Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels uitvoering Treasurystatuut |
Citeertitel | Nadere regels uitvoering Treasurystatuut |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Treasurystatuut 2005, art. 9
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-01-2006 | 05-02-2011 | nieuwe regeling | 19-07-2005 Almere Vandaag, 2006-01-13 | Geen |
Nadere regels uitvoering Treasurystatuut
Artikel 2 Administratieve Organisatie en Interne Controle
De concerncontroller draagt zorg voor een beschrijving van de administratieve organisatie van de treasuryfunctie in welke beschrijving in het bijzonder zal worden vastgelegd een adequate functiescheiding van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van degenen die werkzaam zijn bij de treasuryfunctie en mogelijk andere medewerkers binnen de gemeente Almere die bij de werkzaamheden van de treasuryfunctie zijn betrokken.
Tevens draagt de concerncontroller zorg voor de interne controle op de werkzaamheden van de treasuryfunctie.
Artikel 3 Functionarissen Treasury
Binnen de treasuryfunctie zijn de volgende functionarissen werkzaam:
*Teamleider Treasury: is verantwoordelijk voor de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en het risicomanagement binnen de gemeente Almere. Hiertoe geeft de teamleider direct leiding aan de treasurer en de medewerkers treasury.
*Treasurer: is belast met taken op het gebied van de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en het risicomanagement binnen de gemeente Almere.
*Medewerker Treasury: de medewerker treasury vervult de kassiersfunctie van de gemeente en fungeert uit dien hoofde als mede-procuratiehouder voor het betalingsverkeer. Daarnaast draagt deze onder meer zorg voor het rekeningenbeheer, de informatievoorziening met betrekking tot vaste geldleningen, de liquiditeitsprognoses, de saldoregulatie en het liquiditeitenbeheer, het operationele cashmanagement, debiteurenbewaking en het verzekeringenbeheer.
Er is een treasuryberaad bestaande uit de wethouder financiën (voorzitter), de concerncontroller, het hoofd van de afdeling financiën, de teamleider treasury, de treasurer en een door burgemeester en wethouders aangewezen extern adviseur/deskundige die niet gelieerd is aan een bank of financieringsinstelling.
Het treasuryberaad heeft als doel te dienen als een klankbordgroep voor de treasuryfunctie. In het treasuryberaad komen in ieder geval aan de orde het over de afgelopen periode gevoerde treasurybeleid, het te voeren treasurybeleid, een toets van door treasury opgestelde stukken en voorstellen en voorts informatie-uitwisseling en advisering inzake de treasuryfunctie.