Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel EK-schermen 2012 |
Citeertitel | Beleidsregel EK-schermen 2012 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2.2.2 en 2.1.5.1a van de Plaatselijke Verordening Amersfoort 2009-1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2012 | 04-06-2014 | nieuwe beleidsregel | 05-04-2012 Stadsberichten | 4048195 |
In de zomer van 2010 – tijdens het WK - hebben we kunnen zien wat de goede prestaties van het Nederlandse elftal voor een enthousiasme te weeg brachten bij de bevolking. Niet alleen in het land waar het toernooi plaatsvindt, maar ook hier in Nederland leefden de Nederlandse supporters volop mee en vierde men feest.
De wedstrijden werden veelal in groepsverband gekeken en er waren in het land vele initiatieven om de wedstrijden buiten met elkaar te bekijken.
Dit is doorgaans goed en gezellig verlopen, maar het is ook een aanleiding geweest voor diverse betrokken partijen om na te denken hoe in de toekomst de feestvreugde in Nederland tijdens dergelijke toernooien in goede banen te leiden, zonder daarmee tekort te doen aan de mogelijkheid feest te vieren.
In dit kader heeft de ‘Landelijke Politiewerkgroep EK Voetbal 2012’ aanbevelingen overgenomen van het Lectoraat Openbare Orde en Gevaarbeheersing. De Minister van Veiligheid en Justitie heeft deze aanbevelingen eveneens onder de aandacht gebracht van de burgemeesters.
Hoofdlijn van de aanbevelingen is de – in het thuisland - georganiseerde activiteiten lokaal te benaderen als een (groot) evenement en zo nodig aanvullende regels te stellen om dit evenement ordelijk te laten verlopen.
Een van de elementen die expliciet benoemd wordt in de aanbevelingen, is het opstellen van lokaal schermenbeleid.
Achtergrond hiervan is dat er een sterke ontwikkeling waarneembaar is in het gebruik van megaschermen en (grote) TV-screens door onder meer evenementenorganisatoren en horecaondernemers. Dit is uiteraard een ontwikkeling die bijdraagt aan de feestelijkheid, de verbroedering en het saamhorige gevoel, maar daar staat tegen over dat het plaatsen zo’n groot scherm in sommige gevallen leidt tot overcrowding, overmatig gebruik van (al dan niet zelf meegenomen) alcohol, vermenging van risico groepen, ongewenste aanzuigende werking, vermenging met autoverkeer en onbereikbaarheid voor hulpdiensten. Dit kan een gevaarlijke of ongewenste situatie tot gevolg hebben.
Om dit laatste in Amersfoort te voorkomen is er voor gekozen om voor het EK voetbal van dit jaar op voorhand beleidsregels te formuleren voor het plaatsen/gebruiken van schermen in de openbare ruime.
Hoofdstuk 2: De uitgangspunten voor het toestaan van EK- schermen in 2012
Op grond van artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Op basis van dit artikel is de burgemeester bevoegd een beleidsregel vast te stellen waarin specifieke/nadere elementen opgenomen zijn met betrekking tot de evenementenvergunningaanvraag en – verlening.
Op grond van artikel 2.1.5.1a van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin de terrasvergunning geregeld is, kan de burgemeester nadere regels stellen met betrekking tot de (inrichting van de) terrassen.
De hier gestelde regels zijn uitsluitend van toepassing op wedstrijden die gespeeld worden tijdens het EK voetbal in juni/juli 2012.
Er wordt van uit gegaan dat het (vergunning)verzoek om een scherm te mogen plaatsen voortkomt uit een initiatief van een particulier, een evenementenorganisator of een horeca-onderneming. Mocht dit initiatief uitblijven, dan zullen er geen schermen in de stad geplaatst worden. Met andere woorden: de gemeentelijke organisatie plaatst of faciliteert zelf geen schermen in de stad.
In beginsel moet voor het plaatsen van een scherm in de stad tijdens het EK voetbal het normale (evenementen)vergunningtraject doorlopen worden en dienen bij de aanvraag diverse bijlagen overlegd worden zoals een calamiteitenplan en een veiligheidsplan.
De vergunningsaanvraag wordt ook getoetst aan de Brandbeveiligingsverordening Amersfoort 2012.
Er is echter wel onderscheid te maken in grootte of vorm van het te organiseren evenement en daar uit volgend of een evenement vergunningplichtig is.
Er is voor gekozen om alle mogelijke vormen van het plaatsen van schermen tijdens het EK voetbal 2012 toe te staan, met dien verstande dat:
voor de kwartfinale(s), de halve finale(s) en de finale van het toernooi.
Uitzonderingen om redenen van openbare orde en veiligheid:
Er zijn wedstrijden denkbaar, waarbij gevreesd moet worden dat het tot een treffen komt van conflicterende of rivaliserende groepen in de stad. In dat geval acht ik het om redenen van openbare orde en veiligheid niet mogelijk een enkel scherm/schermen toe te staan en zal ik het plaatsen van een scherm of schermen om die reden (alsnog) verbieden. Mocht deze situatie zich voordoen, dan wordt de organisator hierover zo vroeg mogelijk geïnformeerd.
2.4 Toelichting per soort evenement
Ad 1. Schermen in straat (straatfeest)
Het plaatsen van een klein scherm (formaat (grote) televisie) in de straat zodat er met de buren naar voetbal gekeken kan worden, is toegestaan en valt onder de definitie ‘straatfeest’. Als er niet meer dan 150 mensen op het straatfeest komen hoeft geen vergunning worden aangevraagd, maar het is verplicht om een straatfeest te melden bij de gemeente via een kennisgeving.
Ad 2. Schermen op locatie in de openbare ruimte/binnenstad
Als een evenement (gedeeltelijk) in de openbare ruimte wordt georganiseerd is een evenementenvergunning uit artikel 2.2.2 van de APV nodig.
De fysieke locatie waar men het scherm wil plaatsen moet voor dit doel geschikt zijn. De schermen mogen geen belemmering vormen voor de doorstroming publiek, openbaar vervoer, regulier vervoer en hulpdiensten.
Per locatie wordt gekeken of de locatie geschikt, haalbaar en uitvoerbaar is voor het plaatsen van een scherm.
De organisator zal eenmalig een vergunning aanvragen voor de verschillende speeldagen (parapluvergunning). Er wordt dus één vergunning voor meerdere evenementen afgegeven. De aanvrager dient rekening te houden met de behandeltermijn van minimaal 8 weken en met de geldige regels omtrent de Hygiëne, Veiligheid, Geluid en Verkeer.
Aandachtspunten bij aanvragen vergunning:
Alle organisatoren die gebruik willen maken van een groot scherm in de openbare ruimte/binnenstad dienen zo snel mogelijk na bekendmaking van deze beleidsregel de intentie en haalbaarheid voor het plaatsen van schermen te uiten. De aanvraag hoeft dan nog niet compleet te zijn. Wel moet er voldoende vertrouwen zijn dat de organisator in staat is om het evenement daadwerkelijk te organiseren.
Dit houdt in dat de horecaondernemers om het plein uniforme maatregelen treffen: het mag niet zo zijn dat de ene horecagelegenheid al het glaswerk vervangt en tafels en stoelen verwijdert, terwijl een aangrenzende horeca-inrichting wel het terras in tact laat. Daarnaast is het mogelijk dat de organisatoren van de diverse pleinen de krachten bundelen en een veiligheidscoördinator inhuren om zo integraal de voorbereiding vorm geven.
Voor het plaatsen van tijdelijke bouwwerken zoals een tent, een podium, een (licht)toren, hekwerk, overkapping of iets dergelijks, dienen vooraf constructietekeningen en –berekeningen bij de vergunningsaanvraag gevoegd te worden. Een constructeur van de gemeente zal deze controleren. Voor de start van het evenement keurt de gemeente dit bouwwerk op deugdelijkheid en of het ook daadwerkelijk volgens de tekeningen is opgebouwd.
Naast de in deze paragraaf geschetste mogelijkheden kan ook een vergunning aangevraagd worden voor een Stilte scherm. Dit is een scherm waarop alle wedstrijden mogen worden uitgezonden, maar waarbij geen geluid wordt geproduceerd. Ook andere voorzieningen, zoals een tap, worden niet toegestaan. Voetballiefhebbers en passanten kunnen hier terecht om even ‘snel’ te kijken wat de actuele stand is en hoe de wedstrijd verloopt. De overlast is nihil omdat het geen feestelijke uitstraling heeft.
Ad 3. Schermen op binnenlocaties
Het plaatsen van schermen op binnenlocaties is toegestaan, mits het evenement past binnen de bestaande voorwaarden die verbonden zijn aan de verleende gebruiksvergunning of gebruiksmelding.
Vanzelfsprekend is het toegestaan om in een horecagelegenheid een voetbalwedstrijd te tonen. Voor het plaatsen van een beeldscherm in de horecagelegenheid hoeft geen vergunning aangevraagd te worden. Een (TV-) scherm in de horecagelegenheid mag niet op een dusdanige wijze geplaatst worden dat vanaf het bij de gelegenheid behorende terras de wedstrijd bekeken kan worden.
De voorwaarden gesteld in de geldende horeca-exploitatievergunning, de drank- en horecawetvergunning en de gebruiksvergunning gelden onverkort.
Hoofdstuk 3: Aanvullende regels
Voor het plaatsen van schermen gelden de volgende (aanvullende) regels:
Het evenement zal gefaseerd worden opgestart. Vanaf twee uur voor aanvang van de wedstrijd moet het terrein gereed zijn voor het ontvangen van het publiek. 1 uur voor aanvang van de wedstrijd mag er op de evenementenlocatie geschonken worden en gaat eventueel de muziek aan. Er is geen sprake van live optredens, een DJ of iets dergelijks. Een half uur voor aanvang van de wedstrijd kan het scherm worden ingeschakeld. De eindtijd van het evenement wordt vastgesteld op maximaal een half uur na afloop van de wedstrijd. Mocht er worden verlengd, dan duurt het evenement tot een half uur na afloop van de verlenging, tenzij het later wordt dan de geldende eindtijden 23.00 uur. Dan is het evenement direct na de wedstrijd afgelopen.
Alcoholremmend beleid: alcohol mag worden geschonken in de periode beschreven onder punt b. Alcoholuitgifte zal zich concentreren in de bestaande horecagelegenheden. Om het barpersoneel enigszins te ontzien worden uitsluitend geveltaps toegestaan. Het is verboden om tijdens de wedstrijd actief alcohol te verkopen door – bijvoorbeeld – tussen het publiek alcohol te schenken
Het bepalen van het aantal particuliere beveiligers is maatwerk en zal per evenement en locatie door de politie, door een risicoanalyse, worden beoordeeld. De organisatie moet er rekening dat er ongeveer 1 beveiliger op 250 bezoekers aanwezig moet zijn. In het geval dat Nederland de halve finale en finale haalt, kan zelfs voorgeschreven worden dat er 1 beveiliger op 150 bezoekers aanwezig moet zijn. LET OP: het aantal beveiligers wordt onder andere gebaseerd op het totaal aantal bezoekers dat aanwezig kan zijn op de locatie. Wanneer de organisator kan aantonen dat er minder bezoekers aanwezig zullen zijn, - door bijvoorbeeld de positionering of grootte van het scherm – dan pas zal het te verwachte bezoekersaantal, en daarmee het aantal beveiligers, naar beneden worden bijgesteld.
Auteursrechtelijke toestemming
De organisator moet voorafgaand aan de het evenement, de benodigde auteursrechtelijke toestemming voor het vertonen van de EK-/WK-beelden verkrijgen. Namens FIFA regelt in Nederland Stichting Videma deze toestemming.
Tijdens het EK wisselen de betreffende partijen direct/kort na elke wedstrijd die uitgezonden is op een (groot) scherm waarvoor een vergunning was aangevraagd, ervaringen uit. Deze ervaringen kunnen aanleiding zijn om voor een volgende wedstrijd aanvullende maatregelen te eisen/in te zetten.
De ervaringen met schermen die tijdens het EK voetbal 2012 opgedaan wordt, zal geëvalueerd worden en input zijn voor eventueel te formuleren schermenbeleid voor komende (voetbal)toernooien.
Tegen deze beleidsregel staat geen bezwaar en beroep open. Belanghebbenden kunnen wel bezwaar en beroep instellen tegen de te verlenen evenementenvergunningen, waarin voorwaarden naar aanleiding van de in deze beleidsregel bepaalde uitgangspunten opgenomen zijn.
De burgemeester van Amersfoort,
L.M.M. Bolsius Bericht voor Stadsberichten d.d 11 april 2012
Beleidsregel EK- schermen 2012
Op 3 april 2012 heeft de burgemeester de ‘Beleidsregel EK-schermen 2012’ vastgesteld. Ter voorkoming van overlast en/of gevaarlijke en ongewenste situaties van geplaatste schermen voor publiek tijdens het komende EK- voetbaltoernooi, heeft de burgemeester besloten zogenaamde EK-schermen toe te staan, maar hieraan wel nadere voorwaarden en eisen te stellen. De burgemeester komt deze bevoegdheid toe op grond van artikel 2.2.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort 2009-1, waarin de vergunningplicht is opgenomen voor het organiseren van een evenement.
Belangrijke elemenenten uit de Beleidsregel zijn:
Tegen de ‘Beleidsregel EK- schermen 2012’ staat geen bezwaar of beroep open. Deze rechtsmiddelen kunnen belanghebbenden wel aanwenden tegen de te verlenen evenementenvergunning(en).
De ‘Beleidsregel EK Schermen 2012’ ligt ter inzage in de Observant op het Stadhuisplein 7.