Organisatie | Gilze en Rijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie gemeente Gilze en Rijen |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie gemeente Gilze en Rijen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | financiën |
1.Datum inwerkingtreding verordening is geschat op 10 februari 2005.
Gemeentewet, art. 81o
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-02-2005 | 01-01-2012 | nieuwe regeling | 31-01-2005 onbekend | Presidium, 27012005 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;
gezien het voorstel van het presidium d.d. 27 januari 2005;
gelet op het bepaalde in artikel 81o, lid 1, van de Gemeentewet;
tot het vaststellen van de navolgende 'Verordening rekenkamercommissie gemeente Gilze en Rijen'.
Verordening rekenkamercommissie gemeente Gilze en Rijen
In deze verordening wordt verstaan onder:
commissie: de rekenkamercommissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan.
gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken.
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie
Artikel 2.1 Taak van de rekenkamercommissie
1.De commissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 2.2 Samenstelling rekenkamercommissie
De voorzitter is belast met de bewaking van de kwaliteit en de voortgang van onderzoeken. Voorts is hij samen met de leden belast met het vaststellen van onderzoeksrapporten en het formuleren van conclusies en aanbevelingen. Hij draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van vergaderingen van de commissie en het leiden van de vergaderingen. Hij stuurt de ambtelijk secretaris aan. Voorts bewaakt hij de uitgangspunten en de werkwijze en bevordert hij een zorgvuldige besluitvorming.
Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap
Artikel 2.5 Verboden betrekkingen en handelingen
Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de voorzitter
Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 3.2 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
Artikel 3.3 Uitvoeren van het onderzoek en rapportage / zienswijze op onderzoeksrapport
De commissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De commissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de ambtelijk secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan geheim aanmerken. De leden van de commissie en degenen die ten behoeve van de commissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
De commissie stelt betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na het ambtelijke en bestuurlijke hoor en wederhoor formuleert de commissie haar definitieve conclusies en aanbevelingen. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd.
Paragraaf 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie
Artikel 4.1 Ambtelijk secretaris
Artikel 4.2 Onderzoeksmedewerkers
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de commissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de commissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording schuldig aan de commissie.
De commissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.
Paragraaf 5 De kosten van de rekenkamercommissie
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van de vergoedingen aan de voorzitter, de vergoedingen voor het inhuren van externe deskundigen en eventuele vergoedingen voor onderzoeksmedewerkers en de mogelijke overige uitgaven die de commissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
Artikel 6.1 Citeertitel; evaluatie; inwerkingtreding
Aldus vastgesteld in de openbare