Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Beleidsregels voor het verstrekken van parkeervergunningen voor een parkeervergunningzone E9 Bloemendaal 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor het verstrekken van parkeervergunningen voor een parkeervergunningzone E9 Bloemendaal 2012
CiteertitelBeleidsregels voor het verstrekken van parkeervergunningen voor een parkeervergunningzone E9 Bloemendaal 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht , art. 1.3, lid 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-201226-09-2017nieuwe regeling

29-05-2012

Bloemendaals Weekblad d.d. 14 juni 2012

2012060769

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor het verstrekken van parkeervergunningen voor een parkeervergunningzone E9 Bloemendaal 2012

BELEIDSREGELS VOOR HET VERSTREKKEN VAN PARKEERVERGUNNINGEN VOOR EEN PARKEERVERGUNNINGZONE E9 BLOEMENDAAL 2012

Hoofdstuk  

Het college van burgemeester en wethouders kan volgens de Parkeerverordening E9 in bijzondere gevallen een parkeervergunning verlenen aan houders van een motorvoertuig die niet wonen in een aangewezen vergunninghouderszone. Het college hanteert hiervoor de volgende beleidsregels:

Artikel 1 – nadere regels voor het verlenen van bedrijfsparkeervergunningen

  • A.

     

    Aan bedrijven en instellingen die binnen de gemeente Bloemendaal gevestigd zijn in een vergunninghouderszone kan een bedrijfsvergunning worden verstrekt. Per bedrijf of instelling worden zoveel vergunningen verstrekt als voor een goede bedrijfsvoering redelijkerwijs noodzakelijk is. Die noodzaak wordt in ieder geval geacht aanwezig te zijn als het bedrijf of de instelling vanuit het vestigingsadres regelmatig werkzaamheden op grotere afstand moet uitvoeren, en daarvoor redelijkerwijs afhankelijk is van het gebruik van een motorvoertuig. Deze werkzaamheden kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het uitzenden van personen of het ophalen en bezorgen van goederen.

  • B.

    Niet-ambulante werknemers van bedrijven en instellingen zoals bedoeld onder A komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning, tenzij dat in individuele gevallen als onredelijk bezwarend moet worden aangemerkt. Daarvan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij niet-ambulante werknemers die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart.

  • 2.

    Toelichting: het parkeren door en voor bedrijven neemt binnen het vergunningparkeren een speciale plaats in. Het betreft hier zowel ambulante medewerkers als gehandicapte medewerkers waarvoor het wenselijk is een parkeervoorziening te treffen. Het is niet wenselijk om overige niet-ambulante medewerkers van bedrijven ook voor parkeervergunningen in aanmerking te laten komen, want dat gaat ten koste van de parkeermogelijkheden voor bewoners en bezoekers. Van deze groep werknemers mag verwacht worden dat zij een parkeerplaats zoeken buiten een aangewezen vergunningenzone. Daarbij geldt dat de acceptabele loopafstand voor werknemers groter is dan voor bewoners.

Artikel 2 – nadere regels voor het verlenen van zorgverleningsvergunningen

  • A.

    Aan bedrijven of instellingen die medische en/of huishoudelijke zorgtaken verlenen ten

    behoeve van bewoners in de vergunninghouderszone kunnen

    zorgverleningsvergunningen worden verstrekt.

  • B.

     

    Aan particulieren (zoals familieleden) die medische en/of huishoudelijke zorgtaken verlenen ten behoeve van bewoners in de vergunninghouderszone (zogenoemde mantelzorgers) kunnen zorgverleningsvergunningen worden verstrekt, mits voldoende aannemelijk is gemaakt dat zij geen gebruik kunnen maken van de voor bewoners beschikbare reguliere 1e en 2e bezoekersvergunningen.

  • 2.

    Toelichting: instellingen zoals Thuiszorg zenden verschillende medewerkers uit naar clienten in de aangewezen vergunningenzone. In principe kunnen deze medewerkers gebruik maken van bezoekersvergunningen, maar wij kunnen ons voorstellen dat dit bij regelmatig wisselend bezoek logistiek gezien niet in alle gevallen een adequate oplossing biedt. Hetzelfde geldt voor mantelzorgers, zij het dat deze groep zodanig afgebakend is dat het gebruik van de reguliere bezoekersvergunningen eerder als adequate oplossing kan worden aangemerkt.

Artikel 3 – nadere regels voor het verlenen van bewonersparkeervergunningen in bijzondere gevallen (Parkeerverordening E9 artikel 3, vierde en vijfde lid)

  • A.

    Aan houders van een motorvoertuig die in de gemeente Bloemendaal wonen buiten een aangewezen E9-vergunninghouderszone kunnen bewonersvergunningen worden verstrekt, mits komt vast te staan dat het kunnen parkeren in de vergunningenzone voor hen de meest adequate oplossing is. Daarvan is bijvoorbeeld sprake wanneer een bewoner geen parkeermogelijkheid op eigen terrein heeft en tevens van hem in redelijkheid niet gevergd kan worden dat hij die mogelijkheid alsnog schept, en/of wanneer het parkeren op de openbare weg nabij de woning fysiek onmogelijk is en/of niet is toegestaan op grond van een geldende verkeersregel.

  • B.

    Per 1 oktober 2012 wordt de E9-parkeerzone uitgebreid naar de parkeerplaatsen die zijn gelegen onder de noordkant van het viaduct over de Julianalaan en de naastgelegen parkeerstroken op de Willem de Zwijgerlaan. Bewoners (en hun bezoekers) van de Julianalaan (tussen Vrijburglaan en A. Stoopplein), de Willem de Zwijgerlaan en de Prins Mauritslaan komen in aanmerking voor parkeervergunningen.

  • C.

    Op deze vergunningen zijn overigens de voorwaarden en tarieven uit de Parkeerverordening zone E9 en het bijbehorende Aanwijzingsbesluit van toepassing.

    Artikel 4 – prioriteit voor toekenning van parkeervergunningen

Artikel 4 Indien het aantal aangevraagde vergunningen het aantal beschikbare parkeerplaatsen dreigt te overtreffen en de effectiviteit van de parkeervergunningzone in het gedrang komt wordt op nieuwe aanvragen de volgende prioritering toegepast:

  • 1.

    bewonersvergunningen;

  • 2.

    bedrijfsvergunningen (noodzakelijk voor personen- en/of goederentransport of zorgverlening);

  • 3.

    bezoekersvergunningen.

Artikel 5 Naamgeving en Inwerkingtreding

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels voor het verstrekken van parkeervergunningen voor een parkeervergunningzone E9 Bloemendaal 2012” en zij treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Overveen, 29 mei 2012.

Burgemeester en wethouders van Bloemendaal,

R. Th.M. Nederveen , burgemeester

A. Ph. van der Wees , secretaris

Gepubliceerd in het Bloemendaals Weekblad d.d. 14 juni 2012

In werking : 15 juni 2012.