Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-05-200811-02-2011Nieuwe regeling

20-05-2008

Bornse Courant, 29-05-2008

08int00284/1

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

Raadsbesluit

Nummer

08int00284/1

De raad der gemeente Borne;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van .

besluit:

vast te stellen de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders het vaststellen van de bevoegdheid tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in de artikelen 2, 3, 4, en 5.

Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    BRS; het centrale gegevensmagazijn dat gevuld wordt met authentieke persoonsgegevens uit de basisadministratie

  • d.

    besluit: het besluit van het college van burgemeester en wethouders waarin wordt bepaald wie recht heeft op welke persoonsgegevens onder welke voorwaarden

  • e.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg rondom de basisadministratie

  • g.

    bewerker: een bewerker is een organisatie aan wie authentieke persoonsgegevens zijn gegeven ten behoeve van het namens de gemeente verrichten van technische en administratieve werkzaamheden;

  • h.

    ingeschrevene: degene van wie een persoonslijst in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    afnemer: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht:;

  • j.

    binnengemeentelijke afnemer: alle gemeentelijke organen die functioneren onder het college van burgemeester en wethouders

  • k.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een binnengemeentelijke afnemer, een afnemer en de ingeschrevene;

  • l.

    authentieke gegevens: de persoonsgegevens opgesomd in bijlage 1d behorende bij artikel 58a van het besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 2. Verbanden met andere gemeentelijke administraties

Aan het centrale gegevensmagazijn (BRS) worden door de gemeentelijke basisadministratie(GBA) op geautomatiseerde wijze de authentieke gegevens verstrekt.

Op grond van het besluit worden uit de BRS de authentieke gegevens verstrekt aan de geautomatiseerde systemen van de binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 3. Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de personen werkzaam binnen de productgroep Publiekszaken;

  • c.

    personen belast met het systeemonderhoud ten aanzien van de GBA voor zover hun werkzaamheden die toegang vereisen;

  • d.

    op grond van het besluit de binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • e.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en het college van burgemeester en wethouders

Artikel 4. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toeganghebben en de gegevens die worden verstrekt

 

Aan de binnengemeentelijke afnemers worden op grond van het besluit maandelijks op papier geprinte mutaties verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 5. Overige verstrekkingen

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet, kunnen op grond van een besluit van burgemeester en wethouders in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet aan derden authentieke persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie worden verstrekt.

Artikel 6. Terugmeldplicht

Afnemers en binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de basisadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

Artikel 7. Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in een door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld beveiligingsplan.

Artikel 8. Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De Privacyverordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 10 februari 2005 wordt met ingang van het in het eerste lid bedoelde tijdstip ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Vastgesteld in de openbare vergadering van 20 mei 2008

De voorzitter,

De griffier,

Toelichting op de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Door deze verordening vast te stellen voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Deze wet stelt in haar artikelen 96 en 100 dat de gemeente in een verordening de toegang tot de basisadministratie, de koppeling met andere administraties en het verstrekken van persoonsgegevens uit de basisadministratie dient te regelen.

 

Artikelsgewijze toelichting.

Artikel 1

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer. De Raad delegeert haar bevoegdheid tot het vaststellen van het recht op het ontvangen van authentieke persoonsgegevens aan het College. Hier ligt een praktische reden aan ten grondslag. B&W vergadereren wekelijks. Kleine wijzigingen kunnen dan sneller meegenomen worden.

Artikel 2 Verbanden met andere administraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit het centrale gegevensmagazijn BRS aan andere binnengemeentelijke afnemers (de productgroepen) plaats. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende geautomatiseerde administraties die in beheer zijn bij de productgroepen. Aangegeven moet worden welke administraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld en om welke productgroepen het gaat. Borne gebruikt het centrale gegevensmagazijn BRS. De gemeentelijke basisadministratie levert authentieke persoonsgegevens aan het gegevensmagazijn de BRS. Vervolgens worden de authentieke persoonsgegevens, na toestemming door het college, aan de systemen in beheer bij productgroepen aangeboden.

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘online verbinding’ kunnen raadplegen authentieke gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel e is nodig als de gemeente gebruik maakt van een bewerker. Een bewerker is een organisatie aan wie authentieke persoonsgegevens worden verstrekt om namens de gemeente technische en administratieve werkzaamheden uit te voeren.

Hierbij moet gedacht worden aan de vereniging Dimpact (website) en het regionale belastingkantoor. Het college dient met een elke bewerker een aparte bewerkingsovereenkomst af te sluiten. In deze overeenkomst worden afspraken gemaakt over het gebruik en de beveiliging van de authentieke persoonsgegevens.

Artikel 4 Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Een aantal systemen in het beheer bij de productgroepen zijn nog niet gekoppeld aan het centrale gegevensmagazijn BRS. Deze productgroepen ontvangen maandelijks op papier geprinte mutatieverslagen.

Artikel 5. Overige verstrekkingen

In dit artikel worden de verstrekkingen die op grond van artikel 100 Wet GBA worden toegestaan geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan derden. Hier mogen alleen die derden worden opgenomen en er mogen slechts gegevens aan hen worden verstrekt, als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

  • ·

    Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.

  • ·

    In de gemeentelijke verordening moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

  • ·

    Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.

  • ·

    Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

  • ·

    Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet worden nagegaan of het beschermingsniveau voor verstrekking passend is.

  • ·

    Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

  • ·

    door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;

  • ·

    vakbonden;

  • ·

    ouderenbonden;

  • ·

    stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 6 Terugmeldplicht

Artikel 62 van de wet GBA bepaalt dat alle afnemers en binnengemeentelijke afnemers die twijfel hebben over de juistheid van de authentieke persoonsgegevens dit moeten melden aan de beheerder van de GBA.

Artikel 7 Beveiliging

Artikel 31 van het Besluit GBA stelt, dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

In een door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld beveiligingsplan worden risico’s, maatregelen en actie vastgelegd. Hierbij moet gedacht worden aan het organiseren van de uitwijk, het maken van back-ups, het autoriseren van medewerkers en de beveiliging van het gemeentehuis.