Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  3. Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201006-01-2014Nieuwe regeling (tevens intrekking van de verordening voor de gemeentelijke basisadministratie 2002

01-12-2009

Weekblad Parkstad

2009/38033

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

 

 

 

“Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). “

Artikel 1

 

Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a. wet: de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. verordening: de Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

d. beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

e. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

f afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 Algemene wet bestuursrecht;

g. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.

h. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

i. authentiek gegeven: een gegeven over de ingeschrevene betreffende diens burgerlijke staat, nationaliteit, verblijfsrecht, gemeente van inschrijving en adres in die gemeente, alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland, eigen burgerservicenummer en dat van de ouders, de (eerdere) echtgenoot/geregistreerde partner en de kinderen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de (eerdere) echtgenoot/ de geregistreerde partner (zie bijlage 1d bij Besluit GBA).

j. autorisatieprocedure: de door de beheerder vastgestelde procedure betreffende de autorisaties van binnengemeentelijke afnemers.

k. autorisatieformulier: het formulier waarin de autorisatie aan binnengemeentelijke afnemers is geregeld.

l. autorisatieregister: verzameling van de autorisatieformulieren.

Artikel 2

Toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3

Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

a.Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.

b. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

c.verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties ( zoals beschreven in bijlage 2) gegevens verstrekt.

Artikel 5

 

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de binnengemeentelijke afnemers als vermeld in bijlage 3. De te verstrekken gegevens zijn opgenomen in het autorisatieregister. Rechtstreekse toegang wordt verstrekt conform de procedure “Aanvraag GBA-autorisatie”.

Artikel 6

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 4 genoemde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de daarin genoemde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de in de bijlage genoemde werkzaamheden.

Artikel 7

 

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 5 genoemde derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8

 

Terugmeldplicht

Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

In bijlage 6 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmeldplicht wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9

 

Slotbepaling

  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 13 maart 2002 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5.

    De gemeenteraad mandateert de bevoegdheid om de in de verordening genoemde bijlagen te wijzigen aan het college van burgemeester en wethouders.

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 1 december 2009.

griffier, voorzitter,