Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bunnik

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bunnik
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van Leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-04-201001-10-2010Aanpassing Tarieventabel

15-04-2010

Nieuwsbode, 21 april 2010

10 - 057
24-12-200922-04-2010Nieuwe regeling

03-12-2009

Nieuwsbode, 23-12-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2010

De raad van de gemeente Bunnik;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2009, nr. 08- At/ml;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

"Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2010".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag ais een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand'; het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    'activiteit met een ideëel doel': een activiteit die voldoet aan de eerste drie of de vierde van de volgende criteria:

    • 1.

      het moet gaan om een openbare activiteit, voor iedereen toegankelijk;

    • 2.

      georganiseerd door een niet-commerciële organisatie/individu uit Bunnik of een subsidiegerechtigde;

    • 3.

      de activiteit moet gericht zijn op de Bunnikse samenleving;

    • 4.

      indien het gaat om een spontane inzamelingsactie na een natuurramp.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan we! degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven:

  • a.

    voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    van de redactie of de plaatselijke correspondent(en), van de in de gemeente verschijnende dag en/of weekbladen of de plaatselijke media; voor de stukken genoemd in hoofdstuk 2, behoudens punt 2.1.3 van de tarieventabel;

  • d.

    van de door de gemeente Bunnik benoemde leden in de commissie bezwaarschriften, voor de stuk ken benodigd voor de uitoefening van deze functie;

  • e.

    van groeperingen, vertegenwoordigd in de raad van deze gemeente: elke groepering voor maximaal:

    • -

      één exemplaar van de in de tarieventabel in hoofdstuk 1 punt 1.1.5 genoemde algemene plaatselijke verordening;

    • -

      twee exemplaren van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde programmabegroting;

    • -

      één exemplaar van de in hoofdstuk 2 punt 2.1.3 genoemde programmarekening;

    • -

      evenveel abonnementen van de stukken als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 onder punt 2.3.1 als de groepering in deze gemeente leden in de gemeenteraad telt, met een minimum van drie abonnementen, echter exclusief de bescheiden als bedoeld in hoofdstuk 2, punt 2.1.1 en 2.1.3;

  • f.

    van andere politieke groeperingen, die in deze gemeente een afdeling hebben opgericht; elke groepering voor:

    • -

      één exemplaar van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde programmabegroting;

    • -

      ten hoogste drie abonnementen als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 onder punt 2.2.1 en 2.2.3

      onder voorwaarde, dat alle stukken hiervoor bedoeld zullen worden verzonden naar één adres pergroepering;

  • g.

    van de verenigde (openbare) leeszalen/bibliotheekvoorzieningen in deze gemeente: per woonkern voor één exemplaar van de in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde stukken en één abonnement als bedoeld onder hoofdstuk 2 punt 2.2.1 van de tarieventabel.

  • h.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in de bij deze verordening behorende tarieventabel, onderdeel 5.11.2 ter zake het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening;

  • i.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in de bij deze verordening behorende tarieventabel, hoofdstuk 18 betreffende vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke verordening.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. Bij betaling in contant geld worden verschuldigde bedragen normaal afgerond op € 0,05 nauwkeurig (tot en met € 0,02 naar beneden en € 0,03 en hoger naar boven).

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge danwe! een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslagbiljet of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Kwijtschelding van de leges op de voet van artikel 26 Invorderingswet 1990 wordt niet verleend behoudens de leges vermeid in hoofdstuk 3 punt 3.1.3 van de Tarieventabel.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 vande gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Indien door bijzondere omstandigheden de strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders zou leiden tot een niet gerechtvaardigde uitkomst, kan het college van burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening door te besluiten, geheel of gedeeltelijk, geen leges te heffen.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2009" en de "Tarieventabel 2009 behorende bij de Legesverordening 2009" van 4 december 2008, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 26 juni 2008[fouten in de originele tekst zijn zonder wijziging overgenomen in de geconsolideerde tekst], wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus besloten in de openbare vergadering van 3 december 2009.

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

TARIEVENTABEL2010

behorende bij de "Legesverordening 2010'

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk1Algemeen
Hoofdstuk2Bestuursstukken
Hoofdstuk3Burgerlijke stand
Hoofdstuk4Verstrekkingen uit de Gemeenteiijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk5Bouwgerelateerde leges
Hoofdstuk6Lozingenbesluit bodembescherming
Hoofdstuk7Gemeentearchief
Hoofdstuk8Kiezersregister
Hoofdstuk9Vastgoed informatie
Hoofdstuk10Reisdocumenten
Hoofdstuk11Rijbewijzen
Hoofdstuk12Wet op de kansspelen
Hoofdstuk13Drank- en Horecawet
Hoofdstuk14Winkeltijdenwet
Hoofdstuk15Huisvestingswet
Hoofdstuk16Verkeer en vervoer
Hoofdstuk17Wet op de openluchtrecreatie
Hoofdstuk18APV Vergunningen
Hoofdstuk19Diversen

Bijlage Tarieventabel

1.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:  
1.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders indeze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, perpagina€ 0,95
1.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor nietelders in deze tabel of ineen andere wettelijke regeling een tarief isopgenomen, per bladzijde  
 in formaat A4 of kleiner in zwart/wit€ 0,40
 in formaat A3 in zwart/wit€ 0,65
 in formaat A4 of kleiner in kleur€ 0,75
 in formaat A3 in kleur€ 1,30
 in formaat > A3 tot een grootte€ 6,90
 in formaat > A1 tot een grootte€ 8,80
 in formaat > A0 in zwart/wit€ 10,55
1.1.3een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 14,65
1.1.4stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager moeten wordenopgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een anderewettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,95
 Hoofdstuk 2 Bestuursstukken  
2.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:  
2.1.1een afschrift van de programmabegroting en meerjarenbegroting indiendeze tenminste 8 maanden voor aanvang van het betreffendebegrotingsjaar schriftelijk bij het college van burgemeester en wethoudersis aangevraagd€ 22,05
2.1.2in alle andere gevallen€ 44,05
2.1.3een afschrift van de programmarekening en het jaarverslag€ 44,05
2.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:  
2.2.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,40
2.2.2een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina€ 0,40
2.2.3een afschrift van het verslag van een openbare voorronde van het OpenHuis, per pagina€ 0,40
2.2.4een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een openbarevoorronde van het Open Huis, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, perpagina€ 0,40
2.3Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor:  
2.3.1de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en deraadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusiefde gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 2.1,1 en2.1.3)€ 112,65
2.3.2de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en deraadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusiefde gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 2.1.1 en2.1.3), indien afgehaald€ 28,10
2.3.3de verslagen van de raadsvergaderingen€ 34,90
2.3.4de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald€ 9,40
2.4Voor het verstrekken van de onder 2.3.2 en 2.3.4 genoemde stukken via e-mail worden de tarieven verlaagd met 25%  
2.5Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:  
2.5.1een afdruk van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 41,60
2.5.2een afdruk van de Bouwverordening€ 41,60
 Hoofdstuk 3 Burgelijke Stand  
3.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie vaneen partnerschap:  
3.1.1van maandag tot en met vrijdag dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens op de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk€ 364,50
3.1.2op zaterdag, zondag of daarmee gelijkgestelde dag bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk€ 573,50
3.1.3in een bijzonder huis krachtens artikel 64, Boek 1 van het BurgerlijkWetboek, dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur€ 364,50
3.2Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.1.3plaatsvindt na 17:00 uur worden boven het onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.1.3vermelde bedrag leges geheven van€ 118,45
3.3Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 3.11, 3.1.2 en 3.2 opeen andere locatie dan het gemeentehuis te Odijk plaats vindt, wordenboven het onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.2 vermelde bedrag leges geheven van€ 180,65
3.4Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerdpartnerschap:  
3.4.1van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens detijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking ofpartnerschapsregistratie, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van detrouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte€ 12,40
3.4.2Indien we! gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal, zijn de tarievengenoemd onder 3.1, 3.2 en 3.3 van toepassing.  
3.5Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van eenpartnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuigebedraagt het tarief daarvoor per getuige€ 26,05
3.6Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:  
3.6.1een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in eennormale uitvoering€ 12,40
3.6.2een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een luxeuitvoering€ 27,55
3.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:  
3.7.1alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen,voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk opdie lijst vermelde aangifte€ 5,30
3.7.2alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwdeparen, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op dielijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar€ 5,30
3.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken vanlijsten als bedoeld in 3.7.1 en 3.7.2:  
3.8.1voor de periode van drie maanden€ 24,35
3.8.2voor de periode van zes maanden€ 42,50
3.8.3voor de periode van één jaar€ 79,75
3.9Het tarief bedraagt terzake van het op aanvraag doen van nasporingen inde registers van de burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier€ 21,80
3.10 3.11 3.11.1 3.11.2Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechtenburgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluitakten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap: door een eenmalige benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente als trouwambtenaar optreedt. door leden van het college van burgemeester en wethouders te benoemen tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS) € 195,00 € 390,00
 Hoofdstuk 4  
4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
4.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 10,95
4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: a. voor 100 verstrekkingen € 163,10 b. voor 500 verstrekkingen € 657,10 c. voor 1.000 verstrekkingen € 988,80 d. voor 5.000 verstrekkingen € 4.119,90 e. voor 10.000 verstrekkingen € 6.616,80  
4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van eenopgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeenteen vestigingen in de gemeente, gedurende de periode van één jaar€ 767,50
4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoons-gegevens.  
4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 8,30
4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: a. voor 100 verstrekkingen € 263,40 b. voor 500 verstrekkingen € 988,80 c. voor 1.000 verstrekkingen € 1.479,45 d. voor 5.000 verstrekkingen € 6.174,80 e. voor 10.000 verstrekkingen € 9.839,40  
4.5Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van degemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 21,80
 Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges  
5.1Bouwvergunningen  
5.1.1AlgemeenOp grond van hoofdstuk 5 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:schetsplan;principe verzoek;lichte bouwvergunning;reguliere bouwvergunning;bouwvergunning eerste fase;bouwvergunning tweede fase;wijziging bouwvergunning eerste fase. Afhankelijk van de aanvraag worden de bouwleges verhoogd, zoals genoemd in onderdeel 5.2.  
5.1.2Begripsbepaling bouwkostenOnder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.  
5.1.3Aanvraag beoordeling schetsplan Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan;  
5.1.3.1indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000€ 166,60
5.1.3.2indien de bouwkosten € 30.000 of meer bedragen€ 364,50
5.1.4Beoordeling principeverzoek  
5.1.4.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenprincipeverzoek ter beoordeling of een bouwplan planologisch mogelijk enwenselijk is€ 364,50
5.1.5Aanvraag lichte bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het tn behandeling nemen van een aanvraag vaneen lichte bouwvergunning:  
5.1.5.1indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 10.000,-€ 120,00 verhoogd met 2,3% van de bouwkosten;
5.1.5.2indien de bouwkosten € 10.000,- of meer bedragen€ 350,-vermeerderd met 2,1% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000,-te boven gaan
5.1.6Aanvraag reguliere bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:  
5.1.6.1indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000,-€ 160,-verhoogd met 2,6% van de bouwkosten;
5.1.6.2indien de bouwkosten € 30.000,- of meer bedragen en minder dan € 150.000,-€ 940,- vermeerderdmet 2,4% van het bedrag waarmee de bouwkosten €30.000,-te boven gaan;
5.1.6.3indien de bouwkosten € 150.000,- of meer bedragen€ 3.820,-vermeerderd met 2,2% van het bedrag waarmee die bouwkosten €150.000,-te boven gaan.
5.1.7Aanvraag bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:  
5.1.7.170% van het bedrag berekend zoals aangegeven onder 5.1.6.  
5.1.8Aanvraag bouwvergunning tweede fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:  
5.1.8.140% van het bedrag berekend zoals aangegeven onder 5.1.6.  
5.1.9Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase  
5.1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.1.7 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 160,- is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.  
5.1.10Aanvraag bouwvergunning niet compleet verklaard  
5.1.10.1Indien een bouwaanvraag niet voldoet aan het Besluit indieningsvereisten bouwaanvraag (ontvankelijkheidstoets) bedraagt het tarief 25% van het tarief berekend overeenkomstig 5.1.5 en 5.1.6.  
5.2Verhogingen/aanvullende leges  
5.2.1AlgemeenWanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets, beoordeling of advies nodig heeft voor een zorgvuldige besluitvorming over de verlening van de vergunning, worden de leges genoemd in onderdeel 5.1 verhoogd, dan wel worden apart hogere leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen:advies welstand (zie onderdeel 5.2.2)beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.2.3)beoordeling bodemsanering (zie onderdeel 5.2.4)toetsing constructieberekeningen (zie onderdeel 5.2.5)beoordeling geluidshinderonderzoek (zie onderdeel 5.2.6)advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.2.7)wijzigingen en ontheffingen bestemmingsplan (zie onderdeel 5.2.8)ontheffing of toetsing exploitatieplan (zie onderdeel 5.2.8.3)• overige adviezen externe deskundigen en/of overige kosten (zieonderdeel 5.2.9)• publicatiekosten Staatscourant (zie onderdeel 5.2.10)  
5.2.2Advies welstand Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd met advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarieven structuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).  
5.2.3Beoordeling bodemrapport Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:  
5.2.3.1de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740,uitgave 1999, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheidbetreft, met€ 66,10
5.2.3.2de aanvraag verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naarde bodemgesteldheid betreft, met€ 135,40
5.2.3.3de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming betreft, met€ 135,40
5.2.2.4[fout in nummering overgenomen] een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, met€ 66,10
5.2.4Beoordeling bodemsaneringHet tarief bedraagt terzake van de beoordeling van de resultaten van eensaneringsplan:  
 Bij saneringskosten tot € 100.000,-  
5.2.4.1 voor beoordeling nader saneringsonderzoek€ 275,20
5.2.4.2voor beoordeling saneringsplan€ 275,20
 Bij saneringskosten tussen € 100.000,- en € 500.000,-  
5.2.4.3voor beoordeling nader saneringsonderzoek€ 539,50
5.2.4.4voor beoordeling saneringsplan€ 539,50
 Bij saneringskosten hoger dan € 500.000,-  
5.2.4.5voor beoordeling nader saneringsonderzoek€ 1.067,80
5.2.4.6voor beoordeling saneringsplan€ 1.067,80
5.2.5Toetsing constructieberekeningenHet van toepassing zijnde tarief op grond van onderdee! 5.1 wordt verhoogd indien de ingediende constructieberekeningen en tekeningen extern moeten worden gecontroleerd, met de volgende bedragen:  
5.2.5.1 5.2.5.2 5.2.5.3 5.2.5.4met een bouwsom < €50.000,- € 169,60 met een bouwsom van € 50.000,- tot € 250.000,- € 254,30 met een bouwsom van € 250.000,- tot € 500.000,- € 338,00 met een bouwsom van € 500.000,-of meer € 451,30  
5.2.6GeluidshinderonderzoekHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het beoordelen van de resultaten van een geluidsonderzoek€ 135,40
5.2.7Advies agrarische commissieHet van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordtverhoogd indien de gemeente advies heeft gevraagd van de agrarischebeoordelingscommissie, met€ 586,60
5.2.8Wijziging/ontheffing bestemmingsplan en projectbesluit  
5.2.8.1Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunningmoet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder c ofartikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 van de Wet ruimtelijkeordening of artikel 50, derde lid, onder a en b, van de Woningwet, verhoogdmet€ 364,50
5.2.8.2Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunningmoet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a,van de Wet ruimtelijke ordening, verhoogd met€ 1.562,10
5.2.8.3Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waar: een ontheffing alsbedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordtverleend, verhoogd met€ 520,70
5.2.8.4Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waar: artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met€ 364,50
5.2.8.5Onderdeel 5.2.8.3 vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.  
5.2.8.6Projectbesluit Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesiuit) wordttoegepast, verhoogd met:indien de bouwkosten niet meer dan € 150.000,00 bedragen;2,6% van debouwkostenmet eenminimum van €3.000,00
 indien de bouwkosten meer dan € 150.000,00 bedragen en minder dan € 500.000,00;€ 3.900,00 vermeerderd met 2,4% van het bedragwaarmee de bouwkosten € 150.000,00 te boven gaan
5.2indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen;€ 12.400,00vermeerderd met 2,2% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan
5.2.9Overige adviezen externe deskundigen en of kosten  
5.2.9.1Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd, ten behoeve van het inschakelen van overige externe deskundigen waaronder externe stedenbouwkundige en/ of opstellen van een Ruimtelijke Onderbouwing met bijbehorende bijlagen en rapporten, met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
5.2.9.2Indien een begroting als bedoeld in 5.2.8.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
5.2.9.3Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
5.2.10Publicatiekosten Staatscourant  
5.2.10.1Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd, ten behoeve van de wettelijk voorgeschreven publicatie in de Staatscourant, met het bedrag van de, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde, externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
5.2.10.2Indien een begroting als bedoeld in 5.2.9.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
5.2.10.3Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
5.3Slopen  
5.3.1Begripsbepaling sloopkostenOnder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.  
5.3.2Sloopvergunning  
5.3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag vaneen sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening,artikel 3.3 aanhef en onder b of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder bvan de Wet ruimtelijke ordening€ 260,35
5.3.2.2Indien bij de aanvraag van een sloopvergunning een sloopveüigheidsplaningediend moet worden, wordt het in 5.3.2.1 genoemde bedrag verhoogdmet€ 52,10
5.3.2.3Indien de aanvraag van een sloopvergunning een sloopproject betreftwaarin zich asbest bevindt, wordt het in 5.3.2.1 genoemde bedragverhoogd met€ 52,10
5.3.3SloopmeldingHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmeldingals bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening€ 104,15
5.4Wijziging/ontheffing bestemmingsplan  
5.4.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek(zonder concreet bouwplan) tot beoordeling of het planologisch mogelijk enwenselijk is om medewerking te verlenen als bedoeld in artikel 3.6, eerstelid, onder c of artikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 danwelherziening van het bestemmingsplan (de zogenaamde principe-verzoeken)€ 364,50
5.4.2Indien vervolgens een aanvraag van een ontheffing, danwel een herziening van het bestemmingsplan, in behandeling wordt genomen zoals bedoeld in 5.4.3, 5.4.4, 5.4.5, 5.5.1 of 5.5.2, worden de hiervoor onder 5.4.1 geheven leges met deze leges verrekend.  
5.4.3Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c of artikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening waarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in5.6 € 364,50
5.4.4Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan alsbedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordeningwaarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunningais bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake is van werken ofwerkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in5.6€ 1.562,10
5.4.5Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag betrekking hebbende op een bouwwerk ten aanzien waarvanartikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbes!uit) wordttoegepast en waarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor eenbouwvergunning als bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake isvan werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist isals bedoeld in 5.6€ 3.124,15
5.5Herziening van het bestemmingsplan  
5.5.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van eenherziening van een bestemmingsplan, onder andere een postzegelplan,bedraagt€ 2.290,85
5.5.2Het in het eerste lid genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële) bestemmingsplanherziening. Hiervoor doen wij aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten. De aanvrager van de (partiële) herziening kan gedurende 1 week na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.  
5.5.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van deWet ruimtelijke ordening€ 728,75
5.6Verhogingen/aanvullende leges Wanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraageen extra toets, beoordeling of advies nodig heeft voor een zorgvuldigebesluitvorming, worden de leges genoemd in onderdeel 5.4 en 5.5verhoogd overeenkomstig de tarieven vermeld in onderdeel 5.2(verhogingen aanvullende leges), eventueel kunnen deze verhogingenapart worden geheven.  
5.7Aanlegvergunningen  
5.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of een aanlegvergunning als bedoeld in andere regelingen of plannen worden leges geheven berekend overeenkomstig de tarieven vermeid in onderdeel 5.1.5 (reguliere bouwvergunningen). Voor bouwkosten zoals genoemd in onderdeel 5.1.2 wordt aanlegkosten gelezen.  
5.7.2Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.7.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapportwordt beoordeeld, verhoogd met€ 66,10
5.7.3Indien aan de aanvraag van een aanlegvergunning slechts medewerkingkan worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a ofc, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, wordt hettarief op grond van onderdeel 5.7.1 verhoogd met€ 364,50
5.8MonumentenvergunningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag vaneen vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermdmonument als bedoeld in de Monumentenwet of deMonumentenverordening€ 112,80
5.9LegalisatieIn afwijking van de onderdelen 5.1 tot en met 5.7 bedraagt het tarief voorhet in behandeling nemen van een na aanvang of gereedkomen van debouw, werken of werkzaamheden ingediende aanvraag van eenbouwvergunning, aanlegvergunning of andere in dit hoofdstuk bedoeldevergunning, boven het tarief bedoeld in de hiervoor genoemde onderdelen,30% van de leges zoals deze op grond van die onderdelen gehevenzouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag met een maximum van€ 270,75
5.10Administratief  
5.10.1Overschrijven vergunningenHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning€ 124,95
5.10.2Wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplanHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het wijzigen van een vergunning als gevolg van een, naaromstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan€ 124,95
5.11Teruggaaf  
5.11.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouwvergunningWanneer een aanvrager zijn aanvraag om bouwvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:  
5.11.1.175% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag op grond van onderdeel 5.1.4 tot en met 5.1.8 verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan;  
5.11.1.250% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag op grond van onderdeel 5.1.4 tot en met 5.1.8 verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken doch vóór de besluitvorming op de aanvraag.  
5.11.2Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunningWanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel vande verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:25% van de verschuldigde basisieges bedoeld in de onderdelen 5.1.4 tot en met 5.1.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100 niet wordt teruggegeven.  
5.11.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunningWanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel vande verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:25% van de verschuldigde basisieges bedoeld in de onderdelen 5.1.4 tot en met 5.1.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100 niet wordt teruggegeven.  
5.11.4Teruggaaf als gevolg intrekking aanvraag herziening bestemmingsplanIndien voor een aanvraag om herziening van het bestemmingsplan géénartikel 23 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordtopgestart, wordt teruggaaf verleend van 50 % van het in 5.6.1 opgenomenbedrag.  
5.12Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid  
5.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot hetbrandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van hetBesluit Brandveilig gebruik Bouwwerken € 205,55 vermeerderd met: voor een inrichting met een vloeroppervlakte van: 0 - 100 m2 € 403,55 100 - 500 m2 € 931,25 500 - 2.000 m2 € 1.459,05 2.000 - 5.000 m2 € 1.986,85 5.000 - 15.000 m2 € 3.042,45 15.000 - 25.000 m2 € 3.504,30 25.000 - 50.000 m2 € 4.032,10 50.000 of meer m2 € 5.021,70  
5.12.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot hetbrandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening € 205,55 vermeerderd met: voor een inrichting met een vloeroppervlakte van: 0 - 100 m2 € 205,55 100 - 500 m2 € 271,50 500 - 2.000 m2 € 403,45 2.000 - 5.000 m2 € 535,40 5.000 - 15.000 m2 € 667,35 15.000 - 25.000 m2 € 799,30 25.000 - 50.000 m2 € 931,25 50.000 of meer m2 € 1.063,20  
5.12.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigingvan de volgens 5.12.1 en 5.12.2 afgegeven vergunning, wanneer het aantalm2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordtoverschreden€ 205,55
5.12.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.11.1 lid 1a en 1bvan het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken of artikel 2.1.1 lid 1 sub avan de Brandbeveiligingsverordening, indien het alleen een wijziging van detanaamstelling betreft, waarbij sprake is van een administratieve handeling(dossier aanvullen, brief opstellen en verzenden, en dergelijke)€ 205,55
5.12.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.11.1 lid 1a en 1b van het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken of artikel 2.1.1 lid 1 sub a van de Brandbeveiligingsverordening bij een uitbreiding van het bouwwerk, waarbij geen wijzigingen optreden in het gebruik van het bouwwerk, wordt berekend overeenkomstig artikel 5.12.1 of 5.12.2, waarbij alleen leges worden berekend over het aantal m2 van de uitbreiding vermeerderd melde leges genoemd in artikel 5.12.4  
5.12.6Boven het tarief als bedoeld in artikel 5.12.4 bedraagt het tarief voor een controle of hercontrole ter plaatse van de gestelde brand preventieve voorzieningen voor de gebruiksvergunning per half uur of een gedeeltedaarvan€ 40,60
5.13Overige Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, eenvervanging indien de bestaande vergunning in het ongerede is geraakt ofeen andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstukeen tarief is opgenomen€ 90,25
 Hoofdstuk 6. Lozingenbesluit bodembescherming.  
6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
6.1.1tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een omvangrijkelozing van huishoudelijk afvalwater in de bodem als bedoeld in artikel 14,tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming€ 234,65
6.1.2tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van koelwater in de bodem als bedoeld in artikel 24, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming€ 213,40
6.1.3tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van overige vloeistoffen in de bodem als bedoeld in artikel 25, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming€ 213,40
6.1.4tot het opleggen van een gedoogplicht aan rechthebbende als bedoeld in artikel 27, eerste lid van het Lozingenbesluit bodembescherming junctoartikel 43, derde lid van de Wet bodembescherming€ 176,05
6.2De in 6.1.1 t/m 6.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
6.3Indien een begroting als bedoeld in 6.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.  
6.4Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
6.5Indien een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of het opleggenvan een gedoogplicht als in dit hoofdstuk bedoeld:  
6.5.1niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt op aanvraag teruggaaf van 70% van de geheven leges verleend;  
6.5.2wordt ingetrokken voor het moment van bekendmaken van het ontwerpbesluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend;  
6.5.3wordt ingetrokken na het moment bedoeld in 6.5.2 doch voor het moment van bekendmaken van het besluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven leges verleend.  
 Hoofdstuk 7. Gemeente-archief  
7.1Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporing in de inhet gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van degemeente, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 15,45
7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van:  
7.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stukper pagina in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,40 in formaat A3 in zwart/wit € 0,65 in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,75 in formaat A3 in kleur € 1,30 in formaat > A3 tot een grootte € 6,90 in formaat > A1 tot een grootte € 8,80 in formaat > A0 in zwart/wit € 10,55  
7.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 14,25
 Hoofdstuk 8. Kiezers register.  
8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratievan de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet€ 5,20
 Hoofdstuk 9. Vastgoed informatie.  
9.1Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:  
9.1.1een kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 9.2.2, structuurplan of bouwplan per bladzijde in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,40 in formaat A3 in zwart/wit € 0,65 in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,75 in formaat A3 in kleur € 1,30 in formaat > A3 tot een grootte € 6,90 in formaat > A1 tot een grootte € 8,80 in formaat > A0 in zwart/wit € 10,55  
9.2Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit:  
9.2.1de gemeentelijke gebouwen registratie€ 7,05
9.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet€ 7,05
9.2.3inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988€ 15,45
9.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20van de Monumentenwet 1988€ 15,45
9.2.5het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet € 15,45
9.2.6de kadastrale massale output€ 7,05
9.2.7het gemeentelijke beperkingen register of de gemeentelijke beperkingenregistratie , dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 15,45
9.3Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
9.3.1het gemeentelijke adressenbestand, per adres€ 7,05
9.3.2het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie€ 7,05
9.3.3het adrescoördinatenbestand, per adrescoördinaat€ 7,05
9.3.4de gebouwenregistratie€ 7,05
 Hoofdstuk 10. Reisdocumenten.  
10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
10.1.1het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 50,90
10.1.2het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 10.1.1(zaken paspoort)€ 56,90
10.1.3het verstrekken vaneen reisdocument ten behoeve van een persoon die opgrond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlanderwordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 50,90
10.1.4het bijschrijven van een kind in een reisdocument ats bedoeld in 10.1.1,10.1.2 en 10.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 8,95
10.1.5het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3€ 20,90
10.1.6 10.1.7het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) jeugdtarief NIK (t/m 13 jaar)€ 42,85 € 8,95
10.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 10.1.1 tot en met 10.1.3alsmede in 10.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met eenbedrag van€ 41,00
10.3Het tarief als genoemd in 10.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 10.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.4  
10.4Het tarief ats genoemd in onderdeel 10.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 19,50
10.5Indien het de vervanging betreft van een vermist reisdocument of een Nederlandse identiteitskaart worden de in dit hoofdstuk onder 10.1.1,10.1.2, 10.1.3 en 10.1.6 vermelde leges verhoogd met€ 31,85
 Hoofdstuk 11. Rijbewijzen.  
11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:€ 38,70
11.2Indien het de vervanging betreft van een vermist rijbewijs worden de leges verhoogd met€ 31,70
11.3Het tarief bedoeld in onderdeel 11.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 38,50€ 33,25
11.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen- enBromfietsencertificatenregister€ 6,30
 Hoofdstuk 12. Wet op de kansspelen.  
12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ais bedoeldin artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:  
12.1.1voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één speelautomaat€ 62,25
12.1.2en voor een periode van twaalf maanden voor iedere volgendespeelautomaat€ 24,75
12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van:  
12.2.1een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet op deKansspelen (klein kansspel)€ 24,60
12.2.2een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen(prijsvraagvergunning)€ 24,60
 Hoofdstuk 13. Drank-en Horecawet.  
13.1Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van:  
13.1.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, vande Drank-en Horecawet€ 129,80
13.1.2een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet€ 69,10
13.1.3een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35van de Drank- en Horecawet € 70,55
 Hoofdstuk 14. Winkeltijdenwet.  
14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag: 14.1.1 voor een ontheffing of een gewijzigde ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet€ 39,70
 Hoofdstuk 15. Huisvestingswet.  
15.1HuisvestingsvergunningHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
15.1.1het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7,eerste lid, van de Huisvestingswet€ 42,50
15.1.2het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel14 van de Huisvestingswet voor een periode van één jaar€ 42,50
15.1.3het verlengen van een inschrijving in het register van woningzoekenden alsbedoeld onder 15.1.2€ 13,60
15.2Urgentieverklaring  
15.2.1Voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden, op grond van artikel 2.5.1. lid 2 onder B van de Huisvestingsverordening Bestuur Regio Utrecht 2006, worden de werkelijke kosten verbonden aan het daarvoor uit te voeren medisch onderzoek, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager meegedeeld.  
15.2.2Indien een mededeling van kosten ais bedoeld onder 15.2.1 heeft plaats gevonden, wordt een aanvraag voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de mededeling van de kosten heeft plaats gevonden.  
15.2.3Bij de toepassing van 15.2.1 kunnen verschillende tarieven gelden voor keuring op locatie bij de daartoe aangewezen keuringsinstantie, voor huisbezoek, voor herkeuring bij bezwaar. Daarnaast kan een tarief in rekening worden gebracht indien aanvrager niet verschijnt voor de (her)keuring.  
15.2.4Indien de medische indicatie als bedoeld in onderdeel 15.2.1 wordt toegekend, wordt aan de aanvrager het betaalde bedrag terugbetaald.  
15.3Onttrekking, samenvoeging, omzetting en splitsing woonruimteHet tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot:  
15.3.1het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekkingvan woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30,eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet€ 56,75
15.3.2het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet€ 56,75
15.3.3het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerstelid, onderdeel c, van de Huisvestingswet.€ 56,75
15.3.4het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van deHuisvestingswet€ 108,65
 Hoofdstuk 16. Verkeer en Vervoer.  
16.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot:  
16.1.1het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 48,30
16.1.2het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van hetVoertuig reglement€ 48,30
16.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:  
16.2.1het verkrijgen van een gehandicapten pa rkeerkaart als bedoeld in artikel 49van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer waarbijeerst een keuring moet plaatsvinden€ 162,75
16.2.2tot het vernieuwen van een gehandicapten pa rkeerkaart indien geen keuringof medisch advies hoeft te worden ingewonnen (bij verlies en/of bijprogressieve of stabiele ziekte of gebrek) als bedoeld in artikel 49 van hetBesluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer€ 56,15
16.2.3voor het wijzigen van een kenteken op de gehandicapten parkeerkaart€ 14,65
16.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:  
16.3.1tot het verkrijgen van een concessie ais bedoeld in artikel 5 van de Wetpersonenvervoer 2000€ 48,30
 Hoofdstuk 17. Wet op de openluchtrecreatie.  
17.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:  
17.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, vande Wet op de openluchtrecreatie€ 57,85
17.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie€ 36,75
17.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie€ 36,75
17.1.4tot het verkrijgen van een ontheffing ats bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie€ 36,75
17.1.5tot het verkrijgen van een ontheffing al bedoeld in artikel 13 van de Wet opde openluchtrecreatie€ 36,75
 Hoofdstuk 18. APV Vergunningen  
18.1Gebruik gemeentegrond, in- en uitrittenHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
18.1.1tot het mogen gebruiken van gemeentegrond als bedoeld in artikel 2.1.5.1van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 29,65
18.1.2tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen plaatsen van aankondigingborden/sandwichborden op grond van artikel 2.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 106,65
18.1.3tot verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen of wijzigen van een inrit en/of uitrit, per in- of uitrit, als bedoeld in artikel 2.1.5.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 57,85
18.1.4Het in 18.1,3 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de reconstructiewerkzaamheden ten behoeve van de aan te leggen of wijzigen van een inrit en/of uitrit in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
18.1.5Indien een begroting als bedoeld in 18.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.  
18.1.6Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 18.1.3 geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
18.2VentvergunningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.2. van deAlgemene Plaatselijke Verordening:  
18.2.1tot het mogen venten in de gemeente€ 106,65
18.3EvenementenHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor evenementen op grond van artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening:  
18.3.1kleine evenementen, gericht op wijkniveau, waarvan het aantal bezoekers –indicatief-niet meer dan 100 zal bedragen€ 26,70
18.3.2middelgrote evenementen, gericht op lokaal niveau waarvan het aantal bezoekers naar verwachting tussen 100 en 500 zal bedragen€ 82,50
18.3.3grote evenementen, mede gericht op bezoekers van buiten de gemeenteBunnik met mogelijk meer dan 500 bezoekers€ 275,10
18.3.4voor de in het kader van een raam vergunning verleende jaarlijkse nadereinvulling verleend op grond van het evenementenbeleid€ 27,55
18.4Seksinrichtingen  
18.4.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunningvoor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting c.q.prostitutiebedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene PlaatselijkeVerordening bedraagt€ 837,95
18.5HandelsreclameHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:  
18.5.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken ofvoeren van handelsreclame op of aan een onroerende zaak als bedoeld inartikel 4.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 50,15
18.5.2Het in artikel 18.6 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag vande voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan deaanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begrotingdie terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethoudersis opgesteld.  
18.6StandplaatsvergunningHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:  
18.6.1een aanvraag tot afgifte van een eerste tijdelijke vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 103,65
18.6.2een aanvraag tot afgifte van een defintieve vergunning na afloop van een tijdelijke vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld inartikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 27,55
18.7Aankondigings-/ sandwitchbordenHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:  
18.7.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen plaatsenvan aankondigingborden/sandwichborden als bedoeld in artikel 2.1.5.1 vande Algemene Plaatselijke Verordening€ 103,65
18.8Overige vergunningenHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
18.8.1een ontheffing voor het aanbieden e.d. van geschreven of gedruktestukken of afbeeldingen als bedoeld in artikel 2.1.3.1van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 53,35
18.8.2een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen ais bedoeld inartikel 5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 14,45
18.8.3een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeldin artikel 5.2.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 27,15
18.8.4een ontheffing voor het verbranden van afval als bedoeld in artikel 5.5.1van de Algemene Plaatselijke Verordening € 27,55
18.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van overige hiervoor niet genoemde vergunningen enontheffingen verleend op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 27,55
 Hoofdstuk 19. Diversen  
19.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:  
19.1.1voor het verkrijgen een verklaring omtrent het gedrag€ 30,50
19.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita€ 10,95
19.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 8,20
19.1.4tot het waarmerken van documenten (waarmerken diploma's e.d.)€ 8,20
19.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikel 35 vande Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,65
19.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een container voor de afvoer van huishoudelijke afvalstoffen bij vermissing of diefstal € 53,35
19.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:  
19.4.1een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten vaneen perceel op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten perceel€ 476,50
19.4.2Het in 19.4 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van per meter aan te sluiten rioolbuis in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
19.4.3Indien een begroting als bedoeld in 19.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.  
19.4.4Indien de werkelijke aansluitkosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 19.4.1. geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.  
19.5Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56F, lid 1, of lid 2 van de Pachtwet (verklaring omtrent bestemming grond in bestemmingsplan)€ 15,30
19.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:  
19.6.1een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld inartikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet of van een vergelijkbaremelding m.b.t. andere kabels en leidingen voor stroom, water, gas enandere voorzieningen€ 214,75
19.6.2Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussengemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder vanhet netwerk, wordt het tarief genoemd onder 19.6.1 verhoogd met€ 71,85
19.6.3Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het tarief genoemd 19.6.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
19.6.4Indien een begroting als bedoeld in 19.6.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
 Behorende bij raadsbesluit van 3 december 2009, nr. 08-H. De griffier van Bunnik,