Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Planschadeverordening Almere 2008 |
Citeertitel | Planschadeverordening Almere 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De Planschadeverordening Almere 2008 vervangt de Procedureverordening planschadevergoeding 2000 met dien verstande dat deze verordening uit 2000 van toepassing blijft op aanvragen zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid (tweede volzin), van deze verordening.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2009 | 01-07-2008 | nieuwe regeling | 19-03-2009 Almere Vandaag, 2009-04-04 | RV-04/2009 |
De aanvrager maakt voor de indiening van een aanvraag om tegemoetkoming in planschade gebruik van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
Artikel 3. Verlaging wettelijk recht
Het wettelijk recht als bedoeld in artikel 6.4, derde lid van de Wro wordt verlaagd uitsluitend ten behoeve van een aanvrager die blijkens de aangifte inkomstenbelasting of andere bescheiden in de twaalf maanden voorafgaand aan het indienen van de aanvraag een inkomen heeft genoten ten bedrage van ten hoogste 110 % van het wettelijk minimumloon, en wordt ten behoeve van hen vastgesteld op € 100,-.
Artikel 4. Opdrachtverstrekking
Binnen twaalf weken na het verstrijken van de termijnen als bedoeld in artikel 6.1.3.1 van het besluit verstrekt het college aan één of meerdere adviseurs gezamenlijk, opdracht om ter zake van een aanvraag advies uit te brengen, tenzij toepassing wordt gegeven aan artikel 6.1.3.1 van het besluit of aan artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 5. Adviseur of adviescommissie
Indien het college van oordeel is dat, gezien de aard, omvang en complexiteit van de aanvraag, behoefte bestaat aan extra deskundigheid op het gebied van planschade, accountancy, financieel economische bedrijfsvoering of ter zake van de waardering van onroerende zaken en van waardevermindering daarvan als gevolg van een van onroerende zaken en van waardevermindering daarvan als gevolg van een planologische verslechtering, wordt door het college een tweede en/of een derde adviseur aangewezen;
Artikel 7. Betrokkenheid aanvrager en andere belanghebbenden bij aanwijzing adviseur of adviescommissie
De aanvrager, eventuele andere betrokken bestuursorganen, alsmede de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid, van de wet kunnen binnen twee weken na de mededeling als bedoeld in het eerste lid schriftelijk en voldoende gemotiveerd een verzoek tot wraking van één of meerdere adviseurs bij het college indienen;
Artikel 8. Werkwijze adviseur of adviescommissie
De adviseur of de voorzitter van de adviescommissie organiseert één of meerdere hoorzittingen, waar de aanvrager en de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) in de gelegenheid worden gesteld de aanvraag toe te lichten, onderscheidenlijk de voor de advisering over de aanvraag relevante informatie te verschaffen, dan wel een standpunt van de gemeente over de aanvraag aan de adviseur of de adviescommissie kenbaar te maken. Eventuele andere betrokken bestuursorganen, alsmede de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid, van de wet worden eveneens in de gelegenheid gesteld hun standpunt kenbaar te maken;
Alvorens een advies uit te brengen zendt de adviseur of de adviescommissie binnen twaalf weken na de dagtekening van de opdracht tot advisering een concept daarvan aan de gemeente, aan de aanvrager, aan eventuele andere betrokken bestuursorganen en aan de belanghebbenden als bedoeld in artikel 6.4a, tweede en derde lid, van de wet. De adviseur of de voorzitter van de adviescommissie kan deze termijn onder opgaaf van redenen met een daarbij aan te geven termijn met ten hoogste vier weken verlengen;
Artikel 9. Datum uitbetaling/regeling vergoeding
Indien het college een schadevergoeding vaststelt, bepaalt het de datum vóór welke de vergoeding moet worden uitbetaald of geregeld.
Deze verordening is niet van toepassing ten aanzien van aanvragen om schadevergoeding ingevolge artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening die zijn ingediend voor 1 september 2005. Ten aanzien van deze aanvragen blijft de ‘Procedureverordening planschadevergoeding 2000’, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 september 2000, van toepassing;
Deze verordening is niet van toepassing ten aanzien van aanvragen om schadevergoeding ingevolge artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening die zijn ingediend op of na 1 september 2005 en voor 1 juli 2008 of die ingevolge artikel II, tweede en derde lid, van de wet van 8 juni 2005, Stb. 305, tot wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (verjaring van en heffing bij planschade vergoedingsaanpraken, alsmede planschadevergoedingsovereenkomsten), nog tot 1 september 2010 kunnen worden ingediend. Ten aanzien van deze aanvragen blijft de procedureregeling Almere 2005’, vastgesteld bij collegebesluit d.d. 19 juli 2005, van toepassing.