Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens gemeente Olst-Wijhe (verordening BRP) |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens gemeente Olst-Wijhe (verordening BRP) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Privacyreglement BRP gemeente Olst-Wijhe
Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Olst-Wijhe
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-05-2012 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 21-05-2012 Huis-aan-Huis, 30-05-2012 | Raadsstuk 2012/24 |
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 mei 2012 , nr. 2012/24;
gelet op artikelen 3b, 96 en 100 Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening Gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens gemeente Olst-Wijhe (verordening BRP)
De basisregistratie personen heeft tot doel:
In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.
De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 10 mei 2010 wordt ingetrokken met in gang van de datum, waarop deze verordening in werking treedt.
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens gemeente (Verordening BRP).
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering d.d. 21 mei 2012.
Deze (herziene)verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoons-informatiehuishouding. Alle overheidsorganen, die persoonsgegevens verwerken, moeten deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben hier het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen, dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.
De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen, die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen, die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V), die in beheer is bij de rijksoverheid.
De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).
Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens, die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V, te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.
Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer
De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke voor de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening, waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.
Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan.
Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve, waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen
Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen, die in de basisadministratie van de gemeente zijn opgenomen c.q. in de gemeente woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren, die niet in onze gemeente woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.
Artikelen 5 en 6 verstrekkingen
Deze artikelen betreffen de informatievoorziening binnen de organisatie en aan vrije derden, zoals omschreven in het algemeen deel van de toelichting. Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.