Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Re-integratieverordening Wet investeren in jongeren gemeente Arnhem |
Citeertitel | Re-integratieverordening Wet investeren in jongeren gemeente Arnhem |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2009 | 01-10-2009 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 29-09-2009 Arnhemse Koerier 7-10-2009 | 2009.0.051.680 B&W 23-6-2009 |
Het college biedt de jongere de voorzieningen bedoeld in de Re-integratieverordening gemeente Arnhem of biedt op andere wijze ondersteuning, gericht op het bevorderen van de arbeidsinschakeling of het wegnemen van belemmeringen voor de arbeidsinschakeling aan,die het college na onderzoek noodzakelijk acht.
Met de Wet investeren in jongeren (WIJ) krijgen jongeren tot 27 jaar recht op een werkleeraanbod. Hieronder wordt verstaan het aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid of een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, waaronder begrepen scholing of opleiding, of sociale activering. Het einddoel van het werkleeraanbod is arbeidsparticipatie. Waaruit het werkleeraanbod bestaat, is afhankelijk van de krachten en bekwaamheden alsmede de omstandigheden en mogelijkheden van de jongere, waarop het college dat aanbod afstemt. Of het enkele aanbieden van algemeen geaccepteerde arbeid adequaat is of dat een reeks van voorzieningen nodig is, is afhankelijk van de individuele situatie van de jongere.In het kader van de WIJ is het de gemeente die de inhoud van het werkleeraanbod bepaalt. Zo ook of dit aanbod het accent legt op werken of leren. In dit wetsvoorstel zijn werken of leren immers nevengeschikt aan elkaar. Zo kan de gemeente tot het oordeel komen dat voor de jongere eerst een opleiding nodig zal zijn om de duurzame arbeidsparticipatie te kunnen bereiken. Of dat een combinatie nodig is van leren en werken.
De reeks van voorzieningen binnen het werkleeraanbod kan zowel volg tijdelijk als gelijktijdig worden aangeboden.
Het spectrum van mogelijkheden voor de invulling van het werkleeraanbod is zeer breed. Hierbij staat bij het huidige re-integratieinstrumentarium van de WWB de gemeenten ter beschikking.
Op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) s het college (reeds) verantwoordelijk voor het ondersteunen bij arbeidsinschakeling van hen die bijstand ontvangen en, indien het college daarbij het aanbieden van een voorziening, waaronder begrepen sociale activering, gericht oparbeidsinschakeling noodzakelijk acht, voor het bepalen en aanbieden van deze voorziening.Hiertoe is door het college een reeks van voorzieningen ontwikkeld ter uitvoering van het door de raad vastgestelde beleid zoals dat is vastgelegd in de Re-integratieverordening WWB.
In artikel 12, eerste lid van de WIJ is, gelijkelijk als in de WWB, vastgesteld dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen met betrekking tot de inhoud van het werkleeraanbod.
In deze re-integratieverordening WIJ is voor het aanbod van voorzieningen die aan de jongere worden aangeboden en de daarbij geldende regels, gelet op het bovenstaande volledig aangesloten op de re-integratieverordening die op grond van de WWB is vastgesteld.