Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2018 | Wijziging art.8 | 18-12-2018 | Z/18/025407 | ||
12-04-2014 | 28-12-2018 | art. 1, 5, 6, 9 | 20-01-2014 | 9064 | |
06-10-2010 | 12-04-2014 | aanhef, artikel 1, artikel 5 lid 4, artikel 9 lid 9 | 20-09-2010 Wassenaarse Krant, 5 oktober 2010 | 10064 | |
08-07-2009 | 06-10-2010 | nieuwe regeling | 22-06-2009 Wassenaarse Krant, 7-7-2009 | raadsvoorstel no. 09064 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
De cliëntenraad geeft – gevraagd en ongevraagd – advies aan de gemeenteraad, het college, het hoofd van de afdeling en de instanties die te maken hebben met het minima-, inkomens- en re-integratiebeleid. De advisering heeft betrekking op de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid. Over nieuwe regelingen dan wel voornemens daartoe (zowel landelijk als lokaal) en organisatorische veranderingen voor zover deze gevolgen hebben voor de cliënten brengt de cliëntenraad ook advies uit.
Van de leden van de cliëntenraad wordt verwacht dat zij vergaderingen bijwonen, de belangen van cliënten vertegenwoordigen, zorgvuldig omgaan met de privacy van cliënten en medewerkers, klachten, vragen of suggesties van cliënten in de cliëntenraad naar voren brengen, cliënten informeren over zaken die in de cliëntenraad spelen en meedoen aan activiteiten van de cliëntenraad buiten de vergaderingen om.
Tot de taken van de voorzitter behoren - in ieder geval - het agenderen van de vergaderingen en het samen met de secretaris opstellen van de agenda, het leiden van de vergaderingen, het ondertekenen van de uitgaande post en het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten. Voorts bewaakt de voorzitter de zittingsduur van de leden en de rechtmatigheid van het lidmaatschap.
Tot de taken van de secretaris behoren - in ieder geval - het bijeenroepen voor de vergadering, het versturen van de relevante stukken, het opstellen van het verslag, het samen met de voorzitter opstellen van de agenda, het reserveren/organiseren van een vergaderlocatie, het bijhouden van de presentielijst, het ondertekenen van de uitgaande post en het zorgdragen dat een oproep voor nieuwe leden op de gemeentepagina en de website van de gemeente wordt geplaatst.
Tot de taken van de penningmeester behoren - in ieder geval - het op een verantwoorde wijze beheren van het door de gemeente beschikbaar gestelde budget ten behoeve van de cliëntenraad. De penningmeester levert de afdeling aan het eind van het jaar een door de cliëntenraad geaccordeerd overzicht van de uitgaven in het betreffende jaar en een raming voor de uitgaven van het komende jaar.
Artikel 5 Samenstelling en aanstelling
Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met de functie van lid van de gemeenteraad, lid van een raadscommissie, lid van de rekenkamercommissie, lid van het college, lid van het algemeen of dagelijks bestuur van dewerkorganisatie Duivennvoorde of ambtenaar, door of vanwege het gemeentebestuur van de gemeenten Wassenaar, Voorschoten of Leidschendam-Voorburg of het bestuur van de werkorganisatie Duivenvoorde aangesteld of daaraan ondergeschikt.
Een eventueel overschot op het budget vloeit jaarlijks terug naar de algemene middelen van de gemeente, tenzij de cliëntenraad het overschot wil reserveren voor een specifiek doel. Hiertoe dient de cliëntenraad uiterlijk 1 november van het jaar waarop het overschot betrekking heeft schriftelijk toestemming te vragen aan het hoofd van de afdeling.
Toelichting op de Verordening cliëntenraad Wet werk en bijstand
Sinds 1999 worden in Wassenaar cliënten betrokken bij de uitvoering van de bijstandsverlening. Met de invoering van de Wet werk en bijstand op 1 januari 2004 werd cliëntenparticipatie in de wet opgenomen (artikel 47). Aan de gemeenteraad is de opdracht gegeven bij verordening regels op te stellen over de wijze waarop personen uit de doelgroep (zoals bepaald in de artikel 7, eerste lid WWB) en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de wet. In ieder geval wordt in deze verordening geregeld de wijze waarop:
In de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand (2004) werd aan de wettelijke verplichting uitvoering gegeven. Deze verordening werd grotendeels gebaseerd op het reglement van het bestaande cliëntenpanel.
Inmiddels heeft het cliëntenpanel ruim vijf jaar gewerkt op grond van de huidige verordening en meer inzicht gekregen in de verschillende mogelijkheden van cliëntenparticipatie. Gaandeweg is de behoefte ontstaan de cliëntenparticipatie te verbreden met niet-uitkeringsgerechtigden én belangenorganisaties. Het cliëntenpanel wordt zodoende omgevormd tot een volwaardige cliëntenraad, inclusief de bijbehorende taken en faciliteiten. De organisatie van de gemeente is ondertussen anders ingericht. De verordening is hierop aangepast. De uitvoerende taken van Sociale Zaken zijn tegenwoordig ondergebracht bij de afdeling Primair Proces en de beleidszaken bij de afdeling Beleid.
Dit artikel benoemt een aantal in de verordening gebruikte begrippen ter aanvulling op de omschrijvingen in de Wet werk en bijstand.
In de omschrijving van de begrippen “doelgroep” en “minimabeleid” komt tot uitdrukking dat het bereik van de cliëntenparticipatie breder is dan alleen personen met een bijstandsuitkering. Te denken valt aan personen met een vergelijkbaar inkomen of niet uitgerechtigden die in aanmerking komen voor ondersteuning bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid. Het gemeentelijk minimabeleid omvat o.a. de bijzondere bijstand, de collectieve ziektekostenverzekering maar ook de schuldhulpverlening. Ook personen die hiervoor in aanmerking komen worden gerekend tot de doelgroep van de cliëntenparticipatie.
Nieuw is verder de omschrijving van het begrip “belangenorganisatie”.
De cliëntenraad fungeert als een vertegenwoordigend orgaan namens de volledige doelgroep. Om deze rol goed te kunnen vervullen dienen de leden van de cliëntenraad op de hoogte te zijn van hetgeen er leeft onder de doelgroep. De leden zijn aanspreekbaar voor de achterban. Via de website van de gemeente en/of de nieuwsbrief wordt bekendgemaakt op welke wijze de cliëntenraad bereikt kan worden.
Verder kan de cliëntenraad door middels van een periodiek te houden klanttevredenheidsonderzoek de achterban raadplegen en komen tot aanbevelingen voor de uitvoering. Voorts kunnen de leden aan andere voor de doelgroep relevante overlegvormen deelnemen teneinde zich te laten informeren en de belangbehartiging (verder) te optimaliseren.
In dit artikel worden de taken en bevoegdheden van de cliëntenraad genoemd. Uitgangspunt is dat de cliëntenraad zelfstandig zijn werkzaamheden verricht en zijn voorbestaan waarborgt onder andere door tijdig nieuwe leden te werven.
De kerntaken van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester worden eveneens genoemd. Een penningmeester is noodzakelijk omdat de cliëntenraad structureel de beschikking krijgt over een eigen budget. De uitgaven dienen jaarlijks aan de gemeente verantwoord te worden. De cliëntenraad is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van genoemde taken. De gemeente ondersteunt op afstand en kan op verzoek tijdelijk ambtelijke ondersteuning bieden.
De cliëntenraad wordt tijdig geraadpleegd met betrekking tot de vorming van (nieuw) beleid. In de praktijk betekent dit dat de cliëntenraad als regel om advies wordt gevraagd vóórdat een advies aan het college en eventueel de gemeenteraad wordt voorgelegd. Het heeft de voorkeur de cliëntenraad al bij de voorbereiding en ontwikkeling van (nieuw) beleid te betrekken. Als geheimhouding wordt gevraagd moet in het verslag worden vastgelegd dat alle aanwezige leden hiermee hebben ingestemd. Een advies wordt schriftelijk uitgebracht en ondertekend door de voorzitter. Als het college afwijkt van het uitgebrachte advies, wordt de cliëntenraad van de argumenten hiervoor op de hoogte gesteld.
De cliëntenraad bestaat alleen uit personen die behoren tot de doelgroep en personen die een belangenorganisatie vertegenwoordigen. In aantal dienen personen uit de doelgroep minimaal de helft van de cliëntenraad uit te maken. Als de cliëntenraad gevormd wordt door een oneven aantal leden, wordt de helft afgerond naar boven op één heel lid. De leden van de cliëntenraad vormen als geheel een representatieve afspiegeling van de doelgroep. De voorzitter wordt gekozen door de leden, is lid van de cliëntenraad en heeft stemrecht. Alle leden van de cliëntenraad, waaronder de voorzitter, worden benoemd door het college.
Om belangenverstrengeling te voorkomen is in dit artikel ook opgenomen welke (gemeentelijke) functies niet verenigbaar zijn met het lidmaatschap van de cliëntenraad. Daaronder vallen ook leden van adviescommissies of vergelijkbare organen die namens een in de raad vertegenwoordigde politieke partij daarin zitting hebben.
De termijn voor zitting in de cliëntenraad is in principe vier jaar. Dat kan met maximaal twee keer twee jaar verlengd worden, maar niet als er geschikte kandidaten op de wachtlijst staan. Het college is bevoegd het lidmaatschap met een langere periode te verlengen.
Als personen zich aanmelden voor het lidmaatschap van de cliëntenraad vindt er een gesprek plaats met de selectiecommissie. Als alle plaatsen in de cliëntenraad bezet zijn, vindt een dergelijk gesprek eerst plaats nadat er een vacature is ontstaan. In de tussentijd worden aanmeldingen wel vastgelegd op een wachtlijst op volgorde van binnenkomst. De selectiecommissie rapporteert aan het college of de persoon al dan niet geschikt is om lid te worden van de cliëntenraad. Daarna neemt het college een besluit over de benoeming. De cliëntenraad is bevoegd om een functieomschrijving te maken. In die situatie is de selectiecommissie gehouden deze te hanteren bij de selectie van aspirant leden.
De selectiecommissie dient voorts te bewaken dat de bezetting van de cliëntenraad een afspiegeling vormt van de doelgroep.
Er zijn belangenorganisaties in velerlei vormen, zoals vakbonden, ouderenbonden, gehandicaptenbonden, maatschappelijk werk e.a. De cliëntenraad is bevoegd een lijst te maken met een beperkt aantal organisaties die naar hun mening in aanmerking zouden kunnen komen voor een plaats in de cliëntenraad. De cliëntenraad kan deze organisaties ook gericht benaderen om een vertegenwoordiger voor te dragen.
De cliëntenraad vergadert in ieder geval vier keer per jaar (elk kwartaal). Extra vergaderingen zijn mogelijk mits de noodzaak daarvoor door in ieder geval de helft van het aantal leden van de cliëntenraad, inclusief de voorzitter, ondersteund wordt.
De wethouder zal twee keer per kaar een vergadering bijkomen hetzij op uitnodiging hetzij op eigen initiatief.
De gemeente stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de cliëntenraad. Dit budget bedraagt minimaal € 375 en maximaal € 3000. De penningmeester dient op een deugdelijke wijze de uitgaven vast te leggen. De declarant dient bewijzen van zijn uitgaven te overleggen aan de penningmeester. Het budget mag onder andere worden ingezet voor de volgende onkosten:
Als de cliëntenraad een gebruiksartikel aanschaft, zoals bijvoorbeeld een laptop, blijft het aangeschafte eigendom van de gemeente.
Indien de gemeente dat noodzakelijk acht, kan zij besluiten een bruikleenovereenkomst af te sluiten met het lid dat het artikel in gebruik neemt.
De leden van de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van een vergadering van de cliëntenraad. De hoogte van deze vergoeding wordt jaarlijks door Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het Rechtspositiebesluit Raad- en commissieleden vastgelegd en bedraagt voor 2009 maximaal € 84,33 per maand. Een lid heeft alleen recht op deze vergoeding, met een maximum van zeven per jaar, als de presentielijst ondertekend is en de gehele vergadering is bijgewoond. De presentielijst dient na afloop van de vergadering bij het hoofd van de afdeling Primair Proces ingeleverd te worden.
De cliëntenraad brengt jaarlijks een verslag uit van zijn activiteiten over het voorgaande jaar. Ook evalueert de cliëntenraad jaarlijks zijn functioneren en stelt zij zaken bij die verbeterd kunnen worden.
In de wet is bepaald dat een onkostenvergoeding tot een bepaald maximum niet van invloed is op de hoogte van de uitkering. De vergoeding voor het deelnemen aan vergaderingen van de cliëntenraad blijft onder dit maximale bedrag. Er kunnen zich situaties voordoen dat een lid ook ander vrijwilligerswerk doet of een vergoeding ontvangt voor een andere activiteit en dan wel boven de gestelde vrijlating komt. Leden zijn zelf verantwoordelijk hiervoor, evenals voor een tijdige opgave aan de belastingdienst en/of de uitkeringsinstantie.