Tekst van de regeling
Intitulé
Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie 2009
De Raad der Gemeente Brunssum;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31-3-2009,
Dienst/Cluster Griffie, nr. 2009/3168;
Overwegende,
- -
dat met ingang van 7 maart 2002 de Wet dualisering gemeentebestuur
in werking is getreden;
- -
dat vanaf de inwerkingtreding van de Aanpassingswet (kamerstuknummer
28 243) binnen de gemeente Brunssum twee werkgevers, te weten de
raad en het college bestaan;
- -
dat de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren onder het
gezag van de raad ressorteren;
- -
dat naar de bedoeling van de wetgever hun gehele rechtspositie
gelijk dient te zijn aan de rechtspositie van de ambtenaren die
onder het college ressorteren
- -
dat de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector
gemeenten (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO) van toepassing
is op genoemd griffiepersoneel;
Te besluiten:
- 1.
In te trekken besluit Invulling griffiebureau gemeenteblad 2002 nr.
32
- 2.
In te trekken besluit Rechtspositie griffier en griffiemedewerkers
gemeenteblad 2007 nr. 34 (versie 2)
- 3.
Artikel 5 lid 5 van het Presidiumreglement conform dit besluit aan
te passen.
- 4.
Het college te mandateren tot de algemene uitvoering van de CAR-UWO,
wat betreft de op de griffie werkzame ambtenaren.
- 5.
Vast te stellen de Organisatieverordening griffie Brunssum 2009
- 6.
Vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie
2009
- 7.
Vast te stellen de Instructie voor de griffier van de Gemeente
Brunssum 2009
- 8.
De bevoegdheden van de raad als werkgever van de raadsgriffie te
delegeren aan een werkgeverscommissie raadsgriffie, met uitzondering
van de bevoegdheden tot aanstelling, schorsing en ontslag van de
raadsgriffier conform het bepaalde in de artikelen 83, 107 en 156
van de Gemeentewet.
- 9.
De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit:
- a.
Dhr. G.G. Luit (plaatsvervangend voorzitter van de
raad);
- b.
Dhr. R. Wullschleger (fractievoorzitter grootste
coalitiepartij);
- c.
Dhr. H.J. Janssen (fractievoorzitter grootste
oppositiepartij).
Artikel 1 Samenstelling
- 1.
De werkgeverscommissie raadsgriffie bestaat uit de plaatsvervangend
voorzitter van de gemeenteraad en de twee fractievoorzitters,
waarvan één van de grootste coalitie fractie en één van de grootste
oppositie fractie, dan wel bij verhindering diens plaatsvervangers,
welke bij aanvang van de zittingsperiode aantreden.
- 2.
Indien twee van de in lid 1 genoemde functie bij een en dezelfde
persoon samenkomen, wordt de fractievoorzitter van de op één na
grootste coalitie en/of oppositiepartij als lid aangewezen.
- 3.
De plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad treedt op als
voorzitter van de commissie.
- 4.
De zittingsduur van de leden is gelijk aan de zittingsperiode van de
raad.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie raadsgriffie
De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft als taken:
- 1.
Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de
raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en waardering,
met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing
en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier
zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
- 2.
Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te
nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de
instructie van de raadsgriffier;
- 3.
Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de
raadsgriffier;
- 4.
overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van
de raadsgriffier;
- 5.
Het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de
griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de
Gemeentewet;
- 6.
De overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie
van de medewerkers van de griffie;
- 7.
Het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met
de medewerkers van de griffie;
- 8.
de bevoegdheden als bedoeld in lid 5, 6 en 7 van dit artikel
worden, met uitzondering van de benoeming, schorsing en ontslag
van de plaatsvervangend griffier, door de raadsgriffier in
mandaat uitgeoefend.
- 9.
Het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie,
decharge verlenen aan de griffier.
Artikel 3 Vertrouwenscommissie
De werkgeverscommissie raadsgriffie heeft bovendien als taak:
- 1.
Het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de
griffie niet zijnde de griffier.
- 2.
Medewerkers van de griffie kunnen op grond van de rechtspositie
van de ambtelijke organisatie een beroep doen op de externe
vertrouwenspersoon zoals deze door het college is aangesteld
zodat zij integriteitkwesties en hun overige dilemma's en
situaties in de werksituatie met een onafhankelijk persoon
kunnen bespreken.
Artikel 4 Werkwijze werkgeverscommissie raadsgriffie
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht
door de leden zoals bedoeld in art. 1.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 3.
De voorzitter van de commissie fungeert als eerste verantwoordelijke
voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
- 4.
De voorzitter is belast met de uitvoering van de besluiten van de
commissie en ondertekent de stukken die van de commissie uitgaan.
- 5.
De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een
concept verslag van elke vergadering.
- 6.
De besluitenlijst alsmede het concept verslag wordt in de
eerstvolgende vergadering definitief vastgesteld.
- 7.
De raadsgriffier kan gevraagd en ongevraagd advies geven aan de
werkgeverscommissie raadsgriffie.
- 8.
De voorzitter van de gemeenteraad kan gevraagd en ongevraagd advies
geven aan de werkgeverscommissie raadsgriffie.
- 9.
De raadsgriffier van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de
vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de
commissie.
- 10.
De voorzitter van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd om in de
vergadering aanwezig te zijn en op te treden als adviseur van de
commissie.
- 11.
Voor ondersteuning kan een beroep worden gedaan op de ambtelijke
organisatie.
Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie raadsgriffie worden in
het belang als bedoeld in artikel 10 lid 2 sub e of f van de Wet
Openbaarheid van Bestuur (WOB) in beslotenheid gehouden.
- 2.
Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het
verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen
geheimhouding opgelegd.
- 3.
Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid
wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de
commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als
de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van
betrokkenen.
Artikel 6 Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts
zo vaak als door de voorzitter, één van beide leden of door de
raadsgriffier nodig wordt geacht.
Artikel 7 Verantwoording en toezicht
De werkgeverscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad van de
werkzaamheden en bevindingen van de werkgeverscommissie.
Artikel 8 Uitleg regeling
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing van de regeling beslist de werkgeverscommissie van de raad op
voorstel van de voorzitter.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de eerstvolgende dag na de
vaststelling door de raad.
- 2.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening
werkgeverschap griffie 2009".
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
De voorzitter, De griffier,