Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit parkeren 2012 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit parkeren 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | parkeren |
Vervangt Uitvoeringsbesluit parkeren 2011-2
Parkeerverordening 2011-2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2012 | 05-01-2018 | Nieuwe regeling | 10-05-2012 Zakengids d.d. 01-06-2012 | Regelgevingregister 2012, nr. 5.05 |
Artikel 3 Maximum aantal uit te geven vergunningen per gebied, huishouden of per onderneming/instelling (vergunningplafond)
Artikel 4 Coördinatiebepaling art. 87 RVV 1990
De houder van een door het college verleende ontheffing voor het parkeren voor de eigen inrit of garage, op grond van artikel 87 van het RVV 1990, komt ten aanzien van het voertuig waarop deze ontheffing betrekking heeft niet in aanmerking voor een vergunning.
Artikel 8 Vergunning Warenmarkt (categorie IV)
De vergunning als bedoeld in artikel 3 sub d van de Verordening geldt uitsluitend voor het parkeerterrein Waalkade/Veerweg gedurende de marktdag of marktdagen zoals vermeld op de vergunning en gedurende een evenement, als bedoeld in bedoeld in artikel 2.2.1 van de Algemene Plaatselijk Verordening Tiel 2009, mits het evenement plaatsvindt op de locatie Plein.
Artikel 12. Tijdelijke aanwijzing gebied parkeren vergunninghouders
De manager van de afdeling Stadsbeheer van de gemeente Tiel is bevoegd om namens het college te besluiten tot tijdelijke wijziging of uitbreiding van de aanwijzing als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Verordening, mits:
Op grond van de Parkeerverordening 2011-2 kent Tiel zeven soorten vergunningen: bewonersvergunning (categorie I), bedrijfsvergunning centrum (categorie II), bedrijfsvergunning schil (categorie III), Vergunning warenmarkt (categorie IV), vergunning ten behoeve van de eerstelijns zorg (categorie V) en tijdelijke vergunning (categorie VI) en een bezoekersvergunning voor de schil (categorie VII).
In dit uitvoeringsbesluit zijn de nadere beleidsregels ten aanzien van het aanvragen en de vergunningverlening vastgelegd. Het aanwijzen van de vergunninghoudersgebieden en parkeertijden voor vergunninghouders is geregeld in eerdere collegebesluiten en voor de betaald parkeerplaatsen in en nabij het centrum in het Aanwijzingsbesluit Parkeerverordening 2011-2.
Aanvragen parkeervergunningen (artikel 2)
Alle parkeervergunningen kunnen worden aangevraagd met een aanvraagformulier, dat verkrijgbaar is aan de balie op het stadhuis aan de Achterweg of bij de afdeling Publiekszaken.
De aanvrager dient te beschikken over een motorvoertuig waarvan het kenteken op zijn naam, adres en woonplaats staat. Indien het kenteken niet op naam, adres en woonplaats van de aanvrager staat omdat sprake is van een lease- of bedrijfsvoertuig, dient een leasecontract dan wel een werkgeversverklaring voor het gebruik van dit voertuig te worden overgelegd. Indien het kenteken niet op naam, adres en woonplaats van de aanvrager staat omdat sprake is van een gezamenlijk gebruik van een voertuig, kan er geen vergunning verleend worden.
Indien een woonadres niet beschikt over een motorvoertuig op kenteken, maar wel een parkeerplaats nodig heeft voor het laten verlenen van geïndiceerde zorg, kan er wel een vergunning worden verleend op basis van het bewijs van deze zorgindicatie.
Toegekende parkeervergunningen, met uitzondering van de kraskaarten, worden aan de aanvrager toegezonden. Kraskaarten zijn uitsluitend te koop aan de balie van het gemeentehuis en in De Zaak van de Stad.
Maximaal aantal uit te geven vergunningen (artikel 3)
Per zelfstandige woning kunnen maximaal twee vergunningen worden verleend. Er is immers onvoldoende parkeerruimte beschikbaar om per zelfstandige woning meer dan twee vergunningen te verstrekken. Het begrip zelfstandige woning kan worden ingevuld aan de hand van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
Indien per woning meer dan twee vergunningen wordt aangevraagd, zal uitgeweken moeten worden naar de parkeerterreinen Taluud en Waalkade. Op grond van het derde lid is de maximering hier niet van toepassing.
Geen vergunning in geval van ontheffing parkeren voor inrit (artikel 4)
Deze weigeringsgrond geldt voor zover de ontheffing kan worden benut. Indien de ontheffing voor één auto is verleend staat deze bepaling niet in de weg aan vergunningverlening voor een tweede auto. In dat geval zal vergunninghouder wel moeten aantonen dat hij van die auto kentekenhouder is of op grond van een leaseovereenkomst regelmatig gebruiker is.
Uitgangspunt is de gebruikelijke wachtlijstsystematiek volgens volgorde van ontvangst van een compleet ingediende vergunning.
Daarop geldt een aantal uitzonderingen:
aanvragen voor bewonersvergunningen gaan voor die van bedrijfsvergunningen, hoewel in het zesde lid de mogelijkheid wordt geschapen om bedrijven alsnog vergunning te verlenen gedurende de tijden dat dubbelgebruik mogelijk is. Ten aanzien van de capaciteit die is ontstaan wegens dubbelgebruik wordt geen separate wachtlijst aangehouden. Per aanvraag wordt onderzocht of dubbelgebruik mogelijk is. Is dat het geval dan wordt vergunning verleend welke is beperkt tot de tijdstippen dat de parkeerruimte niet door andere gebruikers wordt benut.
Bewoners en Bedrijfsvergunning (artikel 7)
Deze vergunning is uitgebreid met het gebied “de schil”, waarbij de aanvrager in het gebied woont of werkt en aldaar ook parkeert. Wie in de schil woont of werkt, parkeert in de schil, wie in het centrum woont parkeert in het centrum,. Wie in het centrum werkt, kan daar wel parkeren, maar tegen een hoger tarief (categorie II), of parkeren tegen normaal tarief op de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen in de schil. De vergunning is geldig voor de gehele schil in de aangemerkte zone. Indien in de praktijk blijkt dat dit grote gebied (te) weinig regulering biedt, kan het gebied in meerdere zone indeling worden uitgegeven. Dit is niet geschikt voor het bezoek van bedrijven, waarvoor een aantal blauwe zones zal worden ingericht.
Voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen of personen is geen vergunning nodig.
Vergunning warenmarkt (artikel 8)
Deze vergunningsoort is op aanvraag van de marktkooplieden tot stand gekomen, omdat het voor hen ondoenlijk is vanwege de afwijkende maat van de motorvoertuigen, veelal met aanhangwagen, om binnen de parkeervakken te parkeren. Teneinde een eind te maken aan de onduidelijkheid voor de handhavers is afgesproken dat met deze vergunning ook een vrachtauto met aanwagen, zelfs op meerdere vakken, legaal geparkeerd kan worden. Tevens wordt door het uitgeven van een vergunning “om niet” de mogelijkheid geboden aan bewoners van de Harmonie om hun motorvoertuig zonder kosten op de Waalkade te parkeren tijdens de marktdag(en), omdat door het houden van de warenmarkt en evenementen hun autostallingsplaats nu niet meer bereikbaar is hetgeen voordien wel mogelijk was.
Vergunning (mede)werkers eerstelijns zorg (artikel 9)
Instellingen voor eerstelijnszorg krijgen de beschikking over vergunningen op maat (op naam van de instelling), waarmee zij zonder tijdslimiet kunnen parkeren op alle betaalde parkeerplaatsen in de binnenstad. In de Parkeerverordening 2011-2 kunnen huisartsen, verloskundigen, tandartsen en thuiszorgorganisaties een parkeervergunning eerstelijns zorg (categorie V) aanvragen. Er is voor gekozen het aantal categorieën dat voor deze vergunning in aanmerking komt zoveel mogelijk te beperken. Deze beperking is met name gebaseerd op het eventuele spoedeisende / levensreddende karakter van de inzet van parkeerders en van veelvuldige herhalingen (zoals thuiszorg: meerdere keren per dag op verschillende adressen in de stad). De tijdsduur van een (huis)bezoek is geen overweging geweest. Op relatief korte loopafstand kan elk adres vanaf de betaald parkeerplaatsen bereikt worden.
Voor huisartsen is het mogelijk om tevens een ontheffing van het RVV aan te vragen, waardoor het is toegestaan om te parkeren op het trottoir of in een parkeerverbod. (uitsluitend in spoedeisende gevallen) Indien hier misbruik van gemaakt wordt kan de vergunning worden ingenomen.
Het afgeven van medicijnen door een apotheek kan worden geschaard onder het begrip "laden en lossen" en niet onder het begrip "parkeren".
Tijdelijke vergunning (artikel 10)
De tijdelijke vergunning is een kraskaart. (dagkaart of maandkaart) Dit is een kaart voor eenmalig gebruik, waarbij maand, dag en datum moet worden open gekrast. De dagkaart geldt voor maximaal één dag en is geldig voor één parkeervak. Een onjuiste datum maakt de dagkaart ongeldig. De maandkaart geldt voor maximaal één maand en voor het terrein dat is open gekrast. Een onjuist jaar, maand, of terrein, maakt de kaart ongeldig.
De auto, voorzien van een geldige kraskaart, mag alleen geparkeerd worden op betaalde parkeerplaatsen, tenzij dit door een tijdelijke verkeersmaatregel verboden is. De kraskaart dient goed zichtbaar te zijn aangebracht voor de voorruit.
Vergunning voor bezoekers in de schil. (artikel11)
Deze vergunning wordt uitgegeven in een boekje van 10 stuks vergunning, waardoor een bezoeker van een adres in de schil toch kan parkeren in het gebied dat is ingericht als vergunningengebied voor bewoners en bedrijven. De vergunning wordt uitgeschreven per dag.
Tijdelijke aanwijzingsbevoegdheid gebieden vergunninghoudersparkeren (artikel 12)
In de praktijk komt het regelmatig voor dat wegens (weg-/riool)werkzaamheden geen gebruik kan worden gemaakt van de door het college aangewezen gebieden. In die gevallen is doorgaans maatwerk nodig, bijvoorbeeld door het inrichten van een tijdelijk parkeerterrein. Om hierin snel en efficiënt te voorzien wordt aan de manager van de afdeling Stadsbeheer mandaat verleend. Uiteraard dient ook een tijdelijke aanwijzing deugdelijk bekend te worden gemaakt door publicatie in een dag- of weekblad. Het mandaat is beperkt tot aanwijzingen voor de duur van 12 maanden.