Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen, zoals vastgesteld op 1 augustus 2007.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2012 | nieuwe regeling | 08-05-2012 Gemeenteblad Westland, 24-05-2012 | Gbw 2012, 27 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en het reglement burgerlijke stand
Besluiten vast te stellen: het uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties.
Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland.
NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijk en huwelijksvoltrekking wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap en de partnerschapsregistratie bedoeld.
Artikel 1. Huizen van de gemeenten.
Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als “huis der gemeente”.
Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 2 van dit besluit, kan een huwelijk worden voltrokken in een daartoe geschikt gebouw of in de open lucht.
Bij een huwelijksvoltrekking in de open lucht dient binnen de kadastrale grenzen van de locatie een overdekte huwelijkslocatie aanwezig te zijn. Deze moet voldoen aan alle van de onder artikel 3 van dit besluit genoemde voorwaarden.
De huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.
Artikel 2. Uitsluiting van aanwijzing als huis der gemeente.
Woonhuizen met de daarbij behorende tuin, keten, hokken, schuren, warenhuizen (als de ontvangst van bezoekers niet de hoofdbestemming is), (sport)kantines, (bedrijf)kantines, bedrijfshallen/gebouwen, niet permanente locaties (bijv. een tent) en bewegende objecten kunnen niet dienen als huis der gemeente.
Artikel 3. Voorwaarden keuzelocatie voor het huwelijk.
De huwelijkslocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaande aanwezigheid van tafels en stoelen, voldoende verwarming en verlichting, een geluidsinstallatie (spreekgestoelte met standaard met microfoon), de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen en een kleedruimte voor de trouwambtenaar.
De nieuw aan te wijzen locatie moet een gebruiksmelding doen als de locatie meer dan 50 personen kan ontvangen tijdens de huwelijksplechtigheid. Aanwijzing tot huis der gemeente leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. De rechthebbende van het gebouw is verantwoordelijk voor de inrichting en brandveiligheid.
De aanwijzing als trouwlocatie is alleen geldig voor de huwelijksvoltrekking zelf en geldt niet voor eventuele festiviteiten daarvoor of erna.
In het trouwloket op de website van de gemeente worden de locaties genoemd welke in ieder geval als keuzelocatie voor een huwelijksvoltrekking mogelijk zijn. Voor andere keuzelocaties geldt dat voldaan moet worden aan het gestelde in de leden 1 tot en met 7 van dit artikel.
Hierna worden deze ook vermeld op de website van de gemeente bij de vaste keuzelocaties.
Artikel 4. Schriftelijk verzoek aanwijzing huwelijkslocatie.
Aanwijzing van een huwelijkslocatie geschiedt op schriftelijk verzoek de eigenaar/beheerder van de locatie.
Het verzoek van het bruidspaar moet uiterlijk 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum zijn ingediend.
Bij het verzoek wordt een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie overgelegd, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking.
Onvolledige verzoeken worden niet in behandeling genomen en geretourneerd aan de aanvrager(s), onder vermelding van de reden van buitenbehandelingstelling.
Artikel 6. Kosten van huwelijksvoltrekkingen.
De raad stelt jaarlijks de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen op:
Artikel 7. Reguliere benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)
De gemeente is verantwoordelijk voor een goede, gepaste en stijlvolle huwelijksvoltrekking. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) speelt hierbij een grote rol.
De gemeente dient dan ook bij de benoeming van een babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de benoeming van een Babs.
De babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden bekend worden gemaakt met de belangrijkste wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking.
Men kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd zodra men meerderjarig is. De maximum leeftijd waarop men als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Westland mag optreden is 72 jaar.
Artikel 5, lid 3 van de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) van de gemeente Westland regelt deels de rechtsbescherming van ambtenaren van de burgerlijke stand met gewetensbezwaren.
Tevens is het tweede lid van artikel 6 van de Rechtspositieregeling voor de Buitengewoon Ambtenaar van de burgerlijke Stand van toepassing.
Dit betekent dat: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die na de invoering van de Wet op het huwelijk tussen gelijk geslacht (01-04-2001) als zodanig zijn benoemd of worden benoemd, zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.
Artikel 9. Benoeming voor één huwelijk.
Een verzoek van een bruidspaar tot eenmalige benoeming van een babs in de gemeente Westland wordt alleen gehonoreerd, indien deze lid is van het college of raad van de gemeente Westland of al eerder is benoemd en beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente. Op het moment van het verzoek van het bruidspaar dient dee benoemen babs nog benoemd te zijn in een andere gemeente en dient hij/zij daar nog regelmatig huwelijken te voltrekken.
In hoge uitzonderingsgevallen kan het college van deze voorwaarde afwijken.
Artikel 10. Benoeming van college- en raadsleden.
College- en raadsleden kunnen benoemd en beëdigd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de duur van het college- of raadslidmaatschap, waarbij het eerder gestelde onder artikel 7 ten aanzien van het leeftijdscriterium van dit uitvoeringsbesluit van toepassing is.
Artikel 11. Wijze van voltrekken van huwelijken
Persoonlijke wensen van het bruidspaar.
Een bruidspaar dat naast een voorkeur voor een ambtenaar van de burgerlijke stand of een locatie, aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijksvoltrekking, dient dit aan te geven bij het definitief vastleggen van hun huwelijk bij de afdeling Dienstverlening.
In overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand en in het geval het huwelijk wordt voltrokken in een locatie als bedoeld in artikel 3 van dit besluit, met de beheerder/eigenaar van de locatie, kan aan deze wensen gehoor worden gegeven.