeringsgerechtigden met een WWB uitkering worden mede verstaan mensen met een uitkering krachtens het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004.
Dit artikel legt de verantwoordelijkheid voor een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WWB en de IOAW/Z neer bij het college. Het college dient in ieder geval eenmaal per vier jaar een beleidsplan op te stellen. Het opgestelde Handhavingsplan 2005-2008 is verlengd.
Daarnaast krijgt het college de opdracht om de gemeenteraad jaarlijks te informeren over de uitvoering en de resultaten op het gebied van handhaving. Dat gebeurt via het Verslag Werk en Inkomen.
Met het tweede lid wordt tot uitdrukking gebracht dat de bijstand en de inkomensvoorziening alleen bestemd zijn voor hen die daar recht op hebben. Het college heeft de plicht alle mogelijke middelen in te zetten om de rechtmatigheid van de uitkeringen te waarborgen.
Terugvordering is een bevoegdheid van de gemeente. Met dit artikel spreekt de gemeenteraad uit dat van die bevoegdheid gebruik wordt gemaakt De regels omtrent de terugvordering zijn vastgelegd in de door het college vastgestelde Beleidsregels terugvordering en verhaal Wet werk en bijstand. Deze zijn ook van toepassing op de IOAW en IOAZ.
Ook verhaal (op derden zoals de onderhoudsplichtige) is een bevoegdheid. Met dit artikel spreekt de gemeenteraad uit dat van die bevoegdheid gebruik wordt gemaakt. Ook dit onderdeel is nader uitgewerkt in de bij de toelichting van artikel 3 genoemde beleidsregels.
Wanneer de cliënt onvolledige of onjuiste informatie verstrekt, kan de uitkering of de inkomensvoorziening (tijdelijk) worden verlaagd conform de Maatregelenverordening WWB 2012, respectievelijk de Maatregelenverordening IOAW/IOAZ. Deze verlaging is bedoeld om het nakomen van de verplichtingen en de hoogte van de uitkering op elkaar af te stemmen. Dit staat los van het terugvorderen van bijstand of de inkomensvoorziening, wat is bedoeld om de situatie (weer) in overeenstemming te brengen met het recht.
Onder het boeteregime van de Abw bestond de verplichting voor gemeenten om proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie als er sprake was van fraude en het benadelingsbedrag hoger was dan € 6.000,-- (de aangifterichtlijn sociale zekerheid). Deze grens is per 1 januari 2009 opgetrokken tot € 10.000,--. Deze taakverdeling tussen gemeente en OM blijft bestaan, met dien verstande dat het opleggen van een boete niet meer mogelijk is. Wel zal het college in voorkomende gevallen (het niet nakomen van de inlichtingenplicht) een maatregel op kunnen leggen.