Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oostzaan

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOostzaan
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpTarievennota 2010

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, lid 1.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-11-201001-10-2010nieuwe regeling

10-11-2009

Kompas, 19-11-2009

09-70

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Raadsbesluit nr.: 09-70

De Raad van de gemeente Oostzaan;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

Besluiten:

  • a.

    in te trekken de verordening op de heffing en invordering van leges 2009 (1e wijziging 2009), vastgesteld bij zijn besluit van 18 mei 2009;

  • b.

    vast te stellen de

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeeltevan een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    week: een aaneengesloten periode van 7 dagen;

  • 3.

    maand: een tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand

  • 4.

    kwartaal: een aaneengesloten periode van dertien kalenderweken;

  • 5.

    jaar: een tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar totde eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • 6.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • 2.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;

  • 3.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verandering hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • 4.

    het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, behoudende beslissing op een verzoek om subsidie van de gemeente.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht
  • 1.

    De artikelen en tarieventabel van de `Verordening op de heffing en invordering van leges 2009 (1e wijziging 2009)` vastgesteld bij raadsbesluit van 18 mei 2009, vervallen met ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:

      • a.

        onderdeel 2.2 Drank- en Horecawet;

      • b.

        onderdeel 2.5 Evenementenvergunning;

      • c.

        onderdeel 2.6 Brandbeveiliging.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treden de onderdelen 2.2, 2.5 en 2.6 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor deze onderdelen is.

Artikel 13 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010”.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 november 2009.

De Raad voornoemd,

De raadsgriffier, de voorzitter,

Mw. P. Boom P.J. Möhlmann

Tarieventabel Behorende bij de verordening op de heffing en invordering van leges 2010

1 Algemeen bestuur

 

1.1 Algemeen

 

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling

nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

Een gunstige beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen: € 9,55

1.1.2

Geheel bedrukte, geschreven, gedeeltelijk bedrukte of gedeeltelijk

geschreven en blanco gelaten stukken, minuten, afschriften of

uittreksel van stukken per gehele of gedeeltelijke bladzijde € 0,50

1.1.3

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op

verzoek per post worden verzonden - worden de leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.4

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op

verzoek "aangetekend" per post worden verzonden - worden de

leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.5

Alle in deze tarieventabel genoemde stukken, indien deze op

verzoek per post "met bericht van ontvangst" worden verzonden,

worden de leges verhoogd met Tarief TNT

1.1.6

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten

worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

  • a.

    per getypte pagina € 7,45

  • b.

    per fotokopie (A4-formaat) € 0,50

  • c.

    per fotokopie (A3-formaat) € 0,60

met dien verstande dat minimaal verschuldigd is € 0,50

1.1.7

Voor het gebruiken van registers, (kaart-)systemen

of plans, die voor het verlenen van inzage aan de

aanvrager moet worden voorgelegd, wordt geen recht

wegens inzage geheven.

 

1.2 Bestuursstukken

 

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de

gemeentebegroting met memorie van toelichting € 65,65

1.2.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de

gemeenterekening € 65,65

1.2.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de

raads- en commissienotulen per vergadering € 6,55

1.2.4

Het tarief bedraagt ter zake het afsluiten van een abonnement

op de raads- en commissienotulen per kalenderjaar € 89,20

Wanneer het afsluiten van een abonnement als bedoeld in dit hoofdstuk,

in de loop van een kalenderjaar aanvangt, dan wordt het recht geheven

over de lopende maand en de daarop volgende kalendermaanden.

Wordt het abonnement in de loop van een kalendermaand opgezegd,

dan zal terugbetaling plaatsvinden over de nog resterende

kalendermaanden.

1.2.5

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een exemplaar van

de navolgende verordeningen:

  • a.

    de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.) der gemeente:

    • 1.

      een volledig exemplaar € 65,65

    • 2.

      per pagina € 0,50

  • b.

    de Bouwverordening:

    • 1.

      een volledig exemplaar € 65,65

    • 2.

      per pagina € 0,50

  • c.

    de Brandbeveiligingsverordening:

    • 1.

      een volledig exemplaar € 5,15

    • 2.

      per pagina € 0,50

  • d.

    de legesverordening:

    • 1.

      een volledig exemplaar € 5,15

    • 2.

      per pagina € 0,50

  • e.

    verordeningen gemeentelijke belastingen en/of rechten

  • 1.

    per pagina € 0,50

    aanvullingen van de onder a tot en met e

    genoemde verordeningen, per pagina € 0,50

     

1.3 Inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie

 

  • a.

    Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een inlichting

    verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor het

    bevolkings- of verblijfsregister of de Gemeentelijke Basisadministratie,

    hierna te noemen de GBA, moet worden geraadpleegd.

  • b.

    Met inlichtingen worden gelijkgesteld opgaven, uittreksels, afschriften,

    verificaties en wijzigingen of aanvullingen van alle zodanige inlichtingen,

    voor zover niet afzonderlijk en met name in deze verordening genoemd.

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting,

zonder abonnement € 9,50

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan

afnemers en bijzondere derden, art 4f en art 6 lid 7 besluit GBA,

art 37a lid 2 regeling GBA € 2,27

1.3.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een uitvoerig uittreksel

uit de GBA ten behoeve van een huwelijk € 9,50

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit de GBA € 9,50

1.3.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een abonnement met een geldigheidsduur

van een jaar tot het verstrekken van inlichtingen uit de GBA

ten behoeve van een uitdraai of selectie per uitdraai of selectie € 151,20

1.3.5.1

Het extra tarief voor een uitdraai als bedoeld in 1.3.5 bedraagt indien

de verstrekking uitgevoerd wordt via een alternatief medium tarief Ministerie

1.3.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit

de GBA indien één of meer kaartverzamelingen of registers geheel

of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, voor ieder daaraan

besteed kwartier € 17,40

1.3.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit

de GBA indien een burger een tweede verzoek doet om een overzicht

van zijn persoonslijst € 9,50

 

1.4 Gemeentearchief

 

1.4.1

Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen, door

een ambtenaar van de gemeente ongeacht het resultaat, in de in

het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan

besteed kwartier € 17,40

1.4.2

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend

stuk, per pagina A4-formaat € 0,50

1.4.3

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend

stuk, per pagina A3-formaat € 0,60

1.4.4

Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 0,50

1.4.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het doen van onderzoek in de bij de archiefdienst

berustende archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat,

en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, alle door of

vanwege de gemeentearchivaris per kwartier of gedeelte daarvan € 9,50

 

1.5 Kiezersregister

 

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting

betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld

in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423) € 9,50

 

1.6 Burgerlijke stand

 

1.6

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk

cq. partnerregistratie buiten de uren die de ambtenaar van de

Burgerlijke Stand van Oostzaan op grond van artikel 4 van de Wet

heffing rechten wegens verrichtingen van de ambtenaar van de

Burgerlijke Stand van 23 april 1970, Stb 608, heeft bestemd voor

kosteloze huwelijksvoltrekkingen :

1.6.1

Locatie 1: De Nederlands Gereformeerde Kerk, Kerkbuurt 64 te Oostzaan:

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur € 322,00

  • b.

    zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur € 615,00

 

Locatie 2: De Protestantse Kerk, Kerkbuurt 12 te Oostzaan:

Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw “Grote kerk”):

  • a.

    maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 322,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 440,00

  • c.

    zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 615,00

  • d.

    zaterdag 17.00 tot 22.00 uur € 732,00

De Protestantse Kerk:

  • a.

    maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 440,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 558,00

  • c.

    zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 732,00

  • d.

    zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 850,00

De Protestantse Kerk + Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw):

  • a.

    maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 512,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 631,00

  • c.

    zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 798,00

  • d.

    zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 917,00

 

Locatie 3: Het Paviljoen ‘t Twiske, De Noorderlaaik 8 te Oostzaan:

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 348,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 465,00

  • c.

    zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 676,00

  • d.

    zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 794,00

 

Locatie 4: Dorpscentrum de Kunstgreep, Kerkbuurt 4 te Oostzaan:

1. Theaterzaal De Kunstgreep, gemeentehuis

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 440,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 558,00

  • c.

    zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 732,00

  • d.

    zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 850,00

2. Raadzaal, gemeentehuis

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 440,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 558,00

  • c.

    zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 732,00

  • d.

    zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 850,00

3. Beerlingzaal, gemeentehuis

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 322,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 440,00

  • c.

    zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 615,00

  • d.

    zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 732,00

4. Hofmanzaal, gemeentehuis

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 322,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 440,00

  • c.

    zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 615,00

  • d.

    zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 732,00

1.6.2

Het tarief bedraagt terzake het voltrekken van een huwelijk c.q.

partnerregistratie op een locatie anders dan genoemd 1.6.1

  • a.

    maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 512,00

  • b.

    maandag t/m vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 631,00

  • c.

    zaterdag en zondag van 09.00 tot 17.00 uur € 798,00

  • d.

    zaterdag en zondag 17.00 tot 22.00 uur € 917,00

Kostenloos:

Op maandagochtend, 9.00 uur is er gelegenheid tot kostenloze huwelijks-

sluiting of partnerschapsregistratie. In aanwezigheid van het bruidspaar en

maximaal 2 getuigen vindt de voltrekking plaats in een kleine spreekkamer

in het gemeentehuis, Kerkbuurt 4 te Oostzaan. Er wordt geen toespraak

gehouden.

1.6.3

Het tarief voor het aanstellen van een BABS, die niet zijn

benoemd door de gemeente Oostzaan bedraagt € 50,50

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van getuigen

van gemeentewege, per getuige € 14,85

1.6.5

Het tarief betreft ter zake het verstrekken van:

1.6.5.1

Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of duplicaat

daarvan € 16,45

1.6.5.2

Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of een duplicaat

daarvan uitgevoerd in leer met gemeentewapen € 32,90

1.6.6

Het tarief bedraagt voor het kalligraferen:

  • -

    van een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje € 16,40

  • -

    van een kind bijschrijven € 5,30

1.6.7

Het tarief bedraagt voor nasporing van gemeentewege in de

registers van de Burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat

een authentiek uittreksel uit het register of een bewijs van

inschrijving wordt verlangd, voor ieder persoon over wie de

nasporing loopt, voor ieder daaraan besteed kwartier € 17,40

1.6.8

Het tarief voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd

partnerschap bedraagt € 50,50

1.6.9

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten

burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het

Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.6.9.1

  • a.

    voor elk afschrift of uittreksel van een akte van de

    burgerlijke stand kostprijs Ministerie

  • b.

    voor elk afschrift of uittreksel van een akte van geboorte,

    huwelijk, registratie van een partnerschap of overlijden kostprijs Ministerie

  • c.

    voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld

    in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek kostprijs Ministerie

  • d.

    voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke

    stand kostprijs Ministerie

De tarieven van artikel 1.6.9.1 worden door het Ministerie

vastgesteld. Tariefswijzigingen van het Ministerie worden

automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.

 

1.7 Rijbewijzen

 

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen

van een rijbewijs € 38,55

1.7.2

Het tarief voor het afgeven c.q. vernieuwen van een rijbewijs

indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt,

welk document niet compleet kan worden overgelegd, worden de

ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 27,65

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een aanvraag

eigen verklaring kostprijs CBR

Het tarief van artikel 1.7.3 wordt door het Centraal Bureau

Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vastgesteld. Tariefswijzigingen van

het CBR worden automatisch en volledig door de gemeente

overgenomen en doorberekend. Het tarief staat vermeld op de

verklaring

1.7.4

Toeslag spoedaanvraag per rijbewijs tarief RDW

 

1.8 Reisdocumenten

 

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,

een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor

vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort € 50,90

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,

een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal

paspoort als bedoeld in 1.8.1 (zakenpaspoort) € 56,90

1.8.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) € 42,85

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

t/m 13 jaar € 8,95

1.8.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument

als bedoeld in 1.8.1 en 1.8.2

(direct bij aanvraag van een nieuw document) € 8,95

1.8.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het later bijschrijven van een kind in een bestaand

reisdocument als bedoeld in 1.8.1 en 1.8.2 (bijschrijvingssticker) € 20,90

1.8.7

Toeslag spoedaanvraag per reisdocument

(inclusief bijschrijven kinderen) € 41,00

1.8.8

Toeslag spoedaanvraag per bijschrijvingssticker € 19,50

1.8.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument indien

de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk

document niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake

verschuldigde leges alleen verhoogd als de aanvrager geen ander

geldig reisdocument kan overleggen met: € 27,65

1.8.10

Het tarief bedraagt ter zake het verstrekken van een medisch paspoort € 2,95

1.8.11

Beschermhoesje identiteitskaart/rijbewijs doorzichtig/stevig model € 2,30

Beschermhoesje identitietskaart/rijbewijs gestreept model € 1,00

Beschermhoesje paspoort doorzichtig model € 1,00

 

1.9 Naturalisatie

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van één persoon vol tarief tarief IND

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar vol tarief tarief IND

1.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van één persoon laag tarief tarief IND

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar laag tarief tarief IND

De tarieven van artikel 1.9 worden door de Inlichtingen en

Naturalisatie Dienst (IND) vastgesteld. Tariefswijzigingen van

het IND worden automatisch en volledig door de gemeente

overgenomen en doorberekend.

 

1.10 Diversen

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

van een aanvraag voor het legaliseren van een handtekening € 9,50

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een verklaring omtrent het gedrag van een persoon tarief ministerie

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een attestatie de vita € 9,50

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag een bewijs van Nederlanderschap, niet bedoeld

tot reispapier € 9,50

1.10.5

het verstrekken van een gewaarmerkt kopie € 9,50

1.10.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

een aanvraag voor alle andere, niet hiervoor bedoelde verklaringen,

die in het bijzonder belang der betrokken personen worden

opgemaakt, per stuk € 15,65

1.10.7 Kinderopvangregister

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

aanvraag tot het verstrekken van:

  • a.

    een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de

    wet kinderopvang, per uittreksel: € 9,50

  • b.

    inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register

    bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking: € 9,50

1.10.8

een afschrift van een WOZ-beschikking € 13,65

De tarieven van 1.10.2 worden door het ministerie vastgesteld.

Tariefswijzigingen van het ministerie worden automatisch en volledig

door de gemeente overgenomen en doorberekend.

 

2 Openbare orde en veiligheid

 

2.1 Wet op de Openluchtrecreatie

 

2.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • a.

    tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8,

    eerste lid van de Wet op de Openluchtrecreatie € 111,90

  • b.

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8,

    tweede lid van de Wet op de Openluchtrecreatie € 33,60

  • c.

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 13,

    van de Wet op de Openluchtrecreatie € 33,60

  • d.

    tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als

    bedoeld in artikel 24 van de Wet op de Openluchtrecreatie € 33,60

 

2.2 Drank- en Horecawet

 

2.2.1

  • a.

    Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen

    van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge

    artikel 3, van de Drank- en Horecawet € 264,00

  • b.

    het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen

    van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning

    als gevolg van een kleine wijziging (bijv. wijziging van naam of lokaliteit € 45,55

  • c.

    het tarief bedraagt ter zake het verlenen van een ontheffing als

    bedoeld in artikel 4, lid 5 van de Drank – en Horecawet € 21,70

2.2.2

Het tarief bedraagt ter zake het verkrijgen van een stel aanvraag-

formulieren van een vergunning, als bedoeld in artikel 3, van de

Drank- en Horecawet € 4,45

2.2.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot ontheffing ingevolge artikel 35 van de

Drank- en Horecawet € 14,45

2.2.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van

de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)

  • a.

    horeca zonder terras € 390,65

  • b.

    horeca met terras € 434,10

  • c.

    alleen terrasaanvraag € 43,45

 

2.3 Wet op de kansspelen

 

2.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld

in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) € 22,30

2.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld

in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraagvergunning) € 22,30

2.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als

bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de Kansspelen:

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 47,50

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer

speelautomaten, met dien verstande dat voor de eerste

speelautomaat € 47,50 is verschuldigd en voor iedere

speelautomaat vervolgens € 19,00

 

2.4 Vent – en standplaatsvergunningen

 

Ventvergunningen

 

2.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een vergunning voor het ter uitoefening van straathandel

goederen of waren te koop aan te bieden, te verkopen of aan te leveren

  • a.

    per dag waarvoor vergunning wordt aangevraagd € 11,20

  • b.

    per week of minder waarvoor vergunning wordt aangevraagd,

    doch meer dan één dag € 16,70

  • c.

    per maand of minder waarvoor vergunning wordt aangevraagd,

    doch meer dan één week € 39,10

  • d.

    per jaar of minder waarvoor vergunning wordt aangevraagd,

    doch meer dan één maand € 167,90 Standplaatsvergunningen

2.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een vergunning voor het innemen van een standplaats c.q. het

hebben van een uitstalling als bedoeld in artikel 5.2.3. van de A.P.V. € 22,30

2.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een vergunning voor het houden van een

braderie e.d. als bedoeld in artikel 5.2.4 van de Algemene

Plaatselijke Verordening

  • a.

    minder dan 20 uitstallingen en/of kramen € 22,30

  • b.

    20 tot en met 100 uitstallingen en/of kramen € 78,30

  • c.

    101 en meer uitstallingen en/of kramen € 111,90

 

2.5 Evenementenvergunningen

 

2.5.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het houden

van een evenement e.d. overeenkomstig artikel 2.2.2 van de A.P.V.

  • a.

    minder dan 1000 bezoekers € 111,90

  • b.

    tussen 1000 en 5000 bezoekers € 335,70

  • c.

    meer dan 5000 bezoekers € 615,10

2.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een vergunning voor het houden van een

rommelmarkt overeenkomstig artikel 2.2.2 van de Algemene

Plaatselijke Verordening

  • a.

    kleiner dan 30 uitstallingen en/of kramen € 22,30

  • b.

    30 of meer uitstallingen en/of kramen € 78,30

 

2.6 Brandbeveiliging

 

2.6.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een

ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5. lid 2 van de

Brandbeveiligingsverordening 2001 € 63,20

2.6.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een

gebruiksvergunning, voor een inrichting als bedoeld in artikel

2.1.1 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening 2001 ten

behoeve van een:

  • a.

    Tijdelijk bouwsel of braderie € 252,90

  • b.

    Circus of kermis € 379,30

  • c.

    Evenement € 379,30

  • d.

    Kampeerterrein of jachthaven € 379,30

  • e.

    Hotel of restaurantboot € 1.770,00

2.6.3

Voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in artikel

2.1.1 tweede lid van de Brandbeveiligingsverordening 2001 € 126,45

2.6.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning

m.b.t. het brandveilig gebruik van een bouwwerk, zoals bedoeld in

de bouwverordening art. 6.1.1. lid 1 voor een bouwwerk

met een oppervlakte:

  • a.

    tot 100 m² een vast bedrag van € 505,70

  • b.

    van 100 tot 500 m² een vast bedrag van € 189,60

    en per m² vermeerderd met € 3,20

  • c.

    van 500 tot 2000 m² een vast bedrag van € 1.243,20

    en per m² vermeerderd met € 1,05

  • d.

    van 2000 tot 5000 m² een vast bedrag van € 2.802,45

    en per m² vermeerderd met € 0,26

  • e.

    van 5000 tot 50.000 m² een vast bedrag van € 3.736,60

    en per m² vermeerderd met € 0,08

  • f.

    groter dan 50.000 m² € 8.092,00

2.6.5

Indien het plan niet-ontvankelijk is, of moet worden

bijgesteld, bedraagt het tarief voor advisering, per half

uur of gedeelte daarvan € 31,60

2.6.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor het overschrijven van een vergunning als

bedoeld onder het vierde lid, per overschrijving € 126,40

2.6.7

Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover

definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het in

het vierde lid genoemde bedrag met 50% verminderd.

 

2.7 Diverse vergunningen

 

2.7.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de

A.P.V. inzake het maken van reclame, dan wel aankondiging,

per reclamebord e.d. wordt geheven € 10,85

2.7.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning tot het maken van

muziek hetzij op straat, hetzij in cafés en dergelijke inrichtingen:

  • a.

    één dag € 5,55

  • b.

    één week € 11,75

  • c.

    één maand € 16,70

  • d.

    één kwartaal € 27,85

  • e.

    één jaar € 55,95

2.7.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen een vergunning voor de verkoop

van vuurwerk € 27,85

2.7.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing als bedoeld in

de A.P.V. ten behoeve van straatartiesten, straatfotografie etc. € 11,15

2.7.5

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning ingevolge de

A.P.V. met betrekking tot sluitingsduur inrichtingen:

  • a.

    indien de ontheffing voor één keer geldt € 16,70

  • b.

    indien de ontheffing voor twee of meer keren geldt binnen één jaar € 44,80

2.7.6

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning voor het

geïnstalleerd hebben van een geluidsalarminstallatie ingevolge

de A.P.V. per pand € 55,95

2.7.7

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning om met

gebruikmaking van een geluidsversterkend middel geluid te

maken of te veroorzaken, dat in de buitenlucht voor anderen

hoorbaar is voor zover daarbij gebruik wordt gemaakt van een

geluidswagen € 11,15

2.7.8

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing van het verbod

om in de open lucht vuur aan te leggen, te steken of te hebben € 11,15

2.7.9

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden

van een optocht € 11,15

2.7.10

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het hebben

of plaatsen van een verkoopautomaat, etalagekast e.d. € 33,60

2.7.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor overige, niet elders in de verordening of de tarieventabel

met name genoemde vergunningen c.q. ontheffingen als bedoeld in

de A.P.V. € 22,30

 

3 Verkeer, vervoer en waterstaat

 

3.1 verkeer en vervoer

 

3.1.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen of verlengen van een invalidenparkeerkaart

met een geldigheidsduur van 5 jaar € 14,85

3.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod om

B-wegen met zwaardere wagens dan is toegestaan te berijden:

  • a.

    voor één dag € 7,45

  • b.

    voor één jaar € 54,75

3.1.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in

artikel 148 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377) € 21,10

3.1.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) € 21,10

3.1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken

van een uitweg naar een openbare weg € 52,40

3.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om verandering aan

te brengen in een bestaande uitweg naar de openbare weg € 25,75

3.1.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een voertuig,

dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de

openbare weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee

handelsreclame te maken € 25,75

3.1.8

Het tarief voor een inwoner van de gemeente Oostzaan bedraagt

met ingang van 1januari 2008 ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing inrijverbod Kerkstraat

(of een duplicaat hiervan) € 0,00

3.1.9

Het tarief voor een inwoner van de gemeente Oostzaan bedraagt met ingang

van 1 januari 2008 tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing inrijverbod

Kerkstraat i.v.m. wijziging kenteken € 0,00

3.1.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing inrijverbod Kerkstraat

(of een duplicaat hiervan) € 9,25

3.1.11

tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing inrijverbod Kerkstraat

i.v.m. wijziging kenteken € 4,65

 

4 Economische Zaken

 

4.1 Winkeltijdenwet 1996

 

4.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

of het vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet € 26,65

4.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in de

vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 13,15

4.1.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige

onderdelen bedoelde ontheffing € 13,15

 

6 Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

 

6.1 Bouw- of aanlegkosten

 

6.1.1

Onder bouw- of aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom exclusief BTW als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken (UAV), van het uit te voeren werk of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouw- of aanlegkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

6.1.2

Indien de bouw- of aanlegkosten niet in overeenstemming met het bepaalde in het voorgaande lid zijn of worden opgegeven, worden deze bouw- of aanlegkosten door of vanwege het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.

 

6.2 Aanlegvergunningen

 

6.2.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld

in artikel 3.3 of 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening:

2,9 % van de opgegeven aanlegkosten, voor het aanleggen waartoe

vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met

een minimum van € 198,00

6.2.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot verlenging van een aanlegvergunning, waarvoor een

termijn is gesteld als bedoeld in artikel 3.17 van de Wet ruimtelijke ordening € 198,00

6.2.3.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor alleen een vergunning kan worden verleend door toepassing van artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het tarief genoemd in artikel 6.2.1 verhoogd met het bedrag voor het in behandeling nemen van de aanvraag om een projectbesluit. Het bedrag wordt door een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231 lid 2 onderdeel b van de Gemeentewet bepaald door middel van het opstellen van een begroting van de uren die gemoeid zijn met de behandeling van de aanvraag door de ambtelijke dienst, vermenigvuldigd met het uurtarief van deze dienst van € 78,00. Voorafgaande aan de behandeling zal de aanvrager het bedrag worden meegedeeld. Hierbij zal de aanvrager op de hoogte worden gesteld van het bepaalde in artikel 3.10 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening.

Het in paragraaf 6.7 (teruggave van leges) bepaalde is voor deze leges niet van toepassing, echter indien de in dit artikel bedoelde procedure op het moment van intrekking van de aanvraag nog niet aangevangen is, vindt volledige restitutie van deze leges plaats.

6.2.3.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden

waarvoor een aanlegvergunning wordt verleend met toepassing van

artikel 3.6 lid 1 sub c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het tarief als bedoeld in artikel 6.2.1 en 6.2.2. verhoogd met een bedrag van € 330,00

Het in paragraaf 6.7 (teruggave van leges) bepaalde is voor deze leges niet van toepassing, echter indien de in dit artikel bedoelde procedure op het moment van intrekking van de aanvraag nog niet aangevangen is, vindt volledige restitutie van deze leges plaats.

6.2.4

In geval er sprake is van verlening van een aanlegvergunning naar aanleiding van een geconstateerde strijdige situatie, wordt het tarief zoals genoemd in artikel 6.2.1 verdubbeld.

 

6.3 Vooroverlegplannen

 

6.3.1

Onder een "vooroverlegplan" wordt verstaan: een tekening waarop de ruimtelijke contouren, situering en afmetingen van het op te richten bouwwerk zijn aangegeven en op basis waarvan een advies kan worden verkregen met betrekking tot de vraag of het op te richten bouwwerk niet in strijd is met de redelijke eisen van welstand. Bij strijdigheid van het bouwplan met het bestemmingsplan wordt tevens onderzocht of medewerking aan het bouwplan in rede ligt.

6.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een verzoek

tot beoordeling van een vooroverlegplan als bedoeld in artikel 6.3.1 € 198,00

vermeerderd met de kostenopgave van Welstandzorg Noord-Holland

Indien binnen 26 weken na het verzenden van de schriftelijke reactie op het vooroverlegplan een definitieve bouwaanvraag wordt ingediend, die in overeenstemming is met het eindresultaat van het vooroverleg, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor het vooroverlegplan verrekend met de leges van de definitieve bouwaanvraag. Restitutie van leges vindt niet plaats.

 

6.4 Vergunningplichtige bouwwerken

 

6.4.1.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning:

2,9 % van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen

of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend,

gehele afwerking inbegrepen met een minimum van € 198,00

6.4.1.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning:

3,1 % van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen

of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend,

gehele afwerking inbegrepen met een minimum van € 198,00

6.4.2.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor alleen een vergunning kan worden verleend door toepassing van artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening, wordt het tarief genoemd in artikel 6.4.1.1 dan wel 6.4.2.1 verhoogd met het bedrag voor het in behandeling nemen van de aanvraag om een projectbesluit. Het bedrag wordt door een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231 lid 2 onderdeel b van de Gemeentewet bepaald door middel van het opstellen van een begroting van de uren die gemoeid zijn met de behandeling van de aanvraag door de ambtelijke dienst, vermenigvuldigd met het uurtarief van deze dienst van € 78,00. Voorafgaande aan de behandeling zal de aanvrager het bedrag worden meegedeeld. Hierbij zal de aanvrager op de hoogte worden gesteld van het bepaalde in artikel 3.10 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening.

Het in paragraaf 6.7 (teruggave van leges) bepaalde is voor deze leges niet van toepassing, echter indien de in dit artikel bedoelde procedure op het moment van intrekking van de aanvraag nog niet aangevangen is, vindt volledige restitutie van deze leges plaats.

6.4.2.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan met toepassing van artikel 3.6 lid 1 sub c, 3.22 en of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt

het tarief genoemd in artikel 6.4.1.1 dan wel 6.4.1.2 verhoogd met € 330,00

Het in paragraaf 6.7 (teruggave van leges) bepaalde is voor deze leges niet van toepassing, echter indien de in dit artikel bedoelde procedure op het moment van intrekking van de aanvraag nog niet aangevangen is, vindt volledige restitutie van deze leges plaats.

6.4.3

Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven totale leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is voor de nieuw aan te vragen bouwvergunning (revisievergunning), met dien verstande dat de te betalen leges nimmer minder dan € 198,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is, dat van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken. Van een nieuw bouwplan is in ieder geval sprake indien hiervoor een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening noodzakelijk is, of, indien dit bij de oorspronkelijke vergunning reeds het geval was, opnieuw noodzakelijk is.

6.4.4

Indien de bouwwerkzaamheden zijn aangevangen na indiening van een bouwaanvraag, maar voordat de bouwvergunning is verleend, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.4.1.1 en 6.4.1.2 met 50% verhoogd.

6.4.5

In geval er sprake is van verlening van een bouwvergunning naar aanleiding van het bouwen zonder of in afwijking van een bouwvergunning of een andere strijdige situatie, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.4.1.1 en 6.4.1.2 met 100% verhoogd.

6.4.6

Indien een ingediende aanvraag tot het verlenen van een

bouwvergunning niet leidt tot een bouwvergunning wordt een

bedrag geheven van € 198,00

6.4.7

Indien ten behoeve van het verkrijgen van een bouwvergunning

een bodemonderzoek conform de daarvoor gestelde regels is vereist,

wordt voor de beoordeling van dit onderzoek een bedrag geheven van € 264,00

 

6.5 Gefaseerde bouwvergunningen

 

6.5.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase,

als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet,

1,2% van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van € 198,00

6.5.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase,

als bedoeld in artikel 56a, vierde lid, van de Woningwet, 1,9% van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van € 198,00

6.5.3

Het bepaalde in de artikelen 6.4.2.1, 6.4.2.2, 6.4.3, 6.4.4, 6.4.5 en 6.4.6 is van overeenkomstige toepassing bij het in behandeling nemen van aanvragen als bedoeld in artikel 6.5.1 en 6.5.2.

 

6.6 Wijziging, uitwerking enontheffing bestemmingsplan; projectbesluit

 

6.6.1

Het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van het geldende bestemmingsplan of tot het nemen van een projectbesluit (anders dan bedoeld in artikel 6.2.3.1 en 6.4.2.1), wordt als volgt bepaald: het bedrag wordt door een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231 lid 2 onderdeel b van de Gemeentewet bepaald door middel van het opstellen van een begroting van de uren die gemoeid zijn met de behandeling van de aanvraag door de ambtelijke dienst, vermenigvuldigd met het uurtarief van deze dienst van € 78,00. Voorafgaande aan de behandeling zal de aanvrager het bedrag worden meegedeeld. Hierbij zal de aanvrager op de hoogte worden gesteld van het bepaalde in artikel 3.10 lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening.

6.6.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende

bestemmingsplan, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor

een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of

werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist, al dan niet

teneinde de uitvoering van het voorgenomen gebruik dat afwijkt van

dit plan te kunnen realiseren: bij toepassing van het bepaalde in artikel

3.6 lid 1 sub c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening € 330,00

 

6.7 Teruggave van leges

 

Aanlegvergunningen

 

6.7.1

Indien van een verleende aanlegvergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 26 weken na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op schriftelijke aanvraag teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.2.1 of 6.2.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

6.7.2

Indien de gevraagde aanlegvergunning, als bedoeld in artikel 6.2.1 of 6.2.2 niet wordt verleend, wordt indien daarom schriftelijke wordt verzocht teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.2.1 en 6.2.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

6.7.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aanlegvergunning, doch vóór besloten is op deze aanvraag, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op schriftelijke verzoek teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.2.1 of 6.2.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

Bouwvergunningen

6.7.4

Indien van een verleende bouwvergunning geen gebruikt wordt gemaakt binnen 26 weken na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt indien daarom schriftelijk wordt verzocht, teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.4.1.1, 6.4.1.2, 6.5.1 en 6.5.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

6.7.5

Indien de gevraagde bouwvergunning niet wordt verleend, wordt op schriftelijk verzoek teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.4.1.1, 6.4.1.2, 6.5.1 en 6.5.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

6.7.6

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag om bouwvergunning, doch voor besloten is op de aanvraag, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op schriftelijk verzoek

teruggaaf verleend tot 30% van de onder 6.4.1.1, 6.4.1.2, 6.5.1 en 6.5.2 geheven leges met dien verstande dat over de eerste € 198,00 van de geheven leges geen restitutie mogelijk is.

 

6.8 Openbaar register

 

6.8.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit het

openbaar register als bedoeld in artikel 57 van de Woningwet,

met uitzondering van gegevens betreffende de in het register

opgenomen personen € 6,40

6.8.2

Voor de toepassing van artikel 6.8.1 wordt onder een inlichting verstaan een of meer gegevens omtrent een bouwwerk waarvoor het openbaar register zoals bedoeld in artikel 57 van de Woningwet moet worden geraadpleegd.

 

6.9 Sloopvergunningen

 

6.9.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor de afgifte van een sloopvergunning, zoals

bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening € 198,00

6.9.2

Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning

een sloopveiligheidsplan moet worden ingediend, wordt het in

artikel 6.9.1 genoemde tarief verhoogd met € 266,00

6.9.3

Indien de sloopwerkzaamheden zijn aangevangen na indiening van een sloopaanvraag, maar voordat de sloopvergunning is verleend, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.9.1 met 50% verhoogd.

6.9.4

In geval er sprake is van verlening van een sloopvergunning naar aanleiding van het slopen zonder of in afwijking van een sloopvergunning of een andere strijdige situatie, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.9.1 met 100% verhoogd.

 

6.10 Overige zaken op het gebied van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

 

6.10.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor de overdracht van de tenaamstelling van

een aanlegvergunning, een bouwvergunning, een woonvergunning,

een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van

de bouwverordening, of een gebruiksvergunning, als bedoeld in

artikel 6.1.1 van de bouwverordening € 66,00

6.10.2

Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing,

een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet

elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen € 66,00

6.10.3

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het verkrijgen van een monumentenvergunning

als bedoeld in artikel 11 lid 2 van de Monumentenwet 1988 € 198,00

vermeerderd met de kostenopgave van de regionale

monumentencommissie

6.10.4

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een woonvergunning als bedoeld in artikel

60 van de Woningwet € 198,00

 

6.11 Kadaster

 

6.11.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van

kadastrale informatie per object € 6,55

6.11.2

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van

informatie uit akten per akte € 9,90

6.11.3

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van

informatie uit kadastrale kaart ( inclusief

kopie op formaat A3 of A4) € 6,55

 

6.12 Gemeentegaranties engegarandeerde hypothecaire geldleningen

 

6.12

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten

van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening € 47,65

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2009

 

De Raad voornoemd,

De raadsgriffier de voorzitter,

 

Mw. P. Boom P.J. Möhlmann