Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2005 voor de gemeente Oostzaan |
Citeertitel | Reglement gemeentelijke basisadministratie gemeente Oostzaan 2005 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | GBA |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2006 | 01-10-2004 | 28-02-2014 | Nieuwe regeling | 30-11-2004 Kompas, 03-01-2006 | - |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan,
Gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de GBA beheerregeling.
Overwegende dat de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens verplicht tot het vaststellen van een reglement waarin de verstrekking van gegevens aan afnemers en derden wordt vastgelegd.
vast te stellen het navolgende Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2005 voor de gemeente Oostzaan
Op grond van artikel 96 van de wet vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Om dit te kunnen realiseren zijn er verbanden tussen verschillende gemeentelijke administraties gelegd. Het gaat daarbij om de volgende administraties:
1.Globit BRS - basisregistratie
Deze administratie wordt gebruikt voor de volgende afdelingen:
De beheerder van Globit BRS is de Beleidsmedewerker burgerzaken.
De administratie wordt bijgehouden met als doel verbanden te kunnen leggen tussen de hierna volgende administraties:
Deze administratie wordt gebruikt door de afdeling burgerzaken. De administratie wordt bijgehouden met als doel te kunnen voldoen aan een wettelijke verplichting, namelijk het beheer van de gemeentelijke basisadministratie personen. De beheerder van de administratie is de beleidsmedewerker Burgerzaken.
3.Globit VHS/VWS - Heffingen. inningen. waarderingen en kwijtscheldingen
Deze administratie wordt gebruikt door de afdeling Financiën en belastingen. De administratie wordt gebruikt om te voldoen aan de wettelijke taak namelijk het bijhouden van de gemeentelijke heffingen- en inningenadministratie. De beheerder van de administratie is het hoofd van de sector Inwonerszaken en Middelen.
Deze administratie wordt gebruikt door de afdeling Financiën en belastingen. In de administratie worden de kadastrale object- en subjectgegevens bijgehouden. De administratie wordt gebruikt ter ondersteuning van de heffingen- en Reglement gemeentelijke basisadministratie gemeente Oostzaan 2005 inningenadministratie. De beheerder van de administratie is het hoofd van de sector Inwonerszaken en Middelen.
Doel van het leggen van verbanden is ervoor te zorgen dat de integriteit, volledigheid, tijdigheid en betrouwbaarheid van de gegevens in de GBA en de gekoppelde informatiesystemen wordt verbeterd.
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
Bouwen, Wonen, Milieu (Sector Grondgebiedzaken).
Ten behoeve van de uitvoering van de begraafplaatsadministratie alsmede voor het verlenen van bouwvergunningen.
Deze binnengemeentelijke afnemers kunnen bij de applicatiebeheerder een schriftelijk autorisatieverzoek indienen waarop vermeld staat welke gegevens er nodig zijn voor de vervulling van de werkzaamheden.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet GBA worden:
Het betreffen de volgende gegevens:
Het betreffen de volgende gegevens:
De basisadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
Aangehaakte gegevens in de basisadministratie worden verkregen uit de basisadministratie op aangifte van de burger of middels verzoek tot plaatsing van een afnemersindicatie van de binnengemeentelijke afnemers.
Aan afnemers en derden kunnen op hun verzoek aangehaakte gegevens worden verstrekt voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene of geregistreerde niet onevenredig wordt geschaad.
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisadministratie verwijderd na een strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 4 weken.
De beheerder houdt van het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 13 gedurende het jaar volgend op de verstrekking een protocol bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de ingezetene onevenredig schaadt.
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de basisadministratie zijn verplicht de verschillen met de eigen administratie te melden aan de beheerder.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen in het krachtens het college van burgemeester en wethouders vastgestelde beveiligingsplan.