Organisatie | Haarlemmermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Haarlemmermeer |
Citeertitel | Financiële verordening Gemeente Haarlemmermeer 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet , art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2009 | 01-01-2009 | Onbekend | 15-01-2009 Informeer 17-12-2009 | 11-11-2008 2008/111634 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
de leden van het directieteam die benoemd zijn als directeur in de gemeentelijke organisatie en die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoevevan het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van degemeente Haarlemmermeer en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet wordenafgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken vanaantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van degemeente Haarlemmermeer, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in standhouden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoevevan de verantwoordelijke leiding.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen vanrechten van de gemeente Haarlemmermeer.
het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijkeverordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk wordenbehaald.
is een samenhangend geheel van activiteiten om beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
is de eenheid waar programma’s in zijn onderverdeeld.
een doelstelling uitgedrukt in een meetbare prestatie-indicator.
betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten.
kwalitatieve- en kwantitatieve doelstellingen en de maatschappelijke effecten, opdat de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de raad, kunnen worden
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college zo spoedig mogelijk aan de raad gemeld. Het college doet in ieder geval bij het eerstvolgende geschikte planning & control product een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Indien het college voorziet dat een investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college zo spoedig mogelijk aan de raad gemeld. Het college doet in ieder geval bij het eerstvolgende geschikte planning & control product een voorstel voor wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
a. de lasten en baten zijn toegewezen aan de producten;
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen (voor zover niet reeds bij begroting vastgesteld) afzonderlijke verplichtingen inzake:
het verstrekken van garanties die een maximum te boven gaan van € 1.000.000 per aanvraag of aanvragen die niet voldoen aan het vastgestelde gemeentelijk garantiebeleid of zodra het totaal van resterende en nieuw aangevraagde garantstellingen binnen enig begrotingsjaar het plafond van € 30.000.000 te boven gaat.
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:
overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is en gebeurt uitsluitend bij financiële instellingen met een double-A of triple-A rating die hun hoofdvestiging in Nederland hebben en vallen onder het garantiestelsel van De Nederlandsche Bank;
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening vast in een Treasurybesluit en zendt deze ter kennisgeving aan de raad.
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd. Jaarlijks worden gecontroleerd de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden. Eens in de 4 jaar worden gecontroleerd de registergoederen en bedrijfsmiddelen.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van:
a de gemeentelijke beleidsuitgangspunten;
b de ontwikkelingen in de wetgeving;
c de opbrengsten per lokale heffing;
d het volume en bedrag aan kwijtscheldingen;
e de kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing;
Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.
Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf weerstandsvermogen verslag van:
a de risico’s van materieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen;
b de weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico’s van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen.
Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een nota rioleringsplan aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
c de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte;
e de rentekosten en rente-opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.
Het college biedt jaarlijks een nota Meerjaren Perspectief Grondzaken aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt onder meer gerapporteerd over de voortgang van de grondexploitaties en wordt een resultaatverwachting van de onderhanden grondexploitaties naar de toekomst gegeven;
In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf grondbeleid in ieder geval ingegaan op:
a de visie op het grondbeleid;
b een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie;
c een onderbouwing van de geraamde winstneming;
d de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico’s van de grondzaken.
Het college draagt zorg voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels terzake van de Europese Unie.
Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2009, met dien verstande dat de begroting,meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2010 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.
Artikel 10 Waardering & afschrijving vaste activa (lid 4)
8.Wegen, straten, pleinen (binnen en buiten de bebouwde kom) | ||
Riolen, drukriolen, persleiding, gemalen (zowel bouwkundig als installatie) ***) | ||