Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Korendijk

Reglement van orde voor de auditcommissie gemeente Korendijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKorendijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde voor de auditcommissie gemeente Korendijk
CiteertitelReglement van orde voor de auditcommissie gemeente Korendijk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 82

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-09-200822-01-2019nieuwe regeling

23-09-2008

Onbekend

0800013

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de auditcommissie gemeente Korendijk

 

 

Reglement van orde voor de auditcommissie gemeente Korendijk

 

Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Auditcommissie: de door de raad ingestelde auditcommissie als bedoeld in de Controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet.

  • b.

    Voorzitter: de door de commissie uit zijn midden benoemde voorzitter.

  • c.

    Secretaris: de griffier of diens plaatsvervanger.

  • d.

    Lid: elk door de raad benoemd lid van de auditcommissie.

 

De auditcommissie

De auditcommissie is een commissie voor overleg ter voorbereiding op en advies aan de raad over de gemeentelijke financiën. Tot de taken van de auditcommissie behoren:

  • a.

    de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

  • b.

    aan de raad adviseren over de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen.

  • c.

    het overleggen met de accountant over de uitkomsten van de uitgevoerde controles;

  • d.

    het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • e.

    het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

  • f.

    een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;

  • g.

    het adviseren aan de gemeenteraad inzake het wel of niet vast te stellen van de jaarrekening;

  • h.

    het adviseren aan de gemeenteraad over voorgenomen wijzigingen financieel beleid.

 

De voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    Het leiden van het werk en de vergaderingen van de auditcommissie. De voorzitter neemt deel aan de vergadering.

  • b.

    Het aansturen van de leden en de secretaris van de auditcommissie.

  • c.

    Het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming van de auditcommissie.

  • d.

    Het woordvoerderschap van de auditcommissie.

 

De secretaris

De secretaris:

  • a.

    Voert het secretariaat van de auditcommissie.

  • b.

    Adviseert de auditcommissie over zaken die het werk van de commissie betreffen.

  • c.

    Adviseert de auditcommissie en de raad over de verdere ontwikkeling in taken en werkwijze van de auditcommissie.

 

De leden

  • a.

    Elke politieke fractie, vertegenwoordigd in de raad, benoemt aan het begin van elke raadsperiode voor de duur van die raadsperiode 1 lid.

  • b.

    Bij tussentijdse vervanging wordt een lid vervangen door een lid van dezelfde fractie.

  • c.

    Een lid van de Rekenkamercommissie Hoeksche Waard wordt aangewezen als agendalid.

 

Plaatsvervanging

  • a.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door één van de leden.

  • b.

    Leden kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een fractiegenoot.

 

Wijze van vergaderen

  • a.

    De auditcommissie vergadert tenminste twee keer per jaar.

  • b.

    De secretaris van de auditcommissie zorgt dat alle leden uiterlijk 10 dagen voor een vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangen.

  • c.

    De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter, de agenda voor elke vergadering op.

  • d.

    De secretaris is verantwoordelijk voor het administreren van de aan- en afwezigheid van voorzitter en leden van de auditcommissie.

  • e.

    De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar. Alle raadsleden krijgen het verslag van de vergaderingen van de auditcommissie.

 

Adviseurs

  • a.

    De auditcommissie heeft twee vaste adviseurs: de accountant en het hoofd middelen.

  • b.

    In de regel worden de portefeuillehouder financiën en de secretaris uitgenodigd bij de vergaderingen aanwezig te zijn.

  • c.

    De auditcommissie kan advies van derden inroepen.

 

Verslaglegging

  • a.

    Van iedere bijeenkomst van de auditcommissie wordt door de secretaris een verslag op hoofdlijnen opgesteld.

  • b.

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • c.

    Het verslag wordt ter kennisname naar de raad gestuurd.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Korendijk

23 september 2008

 

de griffier, de voorzitter,

 

 

 

A.van Walsum-Goslings R.W.J. Melissant-Briene