Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Aalburg 2012 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Aalburg 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Geen |
Vervangt de Verordening uitgangspunten financieel beleid, beheer en inrichting van 30 oktober 2003
Gemeentewet, artikel 212
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 15-01-2019 | Nieuwe regeling | 27-03-2012 Onbekend | Geen |
HOOFDSTUK 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2a Planning en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de kadernota, de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende kredieten het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven;
Artikel 3a Kaders ontwerp-begroting
Het college biedt de raad eenmaal per jaar een kadernota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor de ontwerp-programmabegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad doet bij de behandeling hiervan richtinggevende uitspraken. Dit mede door het houden van algemene beschouwingen waar wensen en bedenkingen worden gegeven.
Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd;
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt vooraf aan de raad een voorstel inclusief dekking aangeboden om de extra lasten te autoriseren. Hierbij mag het college de volgende afwijkende bepaling in acht nemen. Indien de overschrijding niet meer betreft dan 5 % van het geautoriseerd budget of investeringsbedrag, met een minimum van € 10.000 en een maximum van € 50.000, wordt door het college in het eerstvolgende rapportagemoment aan de raad een voorstel inclusief dekking ter autorisatie aangeboden;
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor. Dit is inclusief het dekkingsvoorstel. Voorafgaand hieraan mogen voorbereidingskosten worden gemaakt tot een bedrag van € 25.000. De raad wordt vooraf hierover geïnformeerd.
Artikel 5 Tussentijdse rapportage
Het college informeert vooraf de raad en neemt pas een besluit nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen indien het college nieuwe meerjarige verplichtingen aangaat waarvoor in de begroting geen budget is opgenomen en waarbij er sprake is van een jaarlijkse last groter dan € 10.000.
Artikel 6 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad, indien zij zelf daartoe aanleiding ziet en/of de gemeenteraad dit verzoekt, een nota investeren en afschrijven aan. De raad stelt de nota vast. In de nota worden bepalingen opgenomen inzake regelgeving voor waardering, activering en afschrijving van vaste activa. Hierbij komen minimaal de volgende onderwerpen terug: de standaard afschrijvingsmethodiek, de standaard afschrijvingstermijnen per activasoort, de waarderingsregels en het drempelbedrag voor te activeren investeringen.
Artikel 6a Reserves en voorzieningen
Het beleid ten aanzien reserves en voorzieningen wordt eenmaal per 4 jaar in een nota reserves en voorzieningen neergelegd. De raad stelt deze nota vast. In de nota worden in ieder geval bepalingen opgenomen omtrent de vorming van, de storting in en de onttrekking aan reserves en voorzieningen en het rentebeleid inzake reserves en voorzieningen;
Artikel 7 Kostprijsberekeningen
De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald op de gebruikelijk toegepaste methodiek, dan wel door het toepassen van het renteomslagpercentage. Bij de investeringsplanning vindt toerrekening plaats op basis van de dan geldende marktrente *).
*) Onder marktrente wordt verstaan een inschatting van de rente langlopende leningen voor het komende begrotingsjaar. Hierbij wordt enige voorzichtigheid betracht, omdat bepaling rente over één jaar een inschatting blijft. Het percentage moet zodanig zijn dat op de middellange termijn voldoende financiële middelen moeten kunnen worden aangetrokken (de laatste jaren wordt hiervoor 5% aangehouden.)
Artikel 9 Financieringsfunctie
Het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarde, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's worden neergelegd in het treasurystatuut. Ook worden in dit statuut de randvoorwaarden voor geldleningen, garanties en waarborgsommen opgenomen. Het college biedt de raad, indien zij zelf daartoe aanleiding ziet en/of de gemeenteraad dit verzoekt, een (bijgesteld) treasurystatuut aan. De raad stelt het statuut vast.
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf treasury bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
HOOFDSTUK 4 Financieel beheer en interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.