Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Beek

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Beek
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2012
CiteertitelLegesverordening 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2010.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156
  2. Gemeentewet, art. 229
  3. Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-01-201201-01-2013Nieuwe regeling

08-12-2011

Maas- en Geleenbode, 28-12-2011

11vra00289

Tekst van de regeling

DE RAAD VAN DE GEMEENTE BEEK;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2011;

gelet op de artikelen 156 en 229 van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende:

"Verordening op de heffing en invordering van leges 2012".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor

  • a.

    het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel..

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • d.

    het verstrekken van documenten aan (semi-)overheidsinstellingen voor zover deze dienen voor wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel;

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt;

  • 3. De maatstaven en tarieven als bedoeld in artikel 5, lid 1 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders bij openbaar te maken besluit.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Geen kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2010 van 10 december 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 14 citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2012".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Beek, gehouden op 8 december 2011.

De raad voornoemd,

de raadsgriffier, de voorzitter,

drs. G.H.M. Erven R.K.H. Krewinkel

Tarieventabel 2012 behorende bij de Legesverordening 2010.

Het College van burgemeester en wethouders van Beek; 

Gelet op artikel 10 van de Legesverordening gemeente Beek 2010; 

B E S L U I T : 

vast te stellen de volgende: 

Tarieventabel  2012 behorende bij de Legesverordening 2010.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
1.1.1.1Maandag t/m vrijdag, geen feestdag zijnde, tussen 09.00 en 17.00 uur €      138,40
1.1.1.2Op zaterdag, en iedere andere vrije dag, m.u.v. zon- en feestdagen €      455,45
1.1.1.3Op maandag en woensdag, geen feestdag zijnde, om 10.00 uur, voor zover binnen het gemeentehuis voltrokken 
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 
1.1.2.1Maandag t/m vrijdag, geen feestdag zijnde, tussen 09.00 en 17.00 uur €      138,40
1.1.2.2Op zaterdag, en iedere andere vrije dag, m.u.v. zon- en feestdagen €      455,45
1.1.2.3Op maandag en woensdag, geen feestdag zijnde, om 10.00 uur, voor zover binnen het gemeentehuis voltrokken 
1.1.3Het tarief bedraagt voor een aanvraag voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek: 
1.1.3.1bij een eerste onderzoek €       76,60
1.1.3.2bij een vervolgonderzoek €       26,80
1.1.4Het tarief bedraagt voor een aanvraag tot het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 
1.1.4.1bij een eerste onderzoek €       76,00
1.1.4.2bij een vervolgonderzoek €       26,60
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje: 
1.1.5.1in een normale uitvoering €       20,75
1.1.5.2in een luxe uitvoering €       32,75
1.1.5.3als duplicaat in een normale uitvoering €       29,55
1.1.5.4als duplicaat in een luxe uitvoering €       50,30
1.1.6Gereserveerd 
1.1.7Gereserveerd 
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier €       28,90
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
1.1.10De kosten die door derden aan de gemeente in rekening worden gebracht in het kader van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap worden doorbelast. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen €       48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) €       48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) €       48,70
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument €         9,35
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 €       21,85
1.2.1.6Gereserveerd 
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet: 
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 14 jaar nog niet heeft bereikt €       30,00
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1 €       40,05
1.2.3De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van €       45,90
1.2.4Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.5Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van €       21,80

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs €       45,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met €       33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.2.2, 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking €         6,95
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens, per gezin €       10,15
1.4.3Gereserveerd 
1.4.4Gereserveerd 
1.4.5Het tarief bedraagt voor elke schriftelijke verstrekking van gegevens aan een afnemer of een bijzondere derde, conform artikel 6 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens €         2,27
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier €       28,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 

1.5Gereserveerd 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 

1.6Gereserveerd 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting €      112,25
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening €      112,25
1.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag €         5,05
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.2.1tot het verstrekken van: 
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina €         5,05
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina €         5,05
1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen €      112,25
1.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen €       10,15
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.3.1tot het verstrekken van: 
1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina €         5,05
1.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina €         5,05
1.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie €      112,25
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie €      112,25
1.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.4.1tot het verstrekken van het gemeenteblad €         5,05
1.7.4.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad €       39,70
1.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.7.5.1een afschrift van een verordening €       49,70
1.7.6Voor zover de onder 1.7.1 t/m 1.7.5 genoemde stukken digitaal geleverd worden, wordt een tarief in rekening gebracht van 25% van de hier genoemde tarieven. 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 
1.8.1.1.1in formaat A3, A4 of kleiner, per bladzijde €         9,40
1.8.1.1.2in formaat A2 €       10,75
1.8.1.1.3In formaat A1 €       12,25
1.8.1.1.4In formaat A0 €       14,45
1.8.1.2Gereserveerd 
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen €         9,40
1.8.2.2het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen €         9,40
1.8.2.3een digitaal bestand uit het gemeentelijk kaartmateriaal €       77,50
1.8.2.4om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-Line 
1.8.2.4.1per eerste object €       10,75
1.8.2.4.2per volgend object €         2,20

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag €       30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita €       11,80
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening €         6,95
1.9.4tot het verkrijgen van een legalisatie van een diploma vervallen
1.9.5tot het verkrijgen van een gemeentegids €         3,10
1.9.6tot het verkrijgen van een plattegrond €         0,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier €       28,90
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.10.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €         3,90
1.10.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.10.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat in zw/w €         1,00
1.10.2.2.2per pagina op papier van A3-formaat in zw/w €         2,00
1.10.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat in kleur €         2,00
1.10.2.2.2per pagina op papier van A3-formaat in kleur €         4,00
1.10.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk in zw/w 
1.10.2.3.1in zwart/wit €       20,00
1.10.2.3in kleur t/m A0-formaat €       50,00
1.10.2.3In kleur vanaf A0-formaat €       75,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 

1.11Gereserveerd 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet 

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet €      121,30
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, voerde lid, van de Leegstandswet €       60,65

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantie €      121,30
1.13.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening €      121,30

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
1.14.1een standplaatsvergunning op de weekmarkt €       24,70
1.14.2inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar €       49,60
1.14.3verlenging van de inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar €       10,70

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet €       66,20

Hoofdstuk 16 Kansspelen 

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: €       35,40
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat €       15,60
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat €       15,60
 en voor iedere volgende kansspelautomaat €       15,60

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 

1.17Gereserveerd 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 

1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding minder ingrijpende werkzaamheden lengte > 25 meter in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet €       59,05
1.18.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden  lengte  tussen 25 meter en 100 meter in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet €      457,80
1.18.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden  lengte  > 100 meter in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet €      457,80
 vermeerderd met (lengte sleuf in meters - 100 meter) x  €         1,38
1.18.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met €      147,90
1.18.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met €      147,90
1.18.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.18.2Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 

1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 €       23,60
 tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar vioor het houden van een wedstrijd op de openbare weg €       23,60
 tot het verkijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet €       23,60
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen €       20,30
1.19.3.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor geen medisch advies aangevraagd moet worden €       23,60
1.19.3.2tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor een medisch advies aangevraagd moet worden €      143,15

Hoofdstuk 20 Diversen 

1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 
1.20.1.1een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen €       10,15
1.20.1.2stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina €         3,90
1.20.2een stookvergunning ingevolge artikel 5.34 van de Algemene plaatselijke verordening €       17,70
1.20.3een vergunning voor het lozen van afvalstoffen op de riolering 
1.20.3.1voor zover het bestaande aansluitingen betreft €      390,75
1.20.3.2voor zover het een nieuw aan te leggen aansluiting betreft, de werkelijke kosten van aanleg inclusief overhead 
1.20.4een collectevergunning ingevolge artikel 5.13 van de Algemene plaatselijke verordening €       24,70
1.20.5een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden ingevolge artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening €       20,25
1.20.6een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening 
1.20.6.1per dag €       24,70
1.20.6.2voor elke dag méér €         6,45
1.20.6.3per jaar €      321,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning   

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien de opgegeven bouwkosten niet overeenkomstig de hierboven genoemde wijze zijn bepaald, worden ambtshalve de bouwkosten vastgesteld op basis van het BouwkostenKompas 2007 of zoals het BouwkostenKompas laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 

Gereserveerd. ​

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 

2.3.1 Bouwactiviteiten​

2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

2.3.1.1

Welstandstoets

2.3.1.2Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd in verband met een toetsing aan welstandscriteria indien:  
2.3.1.2.1bij de aanvraag van een omgevingsvergunning het bouwplan voldoet aan de gestelde criteria van de welstandsnota, met€       24,40  
2.3.1.2.2voor het bouwplan het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingewonnen moet worden met: 

2.3.1.2.2

 per behandeling met een maximum van:€   1.300,00

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3gerserveerd 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:50%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van: €      363,00
 en een maximum van € 12.240,00

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5gerserveerd 

2.3.2 Aanlegactiviteiten

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:1,85%
 van de aanlegkosten, met een minimum van: €      207,50
2.3.2.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een na aanvang of gereedkomen van de te vergunnen en/of vrij te stellen activiteiten ingediende aanvraag van een aanlegvergunning:50%
 van de leges zoals deze op grond van die onderdelen geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag met een minimum van: €      363,00
 en een maximum van € 12.240,00

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): €      363,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):50%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van; €      363,00
 en een maximum van  € 12.240,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat):50%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van; €      363,00
 en een maximum van  € 12.240,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):50%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van; €      363,00
 en een maximum van  € 12.240,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): €      363,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):50%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):50%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): €      363,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): €      363,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat): €      363,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) €      363,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): €      363,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): €      363,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): €      363,00

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

Deze tarieven worden voor elke in het kader van deze aanvraag door de Brandweer Zuid Limburg district 2 uit te voeren extra controle vermeerderd met:

2.3.5.2

2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2009 Gemeente Beek aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: €      207,50
2.3.6.1.2gereserveerd 
2.3.6.2indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op slopen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet bedraagt het tarief bij 
2.3.6.2.1< 500 m3  €      138,00
2.3.6.2.2> 500 m3 €      276,00

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.7.1.1als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid aanhef en onder b, van de Wet Ruimtelijke ordening voor een bouwwerk of een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is 
2.3.7.1.2< 500 m3 €      138,00
2.3.7.1.3> 500 m3 €      276,00

2.3.8 gereserveerd

2.3.9 gereserveerd

2.3.10 gereserveerd

2.3.11 gereserveerd

2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998​

2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: €      241,80
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 €      241,80

2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€      241,80

2.3.14 Andere activiteiten

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: €      241,80
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: €      241,80
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft €      241,80
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft €      241,80

2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:  

2.3.15.1

2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet: 

2.3.15.2

2.3.16 gereserveerd

2.3.17 Advies​

2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

2.3.18 gereserveerd

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:4%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:6%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan90%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat een bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven; 
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven; 
2.5.1.3gereserveerd 
   
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven.  
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4teruggaaf als gevolg van het van gemeentewege niet in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.4.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet in behandeling neemt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 90%
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan het minimumbedrag als genoemd in de artikelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.15 wordt niet teruggegeven. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€      241,80

Hoofdstuk 7 gereserveerd

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 

2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist: €      363,25
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist €   4.212,70
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist €   4.212,70
2.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening €   2.105,00
2.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan anders dan bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening en anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet ruimtelijke ordening, €   2.105,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Gereserveerd 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking  ​

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€      241,80

Hoofdstuk 11 Extern advies

2.11De kosten die de gemeente in rekening worden gebracht ingeval van het inwinnen van advies van een extern bureau, worden als extra leges in rekening gebracht bij de aanvrager van de omgevingsvergunning 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet €      115,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bijschrijven c.q. doorhalen van een leidinggevende in een bestaande vergunning €       61,20
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet €       25,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning): 
3.2.1.1geldig voor één dag €       29,00
3.2.1.2voor elke dag meer €       14,50
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing ex artikel 4.6 van de Algemene plaatselijke verordening €       29,00
3.2.2.1geldig voor één dag €       29,00
3.2.2.2voor elke dag meer €       14,50

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Gereserveerd 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte 

3.4Gereserveerd 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening 

3.5Gereserveerd 

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€       10,15

Beek, 13-12-2011   

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN BEEK, 

Ron de Louw                              Ralf Krewinkel     

Gemeentesecretaris                  Burgemeester