Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005 |
Citeertitel | Mandaatbesluit gemeentesecretaris |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Mandateringslijst gemeentesecretaris 2005 t/m 22e wijziging |
geen
Mandaatbesluit
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2018 | mandateringslijst, 22e wijziging | 16-12-2013 Gemeenteblad Almere, 17-12-2013 | Geen | |
11-09-2013 | 01-01-2014 | mandateringslijst 21e wijziging | 03-07-2013 Gemeenteblad Almere, 03-09-2013 | Geen | |
24-02-2012 | 11-09-2013 | mandateringslijst, DMO nrs. 1 t/m 7 en DSO nr. 20 | 14-02-2012 Gemeenteblad Almere, 23-02-2012 | Geen |
De gemeentesecretaris van Almere,
gelet op het Mandaatbesluit 2005 waarbij burgemeester en burgemeester en wethouders hun bevoegdheden als vermeld in de bij het Mandaatbesluit 2005 behorende mandateringslijst onder het stellen van voorschriften hebben gemandateerd aan de gemeentesecretaris;
de bevoegdheden als vermeld in het bij het Mandaatbesluit 2005 behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst), met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (onder te mandateren) aan directeuren van diensten, zulks met uitzondering van de bevoegdheden die van het verlenen van ondermandaat door de gemeentesecretaris zijn uitgesloten.
In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan Stafdienst, Publiekszaken alsmede het Programmabureau Stad en onder directeur tevens diens plaatsvervanger(s).
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Wie mag bij mandaat beslissen?
De directeur is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de binnen zijn dienst werkzame medewerkers. De directeur kan hierbij instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.
De ondergemandateerde bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid worden door de directeur vastgelegd in één ondermandaatbesluit. Dit besluit bevat een overzicht van al de door directeur verleende ondermandaten onder vermelding van de functionarissen die tot de uitoefening van de desbetreffende ondermandaten bevoegd zijn. De door de directeur gemandateerde functionarissen zijn niet gerechtigd tot het verlenen van ondermandaat.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid is de directeur gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan een niet aan hem ondergeschikte functionaris belast met de leiding van een programma dan wel project. Het desbetreffende ondermandaatbesluit vermeldt in ieder geval de omschrijving van het project of programma, de gemandateerde bevoegdheden, de budgettaire kaders, de wijze van verantwoording en de duur van het mandaat en de eventuele bevoegdheden tot verder ondermandaat. Het ondermandaatbesluit wordt naast een openbare bekendmaking tevens bekendgemaakt aan de concerncontroller en de betrokken dienstcontroller(s).
Bij mandaat in acht te nemen voorschriften.
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden dienen alle van toepassing zijnde wetten, algemene maatregelen van bestuur voorschriften, verordeningen, raadsbesluiten, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels etc. in acht te worden genomen In het bijzonder dienen in acht te worden genomen de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht.
Wanneer terugkoppeling gemeentebestuur?
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, legt degene die bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen de zaak vooraf voor aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, zijn of haar handtekening en vermelding van de naam.
In geval een bevoegdheid is ondergemandateerd worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen" c.q. "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding, handtekening van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent en vermelding van de naam.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : “De gemeente Almere, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door ".......……..-.......…… “ (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”
Redactie van openbare kennisgevingen.
In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft. Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders maken bekend......" dan wel "De burgemeester maakt bekend......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.
In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke web-site en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).
Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.
Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerp-besluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediend is het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.
Wat wordt verstaan onder “uitvoering” in de mandateringslijst?
Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel - sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:
het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, opmaken, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, het afleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures.
Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten" verstaan als vermeld in de mandateringslijst?
Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.