Organisatie | Borne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2010 | Nieuwe regeling | 17-06-2008 Bornse Courant, 02-12-2010 | 08int420/1 |
In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw wordt de Wsw-raad betrokken bij de voorbereiding, evaluatie en/of verbetering van het gemeentelijk Wsw-beleid.
Het college c.q. de colleges van de gemeenten uit het samenwerkingsverband voorziet/voorzien de Wsw-raad van de informatie die nodig is om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (bijvoorbeeld in braille of grootletterschrift).
Nota-toelichting Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In artikel 2, lid 3 van de Wsw wordt vermeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wsw, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
De gemeenten die deel uit maken van de GR-SWB, te weten: Borne, Hengelo en Hof van Twente, hebben ervoor gekozen om gezamenlijk een Verordening Cliëntenparticipatie Wsw te maken en een gezamenlijke Wsw-raad in te stellen.
De Wsw-raad bestaat uit 6 leden die Wsw gerechtigd of hun wettelijke vertegenwoordigers zijn
Na één jaar functioneren van de Wsw-raad zal bezien worden of deze vorm voortgezet moet worden of dat lokaal invulling wordt gegeven aan de cliëntenparticipatie Wsw.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De bedoeling is de Wsw-raad te betrekken bij de voorbereiding, evaluatie en verbetering van het beleid.
Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door burgemeester en wethouders ingesteld adviesorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het adviesorgaan dat in de gemeente actief is en zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-gerechtigden.
Doelstelling van de Wsw-raad is dat zij betrokken wordt bij de voorbereiding, evaluatie en/of verbetering van het beleid van de gemeenten uit het samenwerkingsverband.
Dit artikel geeft aan dat de Wsw-raad wordt betrokken bij de totstandkoming en/of verbetering van het WSW-beleid. Enkele aspecten waarbij de Wsw-raad betrokken wordt zijn : de voorbereiding van het beleid, de verbetering van het beleid, het wachtlijstbeheer en de invulling van het persoonsgebondenbudget.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. In het eerste lid is de verplichting tot het tijdig informeren opgenomen. Van belang is dat het advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Daarnaast wordt de Wsw-raad in de gelegenheid gesteld om binnen een termijn van 4 weken advies uit te brengen.
Voor zover de Wsw-raad advies heeft uitgebracht over een onderwerp waarover de gemeenteraad een besluit dient te nemen, stelt het college de gemeenteraad schriftelijk op de hoogte van de zienswijze van de Wsw-raad. Indien van het advies van de Wsw-raad wordt afgeweken, worden de reden hiervan vermeld.
Lid 7 draagt burgemeester en wethouders op om de Wsw-raad te voorzien van de, voor de uitoefening van haar taak, benodigde informatie. Burgemeester en wethouders bepalen zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Wsw-raad burgemeester en wethouders verzoekt om de informatie elektronisch (op USB-stick, op CD of via e-mail) aan te leveren dan zullen zij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
In dit artikel wordt de vergaderfrequentie van de Wsw-raad vermeld. Uitgangspunt is dat de Wsw-raad om de 3 maanden vergadert en dat er 1 keer per jaar een overleg plaats vindt met een afvaardiging van de colleges van de gemeenten uit het samenwerkingsverband. Hoe de afvaardiging van de colleges eruit ziet wordt in onderling overleg bepaald.
Jaarlijks evalueert de Wsw-raad haar functioneren en doet hiervan verslag aan de colleges van de gemeenten uit het samenwerkingsverband.
De Wsw-raad bestaat uit 6 leden waarbij het uitgangspunt is dat de leden afkomstig zijn uit de gemeenten van het samenwerkingsverband. Per gemeente worden door het college van de betreffende gemeente de personen benoemd. Voorwaarde is dat de betreffende persoon werknemer is van een Sw-bedrijf of Wsw-gerechtigd is maar op de wachtlijst staat.
Indien een gemeente niet in staat is om personen in de Wsw-raad af te vaardigen dan is het mogelijk om een andere gemeente te vragen personen af te vaardigen.
De samenwerkende gemeenten stemmen onderling af hoe de selectie van de Wsw-gerechtigden in de Wsw-raad plaats vindt.
De Wsw-raad kiest uit haar midden een voorzitter en secretaris.
Burgemeester en wethouders stellen de Wsw-raad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van haar taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Wsw-raad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding. De kosten worden door de 3 deelnemende gemeenten gezamenlijk voldaan.