Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo-raad gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Verordening Wmo-raad gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2012 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 31-01-2011 KernPUNTEN, 05-06-2012 | 07-12-2010, nummer 172 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 december 2010, nummer 1836;
overwegende dat er voor de gemeente Dalfsen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) behoefte bestaat aan een adviescommissie;
gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;
gezien artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;
Verordening Wmo-raad gemeente Dalfsen
ambtelijk secretaris: een medewerker van de gemeente Dalfsen
gemeentebestuur: de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
het college: het college van burgemeester en wethouders.
Wmo-raad: een adviescommissie van het gemeentebestuur voor de Wet maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Dalfsen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 31 januari 2011.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de plaatsvervangend griffier,
mr. W.P.M. Urlings H. Keizer
Toelichting op de instellingsverordening Wmo-raad gemeente Dalfsen.
In de Wet maatschappelijke ondersteuning staat in artikel 11 en 12 beschreven op welke wijze burgers, cliënten en belangenorganisaties betrokken moeten worden bij de beleidsontwikkeling binnen de Wmo. Door het instellen van een Wmo-raad verwacht de gemeente deskundig advies te krijgen over hoe burgers in het algemeen en cliënten en kwetsbare burgers in het bijzonder kunnen meedoen aan de lokale samenleving binnen de prestatievelden die in de Wmo worden gesteld.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De hoofdtaak van de Wmo-raad is om voor burgers en cliënten te beoordelen of zij op basis van het beleid voldoende kunnen meedoen aan de lokale samenleving binnen alle prestatievelden van de Wmo. De taak is breed weggezet, waarbij benadrukt wordt dat de Wmo-raad een groeimodel is. In eerste instantie zullen de adviezen betrekking hebben op de clusters die in artikel 4 genoemd zijn. Het is de bedoeling dat de Wmo-raad in de loop van tijd over alle prestatievelden binnen de Wmo adviezen zal kunnen geven. De kern van zo’n advies is of de betreffende doelgroep kan meedoen in de maatschappij.
Het gemeentebestuur vraagt de Wmo-raad in ieder geval advies over de belangrijkste beslispunten binnen de Wmo. Deze belangrijke beslispunten worden genoemd in artikel 2, lid 2. Het is echter goed mogelijk dat het college ook over andere beleidsonderwerpen advies vraagt aan de Wmo-raad.
Daarnaast staat het de Wmo-raad vrij om op eigen initiatief ook over andere onderwerpen binnen de terreinen wonen, welzijn en zorg te adviseren.
Artikel 3 Adviestermijn en procedure
De Wmo-raad wordt tijdig (minimaal zes weken voordat het advies benodigd is) door het college geïnformeerd om een advies uit te kunnen brengen. Dit houdt in dat er een planning wordt gemaakt waarin het gemeentebestuur aangeeft welke besluiten genomen moeten worden en waarover het advies van de Wmo-raad gevraagd wordt. De Wmo-raad kan aangeven over welke onderwerpen zij daarnaast advies wil uitbrengen.
Het advies van de Wmo-raad is niet bindend, maar het gemeentebestuur zal gemotiveerd aangeven als hij afwijkt van het advies.
Artikel 4 Samenstelling Wmo-raad
Een cluster is een groep cliënten en belangenbehartigers die vanuit de verschillende kernen van Dalfsen opkomt voor de belangen van een bepaalde doelgroep. Het cluster vormt het klankbord voor haar afgevaardigde in de Wmo-raad.
Binnen de clusters is het belangrijk dat het een diverse groep is. Denk hierbij aan de verschillende kernen, leeftijd, achtergrond, sociaaleconomische situatie, enzovoorts. De leden van de Wmo-raad worden voorgedragen door hun cluster maar zijn geen directe belangenbehartiger van dat specifieke cluster. Zij zijn deskundige op het gebied van hun doelgroep en kunnen vanuit deze deskundigheid adviseren over hoe de verschillende groepen kunnen meedoen aan de lokale samenleving.
De voorzitter is onafhankelijk en heeft dus geen stemrecht. Het is belangrijk dat de voorzitter affiniteit en enige bekendheid heeft met het vakgebied en beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht.
In lid 9 van dit artikel staat dat de vereisten van het raadslidmaatschap van toepassing zijn. Deze vereisten zijn opgenomen in de Gemeentewet en stellen onder andere dat de leden van de raad de leeftijd van achttien zijn gepasseerd en rechtmatig in Nederland verblijven.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden
Er is gekozen voor een zittingsperiode van 4 jaar, waarbij elke twee jaar de helft van het aantal leden aftreedt. Dit is om de continuïteit van de groep te bewaren. Leden zijn éénmalig herkiesbaar. De Wmo-raad kan afwijken van het schema van aftreden als een vacature vlak voor het aflopen van een zittingstermijn ingevuld wordt. Dit lid zou dan maar éénmaal herkiesbaar zijn en iets meer dan vier jaar zitting hebben in de Wmo-raad. Door dit lid alsnog voor een tweede termijn van vier jaar herkiesbaar te laten zijn,kan recht gedaan worden aan zijn bijzondere positie. Verder treedt een Wmo-lid zo mogelijk pas af wanneer het nieuwe lid is benoemd.
De voorzitter leidt de vergadering en bereidt samen met de ambtelijk secretaris de agenda voor.
De Wmo-raadsleden kunnen punten aanleveren voor de agenda. Zoals in de toelichting op artikel 3 is aangegeven, is het belangrijk een aantal zaken van te voren te agenderen. Een aantal onderwerpen zal al geagendeerd zijn om aan het college of de gemeenteraad ter besluitvorming neer te leggen. Om op tijd de Wmo-raad om advies te kunnen vragen worden deze onderwerpen vroegtijdig ingepland.
Artikel 7 Taken ambtelijk secretaris
In het jaarverslag wordt onder andere beschreven welke adviezen er zijn uitgebracht en welke andere activiteiten er door de Wmo-raad zijn ondernomen.
Artikel 8 Vergaderingen, middelen en faciliteiten
De Wmo-raad kan zo vaak vergaderen als hij nodig oordeelt om tot advisering te komen, met een minimum van twee keer per jaar. De leden van de Wmo-raad krijgen presentiegeld. Dit is overeenkomstig andere officiële adviesorganen in de gemeente Dalfsen. De gemeenteraad stelt een budget beschikbaar waaruit deze presentiegelden worden betaald. Andere kosten waaronder scholing en training, worden ook uit dit budget bekostigd.
De Wmo-raad kan deskundigen uitnodigen om een vergadering bij te wonen. Denk hierbij aan aanbieders op het gebied van wonen, zorg en welzijn of een deskundige in de zorg. Doel kan zijn het testen van een advies op haalbaarheid of het verduidelijken van bepaalde problemen.
Daarnaast kan de Wmo-raad hoorzittingen of themabijeenkomsten organiseren, om de gevoelens of meningen van burgers en cliënten over een bepaald onderwerp te kunnen horen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 10 Citeertitel/inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 31 januari 2011.