Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeente Oostzaan 2008 |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeente Oostzaan 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
-
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2008 | 06-02-2012 | Nieuwe regeling | 07-04-2008 - | - |
De raad kan het college verzoeken de gemeentesecretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Het presidium houdt elk jaar minimaal een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek met de griffier, en – indien deze de rol van griffier actief heeft uitgeoefend – met de plaatsvervangend griffier. De griffier houdt elk jaar minimaal een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek met de overige medewerkers van de griffie. Een afschrift van het verslag van deze gesprekken wordt aan het presidium overhandigd. Van deze gesprekken wordt in algemene bewoordingen kennis gegeven aan de raad.
Het presidium maakt met de griffier afspraken over de prioriteiten in uitvoering en ondersteuning. Uitgangspunt is, dat het vastgestelde aantal uren niet overschreden wordt. Indien het aantal uren tijdelijk onvoldoende is, dan geeft het presidium aan op welke wijze de extra uren kunnen worden gecompenseerd. Indien de urenoverschrijding structureel is, doet het presidium een voordracht aan de raad voor uitbreiding van de uren.
Het presidium draagt zorg voor de huishouding van de raad. Het doet aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en zijn commissies en organen. Het bereidt het Reglement van Orde en de Verordening op de raadscommissies voor, alsook eventuele andere regelingen en besluiten die de raad, zijn commissies en organen betreffen. Deze worden door de raad vastgesteld. Het presidium stelt de vergaderschema’s van de raad, zijn commissies en organen op.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Bij het vaststellen van de agenda stelt de raad eveneens vast de manier van behandeling van een agendapunt. C-stukken zijn hamerstukken, B-stukken zijn stukken waarover maximaal 20 min in 1 termijn gesproken zal worden. A-stukken zijn discussiestukken, hieraan is geen tijdlimiet gebonden. Het is alleen mogelijk een motie of amendement in te dienen op een B- en A-stuk. Het verzoek van 1 raadslid is voldoende om van een C-stuk een B-stuk te maken. Voor andere wijzigingen is een meerderheid nodig.
De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en fractieassistenten en zo mogelijk in een openbare kennisgeving en via de website.
Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, artikel 55 of 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden en fractieassistenten inzage middels een postvak geheime stukken op de fractiekamer. Indien mogelijk zal de griffier deze ook op het besloten deel van het RIS plaatsen.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentie-lijst, met vermelding van het tijdstip van binnenkomst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en een videoverslag van de vergadering. Tevens maakt de griffier een besluitenlijst, waarin zijn opgenomen de besluiten, toezeggingen en actiepunten van de vergadering. Deze worden na afloop van de vergadering door de griffier op het RIS/BIS geplaatst.
De leden, de voorzitter, de leden van het college, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient twee werkdagen voor de aanvang van de volgende raadsvergadering schriftelijk of elektronisch bij de griffier te worden ingediend.
De griffier houdt de beslissingen van de raad bij. Voor zover de aard en inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt door publicatie in de gebruikelijke media en door plaatsing op de gemeentelijke website. De besluitenlijst kan op verzoek worden ingezien op het gemeentehuis.
De voorzitter en elk lid van de raad kunnen een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overige aanwezigen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Een raadslid heeft het recht om voordat hij zijn stem uitbrengt deze kort te motiveren.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
De stemcommissie onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussen-stemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een schriftelijk amendement, om in behandeling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen. De voorzitter kan - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde -oordelen, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste twee werkdagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een interpellatie, om in behandeling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, de fractie-assisitenten en het college. Het verzoek wordt op de eerstvolgende vergadering, bij de vaststelling van de agenda, in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of monde-linge beantwoording wordt verlangd. Vragen die hier naar het oordeel van de griffier niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd. Indien de raad hiertoe een format vaststelt, dient een schriftelijke vraag, om in behande-ling genomen te kunnen worden, aan het format te voldoen.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raads-vergadering, of bij mondelinge beantwoording in diezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door het bestuursorgaan gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onder-zoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 41, zijn van overeenkomstige toepassing.
Op een besloten deel van een vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De besluitenlijst van een besloten deel van een vergadering ligt voor raadsleden en fractieassistenten in het postvak geheime stukken op de fractiekamer en is te vinden op het RIS.
De besluitenlijst van een besloten deel wordt zo spoedig mogelijk in een besloten deel van de volgende vergadering vastgesteld. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst en het videoverslag. Het besluit om de besluitenlijst en het videoverslag openbaar te maken, dient met algemene stemmen te worden genomen. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van een besloten gedeelte van een vergadering beslist de raad overeen-komstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen. Een besluit hierover maakt vast deel uit van de agenda van een besloten deel van de vergadering.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten deel van een vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatie-middelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.