Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Alkmaar |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Alkmaar |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-05-2012 | 01-06-2013 | nieuwe regeling | 08-05-2012 Officiële Mededelingen, 16-05-2012 | Onbekend |
HOOFDSTUK 1: Algemene bepalingen
Bij het vaststellen van financiële kaders wordt, tenzij anders vermeld, altijd uitgegaan van de actueel geldende normen voor inkomen en besteding zoals deze gehanteerd worden door de Nederlandse Belastingdienst en het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Waar genoemde instituten onvoldoende kader bieden wordt gewerkt met geldende marktconforme tarieven.
HOOFDSTUK 2: Vorm van de voorzieningen
Artikel 3. Bijzondere regels over het persoonsgebonden budget (PGB)
Van het persoonsgebonden budget bij hulp bij het huishouden is 10% vrij besteedbaar voor onder meer eigen kosten van werkgeverschap, administratie en inhuren van deskundige ondersteuning. Over het vrij besteedbare bedrag behoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Dit geldt voor die gevallen waarin het PGB onder eigen beheer wordt verantwoord.
De verantwoording van het persoonsgebonden budget door de budgethouder aan het college van burgemeester en wethouders ingeval van hulp bij het huishouden vindt steekproefsgewijs plaats, na afloop van de verstrekking dan wel na afloop van enig kalenderjaar. De verordening geeft het college de bevoegdheid om de administratie verplicht door een door het college aangewezen rechtspersoon te laten uitvoeren.
HOOFDSTUK 3. Hulp bij het huishouden
Artikel 5. Vaststelling bedrag persoonsgebonden budget hulp bij het huishouden
De vaststelling van een persoonsgebonden budget voor hulp bij het huishouden vindt als volgt plaats: het bedrag dat beschikbaar wordt gesteld wordt ingedeeld naar minuten, zoals deze zijn opgenomen in de beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Alkmaar, bijlage 1 protocol hulp bij het huishouden.
Artikel 6. Eigen bijdragen bij hulp bij het huishouden
Deze eigen bijdrage wordt berekend door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Het CAK werkt met verzamelinkomens vanuit een peiljaar, welk jaar twee jaar voor het lopende jaar ligt. Dit is noodzakelijk om over de verzamelinkomens, die afkomstig zijn van de belastingdienst, te kunnen beschikken. In 2012 doet men aangifte over 2011, dus dat jaar is nog niet bekend. Vandaar dat het verzamelinkomen over 2010 in 2011 gebruikt wordt. Dit betekent dat er soms een voorlopige vaststelling zal plaatsvinden en achteraf een definitieve vaststelling. Het in mindering brengen van eigen bijdragen of een eigen aandeel zal daardoor vaak niet mogelijk zijn. Al deze activiteiten zullen door het CAK worden uitgevoerd. Een eigen bijdrage voor een persoonsgebonden budget (of een financiële tegemoetkoming met een eigen aandeel) mag elke 4 weken gevraagd worden, maar mag nooit de grens die in het besluit is vastgelegd, te boven gaan. Ook mag een eigen bijdrage de kostprijs van de voorziening niet te boven gaan.
HOOFDSTUK 4. Woonvoorzieningen
Artikel 7. Algemene regels bij financiële tegemoetkoming en persoonsgebonden budget bij woonvoorzieningen
Artikel 8. Financiële tegemoetkoming bij verhuizing
Het bedrag voor de verhuis- en inrichtingskostenvergoeding als genoemd in artikel 10, lid 4 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Alkmaar bedraagt bij verhuizing naar een woning met minder dan drie kamers maximaal € 1.750,- en bij verhuizing naar een woning met drie of meer kamers maximaal € 2.500,-. Deze tarieven zijn gebaseerd op gemiddelde marktconforme prijzen.
Artikel 9. Financiële tegemoetkoming bij woningvoorzieningen.
Losse douche- en toiletvoorzieningen tot een bedrag van € 450,- worden in principe altijd in eigendom verstrekt (middels een eenmalig PGB of eenmalige financiële tegemoetkoming). Duurdere douche- en toiletvoorzieningen en verrijdbare tilliften kunnen als woonvoorziening in natura worden verstrekt of als pgb waarbij de klant dan zelf (onder voorwaarden) maandelijks het huurbedrag krijgt uitgekeerd. De grens van € 450,- is bepaald in het contract met de leveranciers van hulpmiddelen in Alkmaar en vormt een richtlijn waanvan eventueel kan worden afgeweken.
HOOFDSTUK 5. Vervoersvoorzieningen
Wanneer men een auto c.q. bus toegewezen heeft gekregen in het kader van de WMO wordt er ook een vergoeding verstrekt voor de kosten van brandstof. Het gaat hierbij om een bedrag van € 585,- per jaar, dit is €48.75 per maand voor een personenauto en een bedrag van € 974,- per jaar, dit is € 77,- per maand voor een aangepaste bus.
In Alkmaar bestaat de mogelijkheid een vergoeding verstrekt te krijgen in plaats van een vervoersvoorziening in natura. Dit gaat op als een klant voor het vervoer in de nabijheid van de eigen woning (voor het doen van boodschappen, het bezoek van de kapper en dergelijke) eigenlijk is aangewezen op bijvoorbeeld een scootmobiel, maar de voorkeur geeft aan het gebruik van eigen vervoer. Het bedrag dat hiermee gemoeid is bedraagt € 333,- per jaar ofwel € 27,70 per maand. Dit bedrag is gebaseerd op 80 km per maand.
Bij een vergoeding voor individueel vervoer gaat het meestal om een vergoeding voor het gebruik van de eigen auto of van een individuele taxi. Dit kan noodzakelijk zijn wanneer de klant niet in staat is te wachten op de OV-taxi, of wanneer er een noodzaak is tot liggend vervoer. Wanneer er tevens sprake is van een gehandicapte partner wordt er geen extra vergoeding verstrekt voor de partner omdat er dan geen meerkosten zijn.