Organisatie | Ten Boer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing |
Citeertitel | Verordening op de afvalstoffenheffing |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 19-03-2013 | Onbekend | 21-12-2011 Noorderkrant, 28-12-2011 | Onbekend |
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin an artikel 15.33 Wet milieubeheer;
Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelijke dan wel schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
De aanslagen, opgelegd voor de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, moeten worden betaald in drie gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De belastingschuldige kan machtiging tot automatische incasso verlenen indien het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen minder dan € 4.000 bedraagt. Het minimum termijnbedrag bedraagt € 10. Ingeval een machtiging tot automatische incasso is verleend, wordt het aantal termijnen bepaald door het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen te delen door het minimum termijnbedrag, met dien verstande dat het aantal termijnen niet meer dan tien bedraagt. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De in het derde lid bedoelde machtiging tot automatische incasso wordt geacht niet te zijn verleend indien drie van de tien termijnen niet zijn betaald doordat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen één maand na afschrijving zijn gestorneerd. Alsdan gelden de betaaltermijnen als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2011’ van 15 december 2010, nr. 8, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 30 maart 2011, nr. 9, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Tarieventabel Hoofdstuk 1.1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar € 119,78
1.1.2 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht
later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen
1.1.2.1 container van 140 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval,
1.1.2.2 container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
afvalstoffen, per container met € 66,37
1.1.2.3 container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval,
1.1.2.4 container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke
afvalstoffen, per container met € 98,86
1.1.3 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor
het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht
later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, gebruik maken
van een verzamelcontainer met € 111,37
Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting:
1.2.2Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:
1.2.2.1 per aanvraag voor een hoeveelheid tot en met 3 kubieke meter afval € 71,40
1.2.2.2 per aanvraag voor een hoeveelheid van meer dan 3 kubieke meter afval het standaardtarief van € 71,40 vermeerderd met een toeslag.
De betreffende toeslag wordt van te voren aan de aanvrager bekend gemaakt.
1.2.3 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van elektrische en elektronische afvalstoffen per aanvraag € 35,00
1.2.4. Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van bouw- en sloopafval, grof vuil en/of hout bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen:
1.2.4.1 in geval van aanvoer in een personenauto € 19,00
1.2.4.2 in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen € 57,50 per keer
1.2.4.3 in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus € 201,00 per ton met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij grof vuil en/of hout wordt aangeboden, gratis zijn.
1.2.5Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van schone deelstromen bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen:
1.2.5.1 in geval van aanvoer in een personenauto € 6,50
1.2.5.2.in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen € 12,50
1.2.5.3 in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus € 201,00 per ton met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij schone deelstromen worden aangeboden gratis zijn.
1.2.6Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van autobanden met velg bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen € 10,00 per stuk