Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2008 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2008 | 06-02-2012 | Nieuwe regeling | 07-04-2008 - | - |
Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de agendacommissie beslist dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
De beslissing een gevraagd besluit of overlegpunt niet op de agenda te plaatsen of een aangeleverd document niet aan de commissieleden aan te bieden, wordt door die voorzitter, met redenen omkleed, gemeld aan de voorzitter van het presidium. Het presidium neemt hierover een besluit. De agendacommissie kan beslissen om een gecombineerde commissievergadering te houden.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden wekelijks op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt per mail aan de leden van de raad toegezonden, op het RIS/BIS geplaatst en tezamen met de ingekomen stukken ter inzage gelegd op de fractiekamer.
De lijst wordt op de agenda van de commissie Algemene Zaken geplaatst, waarbij commissieleden kunnen aangeven een ingekomen stuk te willen agenderen voor een volgende vergadering.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en griffier door ondertekening vastgesteld.
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, met betrekking tot een geagendeerd onderwerp, meldt dit voor aanvang van de vergadering bij de griffier. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken met betrekking tot een niet-geagendeerd onderwerp, meldt dit ten minste twee werkdagen voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. In beide gevallen vermeldt hij daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren
De voorzitter geeft bij aanvang van elk agendapunt het woord aan degene die bij dat punt wil inspreken. Indien er meerdere insprekers voor een agendapunt zijn, geldt daarbij de volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
Alle insprekers krijgen gezamenlijk maximaal dertig minuten spreektijd. Elke inspreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. Als er meer dan zes insprekers zijn, verdeelt de voorzitter de spreektijd evenredig over de insprekers. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Indien de inspreker vragen aan de raadscommissie stelt, zal de voorzitter daarop antwoorden of een deelnemer aan de beraadslaging uitnodigen te antwoorden. Over de vragen en antwoorden wordt geen discussie gevoerd. Indien de voorzitter van oordeel is, dat de vraag niet onmiddellijk kan worden beantwoord, zal hij een deelnemer aan de beraadslaging uitnodigen de vraag, via de griffier, schriftelijk te beantwoorden. Een afschrift van dit antwoord wordt door de griffier verzonden aan alle deelnemers aan de beraadslaging van dat agendapunt.
De leden, de voorzitter, de leden van het college, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raadscommissie te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient twee werkdagen voor de aanvang van de volgende commissievergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
De voorzitter en ieder lid kunnen een voorstel doen over de spreektijd van de leden.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien door de raadscommissie voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Indien bij de beraadslaging duidelijk wordt, dat een raadsvoorstel aangepast moet worden om een positief advies van de commissie te krijgen, zal de voorzitter de stemmen peilen. Het is aan het college om het advies van de (meerderheid van de) commissie wel of niet over te nemen en het voorstel eventueel aan te passen alvorens het aan te bieden aan de raad.
Een lid van de raad, een beëdigd fractie assistent, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van
een besturend, controlerend of adviserend orgaan van een ander bestuursorgaan, kan, uit eigen beweging of op verzoek van een of meer commissieleden, in de raadscommissie verslag te doen over zaken die aan de orde zijn in het orgaan waarin hij zitting heeft, of bij de rechtspersoon of het bestuursorgaan waartoe dat orgaan behoort.
Op een besloten deel van een vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De besluitenlijst van een besloten deel van een vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor raadsleden en fractieassistenten in het postvak geheime stukken op de fractiekamer en is in te zien middels het Bestuur Informatie Systeem (BIS).
Tijdens het besloten deel van de vergadering neemt de commissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst en het videoverslag van deze vergadering. De vastgestelde (besloten) besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten/openbaar deel van de volgende vergadering vastgesteld en door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van een besloten gedeelte van een vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Een besluit hierover maakt vast deel uit van de agenda van een besloten deel van de vergadering.
Indien de raad op grond van het bepaalde in artikel 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een openbare vergadering met het betreffende orgaan overleg gevoerd.
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatie-middelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.