Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Beoordelingsreglement

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeoordelingsreglement
CiteertitelBeoordelingsreglement
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere, art. 15:1:15

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-200512-10-2018nieuwe regeling

15-02-2005

Onbekend

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

BEOORDELINGSREGLEMENT

Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,

 

Gelezen het voorstel van de Stafdienst Bedrijfsvoering, afdeling P&O, d.d. 7 februari 2005 en gelet op artikel 15:1:15 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere;

 

gehoord hebbende de commissie voor georganiseerd overleg d.d. 24 februari 2005,

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen

het Beoordelingsreglement.

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker:

    1. de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst Almere;

    2. de medewerker die werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst;

  • b.

    eerste beoordelaar: de direct leidinggevende van de te beoordelen

    medewerker;

  • c.

    tweede beoordelaar: de naasthogere leidinggevende.

Artikel 2 Beoordeling

  • 1.

    De beoordeling van de medewerker betreft de wijze waarop deze zijn functie - op basis van de opgedragen taken verwoord in de organieke functiebeschrijving - gedurende de beoordelingsperiode heeft uitgeoefend, rekening houdend met de redelijkerwijze aan de functie-vervulling te stellen eisen.

  • 2.

    De medewerker wordt beoordeeld op de gezichtspunten die zijn opgenomen in het als bijlage bij dit reglement behorende beoordelingsformulier.

  • 3.

    De taakstellingen die in functioneringsgesprekken zijn overeengekomen, kunnen mede gelden als grondslag voor de beoordeling.

Artikel 3 Beoordelingsperiode

  • 1.

    Een beoordeling wordt opgemaakt over een periode van minimaal zes maanden en maximaal twee jaar.

  • 2.

    Aan een beoordeling gaat in de regel minimaal één functioneringsgesprek vooraf.

Artikel 4 Beoordelingsfrequentie

Een beoordeling wordt in ieder geval opgemaakt:

  • a.

    indien het voornemen bestaat de ambtenaar een periodieke salarisverhoging te onthouden;

  • b.

    indien het voornemen bestaat de ambtenaar te bevorderen naar de uitloopschaal;

  • c.

    indien het voornemen bestaat de ambtenaar een tijdelijke of vaste persoonlijke toelage toe te kennen;

  • d.

    voorafgaand aan de overgang van tijdelijke naar vaste dienst;

  • e.

    bij structurele functioneringsproblemen;

  • f.

    op verzoek van de ambtenaar;

  • g.

    indien het voornemen bestaat in negatieve zin af te wijken van de termijn als genoemd in artikel 4, lid 1, van het Beloningsreglement.

Artikel 5 Procedure

  • 1.

    De medewerker wordt minimaal twee weken van te voren op de hoogte gebracht van het voornemen een beoordeling over hem op te maken.

  • 2.

    De beoordeling wordt door de eerste beoordelaar eerst in concept opgemaakt. Dit concept wordt ter kennis gebracht van de betrokken medewerker.

  • 3.

    Binnen twee weken na het uitbrengen van de conceptbeoordeling vindt een beoordelingsgesprek plaats tussen de eerste beoordelaar en de betrokken medewerker.

  • 4.

    De tweede beoordelaar kan bij het beoordelingsgesprek aanwezig zijn. Tevens kan op verzoek van de medewerker en/of de eerste beoordelaar de P&O-adviseur het gesprek bijwonen.

  • 5.

    Binnen een week na het beoordelingsgesprek wordt het beoordelingsformulier definitief ingevuld. De beoordeelde medewerker wordt in de gelegenheid gesteld zijn visie op het formulier toe te voegen.

Artikel 6 Vaststelling

  • 1.

    Nadat het beoordelingsformulier is ingevuld, wordt het door de eerste beoordelaar ondertekend.

  • 2.

    De beoordeelde medewerker ondertekent het formulier daarna voor gezien of voor akkoord.

  • 3.

    De beoordeling wordt vervolgens zo spoedig mogelijk vastgesteld door de tweede beoordelaar.

  • 4.

    De vastgestelde beoordeling wordt zo spoedig mogelijk ter kennis gebracht van de beoordeelde medewerker.

Artikel 7 Bezwaar

  • 1.

    De beoordeelde medewerker kan binnen zes weken nadat hij een afschrift van de vastgestelde beoordeling heeft ontvangen, schriftelijk en gemotiveerd bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders. Er is geen mogelijkheid van bezwaar indien hij de beoordeling voor akkoord heeft getekend en de tweede beoordelaar geen voor hem nadelige wijziging heeft aangebracht in de beoordeling.

Artikel 8 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als "Beoordelingsreglement".

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 april 2005.

Almere, 15 februari 2005

 

Burgemeester en wethouders van Almere,

 

 

de secretaris, de burgemeester,

B.M. Arnold, A. Jorritsma-Lebbink