Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het burgerinitiatief gemeente Wassenaar |
Citeertitel | Verordening op het burgerinitiatief gemeente Wassenaar |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-03-2006 | 03-06-2020 | nieuwe regeling | 06-02-2006 De Wassenaarder, 08-03-2006 | 0601 |
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
De verordening verstaat onder:
De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering indien een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek heeft ingediend.
Het verzoek is niet geldig indien het verzoek:
Artikel 4: Uitgesloten onderwerpen
Het burgerinitiatief heeft geen betrekking op:
Artikel 6: Beoordeling van het verzoek
Op voorstel van de voorzitter van de raad beslist de raad in de eerstvolgende vergadering na ontvangst van het burgerinitiatief over de geldigheid ervan, met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag waarop het burgerinitiatief is ingediend en de dag van de vergadering waarin over het burgerinitiatief wordt beslist.
De voorzitter van de raad doet in burgerjaarverslag verslag over de werking van het burgerinitiatief in de praktijk.
Bijlage: Model Verzoek burgerinitiatief gemeente Wassenaar
Verzoek burgerinitiatief gemeente Wassenaar
Ondergetekende verzoekt het volgende voorstel/onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Toelichting voorstel/onderwerp
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
Naam ...................................................................................................................................
Eerste voornaam en verdere voorletters ..............................................................................
Geboortedatum ....................................................................................................................
Adres ...................................................................................................................................
Postcode ...................................
Woonplaats ...........................................................
Toelichting artikelsgewijs op de Verordening op het burgerinitiatief
De Verordening op het burgerinitiatief biedt het kader waarbinnen burgers eigen initiatieven op de agenda van de raadsvergadering kunnen plaatsen en verdedigen.
De verordening is referendabel.
Het voorstel kiest voor een ruime definitie van het begrip burgerinitiatief. Zowel uitgewerkte voorstellen als omschreven onderwerpen passen binnen het burgerinitiatief.
De Algemene Wet Bestuursrecht, Awb, definieert belanghebbende in artikel 1.2. als volgt: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Het burgerinitiatief heeft betrekking op een voorstel of onderwerp. Van een besluit is – nog – geen sprake. Daarom wijkt de definitie af van die in de Awb Deze is echter wel geformuleerd naar analogie ervan.
Ingezetenen en andere belanghebbenden hebben het recht van burgerinitiatief. De ruime groep van initiatiefgerechtigden sluit goed aan bij hen aan wie het recht van inspreken is toegekend – in zekere zin is het recht van burgerinitiatief een stap verder dan het recht van inspreken.
Om die reden is ervan afgezien om een leeftijdgrens vast te stellen. Voor een nadere argumentering zij verwezen naar 3.2. van de inleiding op het initiatiefvoorstel.
De verordening sluit bepaalde onderwerpen uit van het burgerinitiatief, zoals onderwerpen waarvoor de raad niet bevoegd is. Het is duidelijk dat het weinig zinvol is om hiervoor het burgerinitiatief open te stellen.
Dat geldt ook de financiële huishouding van de gemeente – begroting en begrotingswijzigingen en jaarrekening – die aan strikte bepalingen en regelingen gebonden is en die de raad ter goedkeuring aan de provincie dient voor te leggen.
De verordening sluit eveneens onderwerpen uit waarvoor beroepsprocedures zijn vastgesteld of zaken die onder de rechter zijn of waarover de rechter zich heeft uitgesproken. Dat geldt ook onderwerpen waarover de raad recent – gekozen is voor een termijn van twee jaar – een besluit genomen heeft. Zorgvuldigheid van bestuur en continuïteit van beleid vereisen dit.
Uit praktisch oogpunt kiest de verordening ervoor dat de indiener zijn verzoek indient bij de voorzitter van de raad. Deze informeert de raad hierover onverwijld.
Het verzoek van het burgerinitiatief is opgesteld volgens een model. Niet om onnodig barrières op te werpen, wel om het verzoek snel en zorgvuldig te kunnen beoordelen en een effectieve behandeling van het burgerinitiatief te bevorderen.
De raad stelt vast of aan de vormvereisten is voldaan. Dit vergt tijd. De termijn dient kort te zijn, doch voldoende lang om het burgerinitiatief zorgvuldig te kunnen beoordelen.
De raad kan besluiten om een burgerinitiatief waarvoor zij niet, doch het college wel, bevoegd is, door te sturen naar het college en het college te verzoeken ter zake te besluiten.
In geval de raad oordeelt dat nader onderzoek nodig of gewenst is, kan zij een werkgroep hiermee belasten en deze vragen een advies uit te brengen. De raad kan de indiener benoemen tot lid van de werkgroep. De werkgroep is gerechtigd derden met een onderzoek te belasten of om advies te vragen.
De inspraakverordening is van toepassing op burgerinitiatieven. In geval het onderwerp valt binnen de inspraakverordening dient de inspraakprocedure te zijn afgerond, alvorens de raad een besluit kan nemen.
De procedure die enig burgerinitiatief doorloopt, dient met de grootst mogelijke openheid gepaard te gaan. Daarom houdt de voorzitter van de raad de indiener op de hoogte en maakt besluiten ter zake op de gebruikelijke wijze openbaar.
Hierin past ook dat de burgemeester in het burgerjaarverslag ingaat op ingediende verzoeken van burgerinitiatieven en dat de raad, in elk geval na een jaar, de verordening evalueert en zonodig herziet.