Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling |
Citeertitel | Mandaatregeling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Mandaatregeling |
n.v.t.
afdeling 10.1.1 Awb
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-05-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 01-05-2012 De Oostermoer | - |
Mandaat is de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan besluiten te nemen binnen de gestelde voorwaarden in deze mandaatregeling. Vooral het woordje namens is van belang, het betreft geen overdracht van bevoegdheden! Het bestuursorgaan, in dit geval de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders, kan altijd de gemandateerde bevoegdheid zelf uitoefenen.
Mandaatregeling betreft ook volmachten
In deze regeling zijn ook volmachten opgenomen, de privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat. De burgemeester kan ter zake van zijn bevoegdheid op basis van 171 Gemeentewet (vertegenwoordiging gemeente in en buiten rechte) volmacht verlenen aan een ander. Via de schakelbepaling artikel 10:12 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de afdeling in de Awb over mandaat van overeenkomstige toepassing op het verlenen van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en op het verlenen van machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, aan een ander werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
In de praktijk hangt een effectieve toepassing van de mandaatregeling direct samen met het vertrouwen van de mandaatgever in degene die het mandaat heeft gekregen, dat deze laatste zal handelen in de geest van dat orgaan en bij twijfel hoe dit zou beslissen, de zaak aan het orgaan zelf zal voorleggen. Slechts het bestaan van deze vertrouwensbasis, die impliceert dat het bestuursorgaan de gemandateerde bevoegdheden slechts in uitzonderingsgevallen aan zich trekt, maakt een wezenlijke mandatering van bevoegdheden mogelijk. Bij de toepassing van dit besluit wordt het bestaan van vorenbedoelde vertrouwensbasis verondersteld.
Bij het indienen van verweerschriften namens de bestuursorganen, inzake bezwaarschriften, bedenkingen, beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en andere gerechtelijke procedures wordt dit gedaan in overleg met de vakmanager en portefeuillehouder en ter kennis gebracht aan het betreffende bestuursorgaan.
Hieronder volgt een overzicht van mandaten die voor alle afdelingen gelden. Vervolgens is per afdeling en team aangegeven welke mandaten er gelden. De gemandateerde werkzaamheden/bevoegdheden staan in de eerste kolom. Staat bij mandaatgever niets vermeld, dan zijn burgemeester en wethouders mandaatgever.De cijfers en afkortingen in de tweede kolom geven aan tot en met welk niveau de bevoegdheid is gemandateerd. Dit houdt in dat alle bovenliggende niveaus ook bevoegd zijn. Horizontale vervanging is mogelijk.
De wijze waarop verantwoording plaatsvindt staat vermeld in de derde kolom.
Algemeen (geldend voor alle afdelingen)
Bezwaar, beroep en zienswijzen
APV en Winkeltijdenwet, collecte, kienen, loterij, optocht, spandoek, geluidswagen, informatiestand plaatsen. B, B&W | ||
Uitvoering van artikelen 17, 18 en 20 van de Archiefwet 1995 en de artikelen 10, 14 en 15 van de Archiefverordening Tynaarlo 2005 |
Team Grondzaken en Locatieontwikkeling
Team Infra, team Groen en team Vastgoed
Team Vastgoed, Toezicht, Handhaving en (VTH)
Deze mandaatregeling is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, in de vergadering van 1 mei 2012 en treedt in werking op 3 mei 2012, de dag na bekendmaking.