Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leudal

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 Tarieventabel 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leudal
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010 Tarieventabel 2010
CiteertitelLegesverordening 2010 Tarieventabel 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-2011Wijziging ivm Wabo

22-06-2010

Streekbode30juni2010

Onbekend
01-01-201001-10-2010Nieuwe regeling

15-12-2009

Streekbode 23 december 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
   

Euro’s

1.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie, dag en uur dan waar en waarop de voltrekking ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 kosteloos plaatsvindt:(op maandag en woensdag tussen 09.00 en 10.00 uur in de als zodanig door burgemeester en wethouders aangewezen ruimten)

 
     

1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag

a.tussen 09.00 en 16.00 uur

b.op andere tijden

200,00

250,00

1.1.1.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

400,00

     

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

 
     

1.1.2.1

op maandag tot en met vrijdag

c.tussen 09.00 en 16.00 uur

d.op andere tijden

200,00

250,00

1.1.2.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

400,00

     

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 
     

1.1.3.1

op maandag tot en met vrijdag

e.tussen 09.00 en 16.00 uur

f.op andere tijden

350,00

400,00

1.1.3.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

550,00

     

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 
     

1.1.4.1

op maandag tot en met vrijdag

g.tussen 09.00 en 16.00 uur

h.op andere tijden

350,00

400,00

1.1.4.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

550,00

     

1.1.4.3

Het tarief voor het aanwijzen van een trouwlocatie voor één dag bedraagt

150.00

     

1.1.4.4

Het tarief voor het benoemen van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag bedraagt

50,00

     

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

18,00

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

27,00

     

1.1.5.3

Het tarief voor aanvullende diensten door of vanwege de gemeente bedraagt voor

a.kalligraferen trouwboekje of partnerschapboekje

b.bloemen tijdens plechtigheid

c.het optreden van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap voor ieder daaraan besteed kwartier, per ambtenaar

15,00

15,00

15,00

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

     

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,90

     

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

56,90

     

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,90

     

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

.8,95

     

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

20,90

     

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

n.v.t.

     

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

8,95

     

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

42,85

     

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

     

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 
     

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

19.50

     

1.2.5

Indien voor de verstrekking van een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1., 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.7 en 1.2.18 het oorspronkelijke c.q. te vervangen document niet kan worden overgelegd en geen ander geldig reisdocument wordt getoond, wordt het tarief verhoogd met

20.00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

45,75

     

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,75

     

1.3.3

Indien voor de verstrekking van een rijbewijs het oorspronkelijke c.q. te vervangen document niet kan worden overgelegd, wordt het tarief verhoogd met

13,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 
     

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens,

per verstrekking

8,50

     

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

22,10

     

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens het maximale bedrag zoals bij ministeriële regeling vastgesteld.

 
     

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

     

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een selectie op alternatief medium t.b.v. landelijke afnemers, artikel 9, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens het maximale bedrag zoals bij ministeriële regeling vastgesteld.

 
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 
     

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s

5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

25,00

     

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,00

     

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

25,00

     

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
     

1.7.1.1

een afschrift van de

productenbegroting

programmabegroting

42,00

23,50

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

42,00

     

1.7.1.3

een enkele agenda of een afschrift van de besluitenlijst

2,00

1.7.1.4

Een enkele agenda (inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en concept-besluiten)

7,00

     

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 
     

1.7.2.2.1

op uitsluitend de agenda’s voor de gemeenteraad

12,50

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

(agenda’s, inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en concept-besluiten)

72,00

     

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

tot het verstrekken van:

 
     

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een commissie,

5,50

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een commissie met toelichting per commissie en per kalederjaar

44,00

     

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een commissie, per commissie

34,00

     

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.5.1

een afschrift van een verordening

5,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

7,00

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

7,00

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

10,60

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

10,60

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

10,60

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

10,60

1.8.3.4

de gebouwenregistratie

10,60

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

     

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

8,50

     

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

5,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

15,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

60,00

     

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

60,00

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
     

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2009 (individuele vergunning))

52,00

     

1.14.2

inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in artikel 10 van het Marktreglement 2009

15,00

     

1.14.3

verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2

15,00

     

1.14.5

overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 13 van het Marktreglement 2009

30,00

     

1.14.6

vergunning om zich op de standplaats te laten vervangen als bedoeld in artikel 18 van het Marktreglement 2009

30,00

     

1.14.7

ontheffing om de standplaats niet tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 20 van het Marktreglement 2009

15,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

40,00

     

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

40,00

     

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

40,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 
     

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

     

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

     

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt onbepaalde tijd

226,50

     

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

226.50

en voor iedere volgende speelautomaat

136,00

     

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

18,75

     

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

18,75

Hoofdstuk 17 Kinderopvang
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

30,00

     

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1,20

     

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

1,20

     

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

30,00

     

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 
     

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

31,00

     

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

31,00

     

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

17,50

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
     

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4:11van de

Algemene Plaatselijke Verordening (kapvergunning)

Indien het een boom of bomen betreft welke is of zijn vermeld op een lijst van aangewezen beschermenswaardige bomen, of waar het voornemen bestaat om deze op deze lijst te plaatsen

25,00

     

1.20.1.1 a

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4:11van de

Algemene Plaatselijke Verordening (kapvergunning) als gevolg van legalisatie na illegale kap: indien het een boom of bomen betreft welke is of zijn vermeld op een lijst van aangewezen beschermenswaardige bomen, of waar het voornemen bestaat om deze op deze lijst te plaatsen

150,00

     

1.20.1.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:6 APV (plaatsing kampeermiddel)

40,00

     

1.20.1.3

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in art. 5.13 van de APV (collectevergunning)

15,00

     

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
     

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

5,00

     

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 
     

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,10

1.20.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

0,15

     

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

17,50

     

1.20.2.4

een voor de aanvrager gunstige beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

15,00

     

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

5,00

     

1.20.2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar o.g.v. art. 5, lid 6 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (heliterrein, luchtballon etc.)

Vervallen per 1 nov.2009

     

1.20.3.1

Indien voor een vergunning van deze tarieventabel een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, worden de bij de betreffende artikelen vermelde tarieven eenmalig verhoogd met

137,50

     

1.20.3.2

Indien na de zogenaamde BIBOB intake en screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt ingewonnen wordt het onder het vorige lid vermelde tarief verhoogd met de als zodanig door dit landelijk bureau bij de gemeente in rekening te brengen advieskosten

 
     

1.20.3.3

Indien wordt besloten om een aanvraag bouwvergunning of een aanvraag milieuvergunning onder de werking van de Wet BIBOB te laten vallen, gelden de in de vorige leden vermelde tarieven ook voor deze aanvragen

 
Hoofdstuk 21 Bouwvergunningen
 

DEFINITIES

 
     

21.0.1

Bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingsom, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd of een raming van de bouwkosten gebaseerd op de door het college vastgestelde bouwkostenlijst ‘Richtprijzen bouwwerken’ van het overlegorgaan Bouw- en Woningtoezicht Noord- en Midden Limburg. Voor de berekening van de leges wordt uitgegaan van de bouwkostenexclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk in eigen beheer geschiedt, wordt onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde (bv aannemer) in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 
     

21.0.2

Heffingsgrondslag

Voor de berekening van het legesbedrag wordt uitgegaan van de bouw-, aanleg en sloopkosten. Deze kosten worden afgerond op € 500,-- naar boven. Met betrekking tot de bouwvergunningen vormen de ambtshalve vastgestelde bouwkosten de grondslag voor de legesberekening. Deze worden bepaald door de opgegeven bouwkosten te toetsen aan de eenheidsprijzen voor bouwwerken die jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders wordt vastgesteld.

 
     

21.0.3

Legesplicht en moment van legesheffing

De aanvrager c.q. hij/zij die een dienst vraagt aan de gemeente is legesplichtig vanaf het moment waarop de (aan-) vraag is ingenomen. De leges worden geheven op of vanaf het moment dat aan het verzoek is voldaan of op de aanvraag is besloten of anderszins de behandeling is beëindigd. Alle legesbedragen worden bij heffing naar boven afgerond op een veelvoud van € 1,00.

 
     

21.0.3a

Legesplicht en moment van legesheffing mbt het projectbesluit

De aanvrager c.q. hij/zij die een dienst vraagt aan de gemeente is legesplichtig vanaf het moment waarop de (aan-) vraag in behandeling is ingenomen. In tegenstelling tot artikel 5.0.3 wordt bij een projectbesluit een voorlopige aanslag opgelegd vanaf het moment dat aan het verzoek is voldaan of op de aanvraag is besloten of anderszins de behandeling is beëindigd. Als het projectbesluit is ingepast in het bestemmingsplan, wordt de definitieve aanslag/nota leges opgelegd, onder verrekening met de voorlopige aanslag (het voorlopig gevorderde bedrag). Het project moet binnen één jaar nadat het onherroepelijk is geworden, worden ingepast in het bestemmingsplan. Deze termijn kan met twee en in sommige gevallen met vier jaar worden verlengd.

De bevoegdheid om leges in te vorderen voor diensten die verband houden met het projectbesluit wordt opgeschort totdat het bestemmingsplan is ingepast. Als het projectbesluit zes maanden na het verstrijken van de termijn nog niet in het bestemmingsplan is ingepast, vervalt de invorderings-bevoegdheid (artikel 3.13 vierde lid Wro).

Alle legesbedragen worden bij heffing naar boven afgerond op een veelvoud van € 1,00.

 
     

21.0.4

Reguliere legesproducten

Producten die door de klant worden aangevraagd, als bouwvergunning, principeplan, aanlegvergunning en sloopvergunning

 
     

21.0.5

Additionele legesproducten

Producten die aan de reguliere legesproducten worden toegevoegd om de procedure te completeren (als ontheffingen, projectbesluiten, (extra) adviezen van de welstandsadviescommissie etc.) waarvoor leges worden berekend ter verhoging van de reguliere leges .

 
     

21.0.6

Vergunningsvrij bouwwerk

Een bouwwerk dat in artikel 43 van de Woningwet en de "AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken " als een vergunningvrij bouwwerk is aangemerkt

 
     

21.0.7

Lichte bouwvergunning

Een bouwwerk dat in de "AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken" wordt aangeduid als een bouwwerk waarmee met een lichte bouwvergunning kan worden volstaan

 
     

21.0.8

Reguliere bouwvergunning

Bouwvergunning voor een bouwwerk, niet zijnde een vergunningvrij bouwwerk of een bouwwerk waarvoor een lichte bouwvergunning kan worden afgegeven

 
     

21.0.9

Welstandsadvies

Een advies dat is uitgebracht door een ingevolge de Woningwet / bouwverordening ingestelde welstandscommissie.

 
     

21.0.10

Schetsplan / rpincipeplan

Een schetsplan is een aan de indiening van een bouwaanvraag voorafgaand ingediend ontwerp bouwplan ter beoordeling van de haalbaarheid daarvan volgens de planologische bouwregeling en de redelijke eisen van welstand.

Een principeplan is een ingediend verzoek om medewerking wegens strijd met het bestemmingsplan, voorafgaand aan een planologische procedure, ter beoordeling van de haalbaarheid daarvan.

 
     

21.0.11

Sloopvergunning

Een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1. van de bouwverordening

 
     

21.0.12

Sloopmelding

Een melding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening

 
     

21.0.13

Aanlegvergunning

Een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a van de Wet ruimtelijke ordening

 
     

21.1

Verkaring vergunningsvrij bouwwerk

 
     

21.1.1.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een schriftelijke verklaring dat een bouwwerk vergunningvrij is bedraagt

gratis

     

21.2

Schetsplan / principeplan

 
     

21.2.1

Het minimumtarief voor de behandeling van een schetsplan/principeplan bedraagt bij voorgenomen bouwkosten tot € 15.000,--.

100,00

     

21.2.2

Indien het plan wegens strijd met het bestemmingsplan, ter advisering, in het kader van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) wordt voorgelegd aan het college, worden de kosten verhoogd met

150,00

     

21.2.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een principeplan bedraagt

250,00

     

21.2.4

Standaardtarief

Bij voorgenomen bouwkosten van € 15.000,-- of meer wordt het minimumtarief vermeerderd met 0,2 % van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 15.000,-- te boven gaan

 
     

21.2.5

Verrekening

Indien binnen 6 maanden nadat van gemeentewege een schetsplan of principeplan is goedgekeurd, een aanvraag voor lichte of reguliere bouwvergunning wordt ingediend die volledig overeenkomt met dit schetsplan worden de geheven leges verrekend met de voor de beschikking op de aanvraag te heffen leges

 
     

21.3

Lichte bouwvergunning

 
     

21.3.1

Minimumtarief

Het minimumtarief voor de behandeling van een lichte bouwvergunning, bedraagt bij bouwkosten tot € 5.000,--

200,00

     

21.3.2

Standaardtarief

Het standaardtarief voor lichte bouwvergunningen bedraagt bij bouwkosten:

·€ 5.000,-- tot en met € 15.000,--

·€ 15.000,--tot en met € 100.000,--

·boven € 100.000,--

200,00

350,00

450,00

     

21.3.3

Legalisering

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege

de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het

onder de punten 21.3.1 en 21.3.2 bepaalde legesbedrag met 100%

verhoogd, met een minimum van € 200,00

 
     

21.3.4

Restitutie: intrekking

Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning, binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken wordt op de onder punt 21.3.1 of 21.3.2 bepaalde legeskosten boven het minimumbedrag een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 21.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen

 
     

21.3.5

Restitutie: niet in behandeling nemen

Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 21.3.1 en 21.3.2, het aangegeven tarief gehanteerd van

100,00

21.3.5.1

Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in paragraaf 21.5, 21.6 en 21.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 21.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking..

 
     

21.3.6

Restitutie weigering

Indien een aanvraag om lichte bouwvergunning wordt geweigerd,

komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie.

 
     

21.3.7

Extra advisering

Indien een verzoek wordt gedaan op basis van (extra) aangereikte

gegevens een uitgebreidere bouwtechnische toets te doen dan

wettelijk vooraf vereist is, zijn voor het hierop uitbrengen van een

schriftelijk advies leges verschuldigd. Deze bedragen bij bouwkosten:

-tot en met € 100.000,--

-boven € 100.000,--

100,00

250,00

     

21.4

Reguliere bouwvergunning

 
     

21.4.1

Minimumtarief

Het minimumtarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten tot € 15.000,00-

420,00

     

21.4.2

Standaardtarief

Het standaard tarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten:

-van € 15.000,00 tot € 50.000,0

€ 420,00 vermeerderd met 1,00% van het bedrag waarmee die

bouwkosten de € 15.000,00 te boven gaan.

-van € 50.000 tot € 150.000:

€ 770,00 vermeerderd met 1,30%van het bedrag waarmee

die bouwkosten de € 50.000,00 te boven gaan.

-van € 150.000,00 tot € 500.000,00

€ 2.070,00 vermeerderd met 1,15% van het bedrag waarmee

die bouwkosten hoger zijn dan € 150.000,00

-van € 500.000,00 tot € 2.250.000,00

€ 6.095,00 vermeerderd met 1,00 van het bedrag waarmee

die bouwkosten hoger zijn dan € 500.000,00

-van € 2.250.000,00 en hoger

€ 23.595,00 vermeerderd met 0,90 van het bedrag waarmee de

bouwkosten hoger zijn dan € 2.250.000,00

 
     

21.4.3

Behandeling in twee fasen

Wanneer de aanvrager kiest voor een gefaseerde behandeling van de aanvraag voor reguliere bouwvergunning, bedragen de kosten per fase 60% van het bij 5.4.1 of 5.4.2 berekende bedrag.

 
     

21.4.4

Legalisering

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.4.1 of 5.4.2 bepaalde legesbedrag met 100% verhoogd.

 
     

21.4.5

Restitutie: intrekken

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op de onder punt 21.4.1, 21.4.2 of 21.4.3 bepaalde legeskosten boven het minimumtarief een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten, als bepaald in het zevende en negende punt en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 21.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen

 
     

21.4.6

Restitutie: niet in behandeling nemen

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 21.4.1, 21.4.2 of 21.4.3, een tarief gehanteerd van

150,00

     

21.4.6.1

Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in artikel 21.5, 21.6 en 21.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 21.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking..

 
     

21.4.7

Restitutie: weigering

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning wordt

geweigerd, komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie

 
     

21.5

Welstandsadvies (additionele kosten)

 
     

21.5.1

Indien ten behoeve van de beoordeling van een andere aanvraag een advies van de Welstandsadviescommissie benodigd is, worden de reguliere leges per behandeling verhoogd met

55,00

     

21.5.2

Indien een schetsplan méér dan drie maal door de welstandscommissie moet worden beoordeeld bedraagt het tarief, voor het meerdere, per behandeling

55,00

     

21.6

Bijzondere procedures (additionele kosten)

 
     

21.6.1

Ontheffingen

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.6 lid 1c Wro (binnenplanse ontheffing), artikel 3.22 Wro (tijdelijke ontheffing), artikel 3.23 Wro (buitenplanse ontheffing conform paragraaf 4.1 Bro), artikel 50 lid 3a Woningwet (doorbreken aanhoudingsplicht) of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

300,00

     

21.6.1.a

Wijzigingen bestemmingsplan

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.6 lid 1a en b Wro (wijziging bestemmingsplan of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

1.200,00

     

21.6.2

Projectbesluit

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.10 Wro (projectbesluit) of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

2.000,00

     
 

Indien de aanvraag een verzoek inhoudt om toepassing van artikel 3.10 Wro conform het beleid ‘woondoeleinden’ of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

500,00

     

21.6.2.a

Bestemmingsplan herziening

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om het bestemmingsplan te herzien conform artikel 3.1 Wro of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

1.200,00

     

21.6.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een

vergunning zal moeten worden verleend, nadat hiervoor speciaal een

voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de Wet op de

Ruimtelijke Ordening is opgenomen dan wel een bestemmingsplan

gewijzigd is, wordt een bedrag in rekening gebracht van.

290,00

     
 

Indien van toepassing wordt dit bedrag verhoogd met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van een begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van:

250,00

     

21.6.4

Ruimtelijke onderbouwing

Indien voor de aanvraag een goede ruimtelijke onderbouwing (planologisch kader) dient te worden vervaardigd en aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 21.6.1 of 21.6.2 van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde vrijstellingsprocedure en/of procedure op grond van artikel 50 van de Woningwet aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

 
     

21.6.5

Wijziging bestemmingsplan op aanvraag

Indien voor de aanvraag een gewijzigd bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1a en b Wro dient te worden vervaardigd en aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 21.6.1a van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde bestemmingsplanwijziging aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

 
     

21.6.6

Herziening bestemmingsplan op aanvraag

Indien voor de aanvraag een herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wro dient te worden vervaardigd en aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 21.6.2a van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde bestemmingsplanwijziging aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

 
     

`21.6.7

Publicatie Staatscourant

Indien een publicatie in de Staatscourant wettelijk vereist is, wordt het onder 21.6.1, 21.6.1a, 21.6.2 en 21.6.2a van deze tabel verschuldigde bedrag verhoogd met de kosten van deze publicatie.

 
     

21.6.8

Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het tarief voor een ontheffing of toetsing van het exploitatieplan (zoals bedoeld in artikel 6.12 lid 6 c Wro c.q. 50a lid 3 Woningwet) bedraagt

135,00

     

21.7

Bodemgesteldheidonderzoek (additionele kosten)

 
     

21.7.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de

gesteldheid van de bodem als bedoeld in bedoeld in paragraaf 1.2.5

onderdeel e van het besluit indieningvereisten aanvraag

bouwvergunning, juncto artikel 2.1.5 en 2.4.1 van de gemeentelijke

bouwverordening

135,00

     

21.7.2

Akoestisch onderzoek (additionele kosten)

 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een geluidsberekening in het kader van industrie-, weg- en railverkeerlawaai als bedoeld in afdeling 3.1 van het Bouwbesluit

135,00

     

21.7.4

Waterhuishouding (watertoets) (additionele kosten)

Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader van de waterhuishouding (watertoets) zoals is vastgelegd in het Besluit Ruimtelijke Ordening

eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van

135,00

250,00

     

21.7.5

Archeologisch bodemonderzoek (additionele kosten)

 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader van de mogelijk aanwezige cultuurhistorische waarden

eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van

135,00

250,00

     

21.8

Sloopvergunningen

 
     

21.8.1

Tarief

Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in de bouwverordening bedraagt

110,00

     

21.8.2

Sloopvergunning van de Wet ruimtelijke ordening

Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3 onder b van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt

135,00

     

21.8.3

Restitutie weigering

Indien de sloopvergunning als bedoeld in 21.8.1 en/of 21.8.2 wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking

 
     

21.8.4

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 21.8.1 of 21.9.1 verhoogd met 100% met een minimum van

200,00

     

21.9

Sloopmelding

 
     

21.9.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt

Gratis

     

21.10

Aanlegvergunning

 
     

21.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a van de Wet ruimtelijke ordening

250,00

     

21.10.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend of werkzaamheden waarvan artikel 3.10 (projectbesluit), artikel 3.6 eerste lid onder a, b of c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast of ten aanzien van een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, wordt het overeenkomstig 21.10.1 berekende tarief verhoogd met

350,00

     

21.10.3

Restitutie weigering

Indien de aanlegvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking.

 
     

21.11

Overschrijven vergunning op naam

 
     

21.11.1

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een sloopvergunning of een aanlegvergunning bedraagt:

55,00

     

21.12

Wijzigingsaanvraag

 
     

21.12.1

Het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag op een eerder afgegeven vergunning is alleen mogelijk als de werkzaamheden waarop de primaire vergunning betrekking hebben nog niet gereed zijn. Het tarief voor het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag wordt berekend op basis van het verschil in kosten tussen de primaire aanvraag en wijzigingsaanvraag, en bedraagt altijd het minimumbedrag voor het desbetreffende product genoemd in deze verordening. Additionele legeskosten die van toepassing zijn dienen altijd voor 100% opnieuw te worden betaald.

 
     

21.13

Intrekken vergunning

 
     

21.13.1

Wanneer van een vergunning om ongeacht welke reden geen gebruik wordt gemaakt en door de vergunninghouder of gemeente wordt ingetrokken, wordt géén restitutie verleend van de legeskosten

 
     

21.14

Commerciële dienstverlening

 
     

21.14.1

Voor het beantwoorden van vragen over bestemmingsplannen, bodemgesteld e.d. ten behoeve van commerciële activiteiten wordt een standaard tarief per adres in rekening gebracht van:

55,00

     

21.16

Gebruiksvergunning

 
     
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting als bedoeld in de gemeentelijke bouwverordening/brandveiligheidsverordening

 
     

21.16.1

Gebouwen met een woonfunctie

Woningen niet-zelfstandige en niet-zelfredzame bewoners

Tehuizen,klooster/abdijen,woongebouwen met inpandige gangen

Gevangenissen, bejaardenoorden

375,00

792,00

1.280,00

     

21.16.2

Gebouwen met een logiesfunctie

10-50 personen

>50 personen

Kampeerterrein/jachthaven

50-250 personen

>250 personen

640,00

840,00

375,00

840,00

     

21.16.3

Gebouwen met een onderwijsfunctie

50-250 personen

250-500 personen

>500 personen

Kinderdagverblijf / peuterspeelzaal

375.00

840,00

1.280,00

375,00

     

21.16.4

Gezondheidszorggebouwen

1.500,00

     

21.16.5

Bedrijfsgebouwen (kantoren, fabrieken)

50-250 personen

250-500 personen

>500 personen

Loods, veem, opslagplaats <1000m2

Loods, veem, opslagplaats >1000m2

Studio’s (opnamen bijv.TV)

375,00

900,00

1.280,00

350,00

792,00

900,00

     

21.16.6

Garage-inrichitngen

<1000m2

>1000m2

375,00

840,00

     

21.16.7

Gebouwen met een publieksfunctie

50-250 personen

250-500 personen

500-1000 personen

>1000 personen

stationsgebouwen<1000m2

stationsgebouwen>1000m2

600,00

900,00

1.280,00

1.584,00

528,00

1.056,00

     

21.16.8

Een bouwwwerk waarin een seksinrichting zoals omschreven in de APV is gevestigd

900,00

     

21.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/verandering behoeven) een percentage van het betreffende legestarief vermeld in onderdeel 5.16 dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum

160,00

     

21.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning voor: een tijdelijk bouwsel, een bestaand gebouw ten behoeve van het éénmalig gebruik voor een evenement:

-bij een oppervlakte van meer dan 500 m2

-bij meer dan 50 personen en een oppervlakte tot 500 m2

140,00

72,50

     

21.22

Brandpreventief advies (additionele kosten)

 
 

Indien in verband met de procedure, die moet leiden tot de verlening van een bouwvergunning, een brandpreventief advies moet worden ingewonnen bij de brandweer worden de op grond van deze tabel verschuldigde leges verhoogd met de daaraan verbonden kosten. De verhoging wordt berekend op basis van de door de brandweer opgegeven standaardtarief van € 38,00 vermeerderd met 0,25% van de bouwkosten.

Variabel

     

21.23

Overschrijving vergunning op naam

 
 

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting bedraagt

55,00

     
 

Overige

 

21.24

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt:

55,00

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEF OMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

Hoofdstuk 1 t/m 10 gereserveerd

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

187,50

     

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

65,00

     

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

31,25

     

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 APV

65,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
 

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.25 van de APV (evenementenvergunning) wordt ingevolge het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid van de sector Veiligheid Noord- en Midden Limburg en het Evenementenbeleid gemeente Leudal onderverdeeld in verschillende Klassen

 
     

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1.

a.Klasse A evenement (klein, eenvoudig evenement) voor zover niet vallende onder het aanwijzingsbesluit vergunningvrije, meldingsplichtige evenementen;

b.Klasse A evenement combi (klein, eenvoudig evenement inclusief geluidsontheffing, ontheffing ogv artikel 35 Drank- en Horecawet, brandpreventief advies, overige vergunningen)

c.Klasse B evenement (groot evenement met een gemiddeld risico);

d.Klasse C evenement (groot evenement met een verhoogd risico)

26,00

60,00

150,00

300,00

3.2.1.2

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een brandpreventief advies voor het organiseren van een evenement als onderverdeeld in

a.Klasse B evenement (groot evenement met een gemiddeld risico):

180,00

3.2.1.3

Indien er sprake is van een Klasse C evenement (groot evenement met een verhoogd risico ) is het tarief voor het verlenen van een brandpreventief advies gelijk aan de daadwerkelijk daaraan besteedde tijd, afgerond op een kwartier, tegen een tarief per kwartier van

15,00

     

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6a APV (geluid)hinder in de openlucht per dag

18,75

     

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 APV (standplaatsvergunning):

a.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een of meer dagen, per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag);

b.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een week, per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag);

c.indien de aanvraag een geldigheidsduur heeft van een maand, per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag);

d.indien de vergunning een onbeperkte geldigheidsduur heeft

1.per kern

2.voor meerdere kernen, per kern;

e.het maximaal op basis van het onder d sub 2 in

rekening te brengen tarief bedraagt

18,75

37,50

62,50

190,00

162,50

1.950,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
     

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in <artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening>, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

1.562,50

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

1.562,50

     

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in <artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening>:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

187,50

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

187,50

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
 

gereserveerd

 
     
     
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
 

gereserveerd

 
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
 

gereserveerd