Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Bestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan
CiteertitelBestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpBibliotheek

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 83.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2005Nieuwe regeling

26-04-2004

Kompas, 20-12-2005

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Bestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan

De raad der gemeente Oostzaan,

gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders; gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de navolgende

Bestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan

HOOFDSTUK 1 - Instelling en samenstelling
Artikel 1
  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders stelt een bestuurscommissie voor de openbare bibliotheek Oostzaan in.

Artikel 2
  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt op voordracht van het bestuur van een politieke partij of een niet politiek partijgebonden burger die kenbaar heeft gemaakt hiervoor beschikbaar te willen zijn de leden van de bestuurscommissie.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders zoekt op basis van een door de bestuurscommissie opgestelde profielschets een voorzitter en benoemt deze in functie als voorzitter

  • 3.

    Bij afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter wordt deze vervangen door een plaatsvervangend voorzitter, zijnde één van de leden van de bestuurscommissie. Bij langdurige afwezigheid zal door het college van burgemeester en wethouders een waarnemend voorzitter worden benoemd.

  • 4.

    De bestuursleden vertegenwoordigen het maatschappelijk leven in de gemeente Oostzaan.

  • 5.

    Tot bestuursleden van de bestuurscommissie zijn niet benoembaar beëdigde fractieassistenten van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen.

  • 6.

    De bestuurscommissie bestaat uit tenminste vijf leden, waarbij elke politieke partij die in de gemeenteraad is vertegenwoordigd recht heeft een lid voor te dragen.

HOOFDSTUK 2 - Zittingsduur
Artikel 3
  • 1.

    De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijdse aftreding, gelijk aan het tijdvak van de zittingsperiode van de leden van de gemeenteraad, met dien verstande dat de zittingsduur wordt verlengd tot het moment waarop de nieuw samengestelde raad de nieuwe leden heeft benoemd.

  • 2.

    De leden zijn na hun aftreding terstond herbenoembaar.

  • 3.

    Een lid, dat ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is benoemd, treedt af op het tijdstip, waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, moest aftreden.

  • 4.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 5.

    De benoeming ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature vindt zo spoedig mogelijk plaats.

HOOFDSTUK 3 - Verboden handelingen
Artikel 4

De leden van de commissie mogen direct noch indirect deelnemen aan leveranties en aannemingen ten behoeve van de bibliotheek, noch werkzaam zijn als advocaat of procureur in rechtsgedingen, waarin de bibliotheek betrokken is.

HOOFDSTUK 4 - Commissieorganisatie
Artikel 5

De bestuurscommissie benoemt uit haar leden een secretaris en een adviseur financiële zaken.

Artikel 6
  • 1.

    Het dagelijks bestuur bestaat naast de voorzitter uit de in artikel 5 genoemde functionarissen

  • 2.

    Het dagelijks bestuur mag niet vergaderen of besluiten wanneer niet tenminste twee leden aanwezig zijn

  • 3.

    Het dagelijks bestuur draagt zorg voor:

    • a.

      het opstellen van agenda's en verslagen van vergaderingen van de bestuurscommissie;

    • b.

      de informatievoorziening aan de bestuurscommissie;

    • c.

      de voorbereiding van besluiten van de bestuurscommissie

Artikel 7
  • 1.

    De voorzitter is belast met de organisatie van de commissie en geeft leiding aan de vergaderingen van de commissie en van het dagelijks bestuur.

  • 2.

    De besluiten van de commissie en van het dagelijks bestuur worden door de voorzitter voorbereid en uitgevoerd. Indien nodig en wenselijk mandateert de voorzitter de voorbereiding en uitvoering aan leden van de bestuurscommissie of aan de directeur of het hoofd van de bibliotheek.

  • 3.

    De voorzitter ondertekent alle stukken die van de commissie en van het dagelijks bestuur uitgaan.

  • 4.

    De voorzitter vertegenwoordigt de commissie in en buiten rechte.

Artikel 8
  • 1.

    De secretaris verzorgt de administratieve begeleiding van de commissie en van het dagelijks bestuur.

HOOFDSTUK 5 - Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Artikel 9

Tot de bevoegdheden van de commissie behoren:

  • a)

    het toezicht op het beheer en op de exploitatie van de gemeentelijke bibliotheek;

  • b)

    het verstrekken van adviezen aan burgemeester en wethouders, zowel gevraagd als ongevraagd inzake het bibliotheekwezen te Oostzaan;

  • c)

    overigens alle bevoegdheden van burgemeester en wethouders, die voor vervulling van haar taak nodig zijn, behoudens die welke bij of krachtens wet daarvan zijn uitgesloten.

  • d)

    het uitvoeren van een actieve informatieplicht zoals voor het college van burgemeester en wethouders is voorgeschreven in artikel 169 van de Gemeentewet.

HOOFDSTUK 6 - Financieel beheer
Artikel 10
  • 1.

    Ten aanzien van de bestuurscommissie wordt met betrekking tot het financieel beheer het bepaalde in artikel 212 en artikel 21 3 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing verklaard. Zodra het artikel 213a van de Gemeentewet inwerking treedt is deze van overeenkomstige toepassing. De boekhouding moet zodanig zijn ingericht, dat daaruit steeds een volledig overzicht van de bezittingen, vorderingen en schulden van de bestuurscommissie alsmede een gedetailleerd overzicht van de uitkomsten van de exploitatie daarvan kan worden samengesteld.

  • 2.

    Het beheer van de geldmiddelen van de bestuurscommissie wordt geheel afgescheiden van de overige geldmiddelen van de gemeente.

  • 3.

    leveringen en diensten van en aan de gemeente worden aan en door de bestuurscommissie in rekening gebracht alsof zij ten behoeve van derden hadden plaatsgehad.

  • 4.

    De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders kunnen ieder voor zich, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening, nadere voorschriften vaststellen met betrekking tot de organisatie en de werkwijze van de bestuurscommissie.

  • 5.

    Er mogen alleen kapitaalsuitgaven worden gedaan die op de begroting van de bestuurscommissie zijn geraamd en goedgekeurd zijn door de gemeenteraad of via een besluit van de gemeenteraad aan die begroting zijn toegevoegd.

  • 6.

    De bepalingen uit de algemene subsidieverordening 2001 die door de raad is vastgesteld zijn van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK 7 - Begroting en verantwoording
Artikel 11
  • 1.

    De commissie zendt ieder jaar vóór 1 aprill een subsidieaanvraag met een begroting voor het volgende jaar aan burgemeester en wethouders. De begroting dient te voldoen aan de bepalingen van het Besluit Begroten en Verantwoorden.

  • 2.

    De subsidie ten behoeve van de openbare bibliotheek Oostzaan wordt jaarlijks vastgesteld op grond van een convenant met een meerjarenbegroting. Deze stukken worden iedere vier jaar door de bestuurscommissie ter goedkeuring aangeboden aan de gemeenteraad van Oostzaan.

  • 3.

    De rekening over het afgelopen jaar, bedoeld in het Besluit Begroten en Verantwoorden, inclusief het jaarverslag wordt jaarlijks door de bestuurscommissie vóór 1 april van het lopende jaar aan burgemeester en wethouders aangeboden.

  • 4.

    De leden van de commissie zijn, ieder afzonderlijk en tezamen, voor de uitoefening van de taak der commissie aan het college van burgemeesters verantwoording schuldig en geven daartoe alle verlangde inlichtingen.

HOOFDSTUK 8 - Vergaderingen
Artikel 12
  • 1.

    De commissie en het dagelijks bestuur vergaderen zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden zulks nodig oordelen.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergaderingen. De secretaris roept de leden schriftelijk tot de vergadering op, met vermelding van de in de vergadering te behandelen onderwerpen.

  • 3.

    Het beschrevene in artikel 83 lid 4 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op de bestuurscommissie.

  • 4.

    Tijdens de vergaderingen geldt een rookverbod.

     

Artikel 13
  • 1.

    De commissie mag niet beraadslagen of besluiten, indien niet tenminste meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig.

  • 2.

    Indien het bij het eerste lid vereiste getal leden niet is opgekomen belegt de voorzitter een nieuwe vergadering op de in artikel 12 voorgeschreven wijze.

    Tussen de verzending van de oproepingsbrief en het uur van de vergadering behoeven slechts vierentwintig uur te verlopen. In deze vergadering wordt over de uitsluitend in de oorspronkelijke oproepingsbrief vermelde zaken een besluit genomen door de aanwezige leden.

  • 3.

    Alle besluiten worden bij volstrekte meerderheid van stemmen, zijnde de helft van de commissieleden plus één, genomen.

  • 4.

    De voorzitter is onafhankelijk en heeft stemrecht.

  • 5.

    Een lid van de bestuurscommissie neemt niet deel aan de stemming over een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken.

  • 6.

    Bij een schriftelijke stemming wordt onder het deelnemen aan de stemming verstaan het inleveren van een stembriefje.

  • 7.

    Een benoeming gaat iemand persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij herstemming is beperkt.

  • 8.

    Lid 5 is niet van toepassing bij het besluit betreffende de toelating van de na periodieke verkiezing benoemde leden.

  • 9.

    T.a.v. de stemming zijn tevens van toepassing de artikelen 29 t/m 32 van de Gemeentewet.

  • 10.

    De regio-directeur van Pro Biblio en de lokale bibliotheekmanager worden geacht de vergaderingen van de commissie bij te wonen en hebben een adviserende stem.

HOOFDSTUK 9 - Vergoedingen bestuurscommissieleden
Artikel 14

De bestuurscommissieleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergadering op grond van de door de raad separaat vastgestelde verordening.

HOOFDSTUK 9 - Slotbepalingen
Artikel 15
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking 6 weken na de dag volgende op die waarop de goedkeuring ter kennis van het gemeentebestuur is gekomen.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als 'Bestuursverordening openbare bibliotheek Oostzaan'.

  • 3.

    Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de bij besluit van 3 juni 2002 vastgestelde verordening beheerscommissie m.u.v. de reeds benoemde voorzitter en leden van de beheerscommissie bibliotheek.

  • 4.

    In de gevallen, waarin deze bestuursverordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 26 april 2004

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter

S.M. Berga, P. Möhlmann