Organisatie | Korendijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bouwverordening gemeente Korendijk 2012 |
Citeertitel | bouwverordening gemeente Korendijk 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Geen
Gemeentewet, artikel 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2012 | 22-01-2019 | nieuwe regeling | 13-03-2012 Gemeenteblad 2012, nummer 2 | 2011/3453 |
Artikel 1.1 begripsomschrijvingen
1 In deze verordening wordt verstaan onder: - bevoegd gezag: bestuursorgaan als bedoeld in de Woningwet, artikel 1,
eerste lid, onderdeel e, dan wel, bij het ontbreken van een bestuursorgaan
als bedoeld in dit artikellid, burgemeester en wethouders;
-bouwtoezicht: degene, die ingevolge artikel 92, tweede lid van de
Woningwet in samenhang met artikel 5.10 van de Wet algemene
bepalingen omgevingsrecht belast is met het bouw- en woningtoezicht;
-bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of
ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij
indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in
of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren;
-gebruiksoppervlakte: de gebruiksoppervlakte als bedoeld in het
-hoogte van de weg: de hoogte van de weg zoals die door of namens
burgemeester en wethouders is vastgesteld;
-NEN: een door de Stichting Nederlands Normalisatie-Instituut uitgegeven
-NVN: een door de Stichting Nederlands Normalisatie-Instituut uitgegeven
-Omgevingsvergunning voor het bouwen: vergunning voor een
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wet
algemene bepalingen omgevingsrecht;
-a. voor een bouwwerk waarvan de hoofdtoegang direct aan de weg
grenst, de hoogte van de weg ter plaatse van de hoofdtoegang;
b.voor een bouwwerk, waarvan de hoofdtoegang niet direct aan de
weg grenst, de hoogte van het terrein ter plaatse van die hoofd-toegang bij voltooiing van de bouw;
-weg: alle voor het openbar rij- of ander verkeer openstaande wegen of
paden, daaronder begrepen de daarin gelegen bruggen en duikers, de tot
de wegen of paden behorende bermen en zijkanten, alsmede de aan de
wegen liggende en als zodanig aangeduide parkeerterreinen.
2 In deze verordening wordt mede verstaan onder:
Artikel 1.3 Indeling van het gebied van de gemeente
2 De aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen
Paragraaf 1 Gegevens en bescheiden
1.Het onderzoek betreffende de bodemgesteldheid als bedoeld in artikel 8, vierde
lid, van de Woningwet bestaat uit:
a.de resultaten van een recent milieuhygiënisch bodemonderzoek verricht
volgens NEN 5740, uitgave 2009, in overeenstemming met het
onderzoeksprotocol dat volgt uit figuur 1.
veronderstellen dat asbest, daaronder mede begrepen asbestvezels,
-deeltjes of –stof, in de bodem aanwezig is, vindt het onderzoek mede
plaats op de wijze als voorzien in NEN 5707, uitgave 2003.
2.De plicht tot het indienen van een onderzoeksrapport als bedoeld in artikel 2.4,
onder d van de Regeling omgevingsrecht geldt niet indien het bouwen betrekking
heeft op een bouwwerk dat naar aard en omvang gelijk is aan een bouwwerk als
genoemd in het Besluit omgevingsrecht, artikelen 2 en 3 van bijlage II. Deze
verwijzing geldt niet voor de hoogtebepalingen in het Besluit omgevingsrecht,
artikelen 2 en 3 van bijlage II.
3.Het bevoegd gezag staat een geheel of gedeeltelijk afwijken van de plicht tot het
indienen van een onderzoeksrapport bedoeld in artikel 2.4, onder d, van de
Regeling omgevingsrecht toe, indien voor toepassing van artikel 2.4.1 bij het
bevoegd gezag reeds bruibare recente onderzoeksresultaten beschikbaar zijn.
4.Het bevoegd gezag kan een gedeeltelijk afwijken van de plicht tot het indienen
van een onderzoeksrapport als bedoeld in artikel 2.5, onder d van de Regeling
omgevingsrecht toestaan voor een bouwwerk met een beperkte instandhoudingstermijn, als bedoeld in artikel 2.23 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 5.16 van het Besluit omgevingsrecht , indien uit het in NEN 5725, uitgave 2009, bedoelde vooronderzoek naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid blijkt, dat de locatie onverdacht is dan wel de gerezen verdenkingen een volledig veldonderzoek volgens NEN 5740, uitgave 2009 niet rechtvaardigen.
Paragraaf 2 Behandeling van de aanvraag om bouwvergunning
Artikel 2.3.1 Welstandscriteria
Paragraaf 4 Het tegengaan van bouwen op verontreinigde bodem
Artikel 2.4.1 Verbod tot bouwen op verontreinigde bodem
Op een bodem die zodanig is verontreinigd dat schade of gevaar is te verwachten voor de gezondheid van de gebruikers, mag niet worden gebouwd voorzover dat bouwen betrekking heeft op een bouwwerk:
Artikel 2.4.2 Voorwaarden omgevingsvergunning voor het bouwen
In afwijking van het bepaalde in artikel 2.4.1 en onverminderd het bepaalde in artikel 2.4, onder d, van de Regeling omgevingsrecht, kan het bevoegd gezag voorwaarden verbinden aan de omgevingsvergunning voor het bouwen, in het geval zij op grond van het in het de Regeling omgevingsrecht bedoelde onderzoeksrapport en/of andere bij hen bekende onderzoeksresultaten dan wel op grond van het overeenkomstig het tweede lid van artikel 39 van de Wet bodembescherming goedgekeurde saneringsplan bedoeld in artikel 39, eerste lid, van die Wet van oordeel zijn, dat de bodem niet geschikt is voor het beoogde doel maar door het stellen van voorwaarden alsnog geschikt kan worden gemaakt.
Paragraaf 5 Voorschriften van stedenbouwkundige aard en bereikbaarheidseisen
Artikel 2.5.1 Richtlijnen voor de verlening van ontheffing van de stedenbouwkundige bepalingen
Artikel 2.5.2 Anti-cumulatiebepaling
Terrein dat voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen in aanmerking moet worden genomen mag niet nog eens bij de verlening van een
omgevingsvergunning voor het bouwen voor een ander bouwwerk in aanmerking worden genomen.
Artikel 2.5.3 Bereikbaarheid van bouwwerken voor wegverkeer. Brandblusvoorzieningen
Artikel 2.5.3A Brandweeringang
Artikel 2.5.4 Bereikbaarheid van gebouwen voor gehandicapten
Artikel 2.5.5 Ligging van de voorgevelrooilijn
langs een wegzijde met een regelmatige of nagenoeg regelmatige ligging van de voorgevels van de bestaande bebouwing: de evenwijdig aan de as van de weg gelegen lijn, welke, zoveel mogelijk aansluitend aan de ligging van de voorgevels van de bestaande bebouwing, een zoveel mogelijk gelijkmatig beloop van de rooilijn overeenkomstig de richting van de weg geeft;
Artikel 2.5.6 Verbod tot bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn
Onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.7 is het verboden een bouwwerk, voor het bouwen waarvan een omgevingsvergunning is vereist, te bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn.
Artikel 2.5.7 Toegelaten overschrijding van de voorgevelrooilijn
Het verbod tot bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn is niet van toepassing op:
2.stoepen, stoeptreden en toegangsbruggen, mits zij de grens van de weg
met niet meer dan 0,3 m overschrijden.
Artikel 2.5.8 Vergunningverlening in afwijking van het verbod tot overschrijding van de voorgevelrooilijn
naar hun aard en bestemming op een voor de voorgevelrooilijn gelegen erf toelaatbaar zijn;
1988 dan wel in de provinciale of gemeentelijke monumentenverordening
-voor zover zulks niet bezwaarlijk is met het oog op de in historisch-
esthetisch opzicht gewenste aansluiting bij het karakter van de bestaande
en dan nog voor zover de veiligheid van de gebruikers van de weg niet in gevaar komt.
Artikel 2.5.9 Bouwen op de weg
In afwijking van het verbod tot het bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn kan het bevoegd gezag de omgevingsvergunning voor het bouwen verlenen voor het verbod tot het bouwen met overschrijding van de voorgevelrooilijn voor:
Artikel 2.5.10 Plaatsing van de voorgevel ten opzichte van de voorgevelrooilijn.Afschuining van straathoeken
wegen of zich vóór en na de knik op onderlinge tussenafstanden van minder dan 3 meter bevinden, moet de bebouwing op de hoeken - over een hoogte op een dergelijke hoek van niet meer dan 4,2 meter boven straatpeil - worden afgerond of afgeschuind, met dien verstande dat de daardoor onbebouwd blijvende oppervlakte niet groter dan 2 m2 behoeft te zijn.
Artikel 2.5.11 Ligging achtergevelrooilijn
De achtergevelrooilijn is evenwijdig aan de voorgevelrooilijn en bevindt zich:
in een aan alle zijden bebouwd of te bebouwen driehoekig, vierhoekig of regelmatig veelhoekig bouwblok op een afstand van de voorgevelrooilijn gelijk aan de helft van de straal van de ingeschreven cirkel binnen de voorgevelrooilijnen, doch op geen grotere afstand van de voorgevelrooilijn dan 15 meter. Indien meer dan één ingeschreven cirkel binnen de voorgevelrooilijnen kan worden beschreven, geldt de grootste;
in een aan alle zijden bebouwd of te bebouwen bouwblok van een andere dan onder a genoemde vorm op zodanige afstand van de voorgevelrooilijn, bepaald op de wijze als onder a bepaald, na herleiding van de vorm van het bouwblok tot een of meer der onder a genoemde vormen, voor zover zij op zich zelf of gezamenlijk de vorm van het bouwblok het meest nabijkomen, doch op geen grotere afstand van de voorgevelrooilijn dan 15 meter;
in een slechts aan drie zijden bebouwd of te bebouwen rechthoekig bouwblok, langs deze drie zijden op een afstand van de voorgevelrooilijn gelijk aan 1/4 van de afstand tussen de voorgevelrooilijnen van de beide zich tegenover elkaar bevindende bebouwde of te bebouwen zijden van het bouwblok, doch op geen grotere afstand van de voorgevelrooilijn dan 15 meter;
in een slechts aan twee tegenover elkaar gelegen zijden bebouwd of te bebouwen rechthoekig bouwblok, langs deze twee zijden op een afstand van de voorgevelrooilijn gelijk aan 1/4 van de afstand tussen de voorgevelrooilijnen van de beide zich tegenover elkaar bevindende bebouwde of te bebouwen zijden van het bouwblok, doch op geen grotere afstand van de voorgevelrooilijn dan 15 meter;
Indien in een hoekbebouwing de elkaar snijdende achtergevelrooilijnen een scherpe hoek vormen moeten de achterzijden van die bebouwing - in het belang van de toetreding van daglicht - over een afstand van ten minste 5 meter ter weerszijden van bedoeld snijpunt ten minste 2 meter terugliggen ten opzichte van beide achtergevelrooilijnen.
Artikel 2.5.12 Verbod tot bouwen met overschrijding van de achtergevelrooilijn
Onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.13 is het verboden bouwwerken, voor het bouwen waarvan een omgevingsvergunning is vereist, te bouwen met overschrijding van de achtergevelrooilijn.
Artikel 2.5.13 Toegelaten overschrijding van de achtergevelrooilijn
Het verbod tot bouwen met overschrijding van de achtergevelrooilijn is niet van toepassing op:
onderdelen van een bouwwerk, voor het bouwen waarvan een omgevingsvergunning is vereist, die bij het afzonderlijk realiseren opgevat zouden moeten worden als een aan- of uitbouw, voor het bouwen waarvan op grond van artikel 2, onderdeel 3, of artikel 3, onderdeel 1 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht geen vergunning is vereist;
Artikel 2.5.14 Vergunningverlening in afwijking van het verbod tot overschrijding van de achtergevelrooilijn
In afwijking van het verbod tot het bouwen met overschrijding van de achtergevelrooilijn kan het bevoegd gezag de omgevingsvergunning voor het bouwen verlenen voor:
Artikel 2.5.15 Erf bij woningen en woongebouwen
het gebouw zal zijn gelegen op een terrein waarvan twee tegenover elkaar liggende zijden grenzen aan wegen, aan een weg en een openbaar water, aan een weg en een spoorweg of aan een weg en een plantsoen, mits dat terrein slechts aan één van die zijden mag worden bebouwd en tevens een erf van redelijke afmetingen tot stand wordt gebracht;
Artikel 2.5.16 Erf bij overige gebouwen
Artikel 2.5.17 Ruimte tussen bouwwerken
Bebouwing van ondergeschikte aard op het erf of op het aangrenzende erf wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
2.Het bevoegd gezag kan de omgevingsvergunning verlenen in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, indien voldoende mogelijkheid aanwezig is voor reiniging en onderhoud van de vrij te laten ruimte.
Artikel 2.5.18 Erf- en terreinafscheidingen
Artikel 2.5.19 Bouwen nabij bovengrondse hoogspanningslijnen en ondergrondse hoofdtransportleidingen
Binnen een strook van 6 meter ter weerszijden van voor stroomgeleiding bestemde draden van bovengrondse hoogspanningslijnen mogen zich geen delen bevinden van andere bouwwerken, voor het bouwen waarvan een omgevingsvergunning is vereist, dan die welke deel uitmaken van de hoogspanningslijn. Bij het bepalen van deze afstand moet rekening worden gehouden met het uitzwaaien van de draden ten gevolge van de wind. Onder hoogspanningslijn wordt in dit artikel verstaan een lijn met een nominale elektrische spanning van 1.000 volt of meer.
Artikel 2.5.20 Toegelaten hoogte in de voorgevelrooilijn
Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op hoekbebouwing aan wegen, waarvan de afstand tussen de voorgevelrooilijnen onderling verschilt, in welk geval aan de zijde van de smalle weg tot de hoogte welke aan de brede weg is toegelaten, mag worden gebouwd over een lengte van de hoek af gelijk aan de afstand tussen de voorgevelrooilijn van de smalle weg, doch over geen grotere lengte dan 15 meter.
Indien aan de overzijde van de weg een voorgevelrooilijn ontbreekt geldt ter bepaling van de grootste toegelaten hoogte, bedoeld in het eerste lid, de dichtst bij gelegen tegenoverliggende rooilijn. Indien de tegenoverliggende rooilijn plaatselijk is onderbroken geldt ter plaatse van die onderbreking de verst verwijderde van de beide ter weerszijden van de onderbreking voorkomende rooilijnen.
Artikel 2.5.21 Toegelaten hoogte in de achtergevelrooilijn
De in het eerste lid bedoelde afstand wordt gemeten haaks op de achtergevelrooilijn ter plaatse van het bouwwerk. Indien de te beschouwen achtergevelrooilijnen niet evenwijdig lopen, wordt voor elke 5 meter breedte van de achterzijde van het bouwwerk uitgegaan van de gemiddelde afstand tussen de achtergevelrooilijnen. Indien een tegenoverliggende achtergevelrooilijn ontbreekt, wordt gemeten tot de dichtstbijzijnde tegenover de achtergevelrooilijn gelegen voorgevelrooilijn.
Artikel 2.5.22 Toegelaten hoogte van zijgevels tegenover een achtergevelrooilijn
Indien op een kruising van wegen de achtergevels van de bebouwing, gelegen aan de ene weg, doorgebouwd zijn tot aan de voorgevelrooilijn van de andere weg en bovendien in die achtergevels ramen aanwezig zijn, dan bedraagt - onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.24 - de maximale hoogte van de zijgevel van het eerste bouwwerk aan laatstgenoemde weg nabij de hoek ten hoogste 1,5 maal de afstand van deze zijgevel tot de achtergevelrooilijn die bij de eerstgenoemde weg behoort. Deze afstand moet op dezelfde wijze worden bepaald als beschreven is in artikel 2.5.21, tweede lid, voor de bepaling van de afstand tussen twee achtergevelrooilijnen.
Artikel 2.5.23 Toegelaten hoogte tussen voor- en achtergevelrooilijnen
Onverminderd het bepaalde in artikel 2.5.24 mag een bouwwerk, voor het bouwen waarvan een omgevingsvergunning is vereist, tussen de voor- en de achtergevelrooilijn niet hoger reiken dan tot de vlakken die de verticale vlakken door de voorgevelrooilijn en door de achtergevelrooilijn snijden op de - krachtens de artikelen 2.5.20 en 2.5.21 - maximale bouwhoogte en die met het horizontale vlak een hoek vormen van:
Indien een bouwwerk nabij een kruising van wegen een zijgevel heeft die gelegen is tegenover een achtergevelrooilijn in hetzelfde bouwblok, mag dit bouwwerk bovendien niet hoger reiken dan tot het vlak dat het verticale vlak door die zijgevel snijdt ter hoogte van de - krachtens artikel 2.5.22 - maximale bouwhoogte en dat met het horizontale vlak een hoek vormt van 56 graden.
Artikel 2.5.24 Grootste toegelaten hoogte van bouwwerken
Artikel 2.5.25 Hoogte van bouwwerken op niet aan een weg grenzende terreinen
De hoogte van een bouwwerk dat met een ingevolge artikel 2.5.3 of 2.5.14 toegestane afwijking wordt opgericht op een niet aan een weg grenzend terrein, mag niet meer bedragen dan 2,70 meter met dien verstande dat - uitgaande van een goothoogte van genoemde maat - daarboven een zadeldak met hellingen van ten hoogste 45 graden toegelaten is.
Artikel 2.5.26 Wijze van meten van de hoogte van bouwwerken
De hoogte van gevels die geen horizontale beëindiging hebben, moet worden bepaald door de oppervlakte te delen door de breedte. Plaatselijke verhogingen, als bedoeld in artikel 2.5.27, onder d en artikel 2.5.28, onder h, i, j en k, moeten - voor zover zij de maximale hoogte overschrijden - buiten beschouwing worden gelaten.
Artikel 2.5.27 Toegelaten afwijkingen van de toegelaten bouwhoogte
Het bepaalde in artikel 2.5.20, eerste lid, artikel 2.5.21, eerste en derde lid, artikel 2.5.22, eerste lid, artikel 2.5.23 en artikel 2.5.24 is niet van toepassing op:
topgevels in het verticale vlak, gaande door de voorgevelrooilijn of de achtergevelrooilijn, mits zij niet breder zijn dan 6 meter en mits de geveloppervlakte, over de breedte van de topgevel gemeten, niet groter is dan het product van de breedte van de topgevel en de maximale bouwhoogte ter plaatse;
Artikel 2.5.28 Vergunningverlening in afwijking van het verbod tot overschrijding van de toegelaten bouwhoogte
In afwijking van het verbod tot het bouwen met overschrijding van de toegelaten bouwhoogte als bedoeld in de artikelen 2.5.20, eerste lid, 2.5.21, eerste en derde lid, 2.5.22, eerste lid, 2.5.23 en 2.5.24 kan het bevoegd gezag de omgevingsvergunning voor het bouwen verlenen voor:
dakvensters, mits buitenwerks gemeten de breedte niet meer dan 1,75 meter, de hoogte niet meer dan 1,5 meter, de onderlinge afstand niet minder dan 3 meter en de afstand tot de erfscheiding niet minder dan 1,5 meter bedraagt. Deze laatste voorwaarde geldt niet voor gekoppelde dakvensters, die tot verschillende gebouwen behoren;
zulks niet bezwaarlijk is om de in historisch-esthetisch opzicht gewenste aansluiting te verkrijgen bij het karakter van de bestaande omgeving.
Artikel 2.5.29 Vergunningverlening in afwijking van het verbod tot overschrijding van de rooilijnen en van de toegelaten bouwhoogte in geval van voorbereiding van nieuw ruimtelijk beleid
In andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 2.5.8, 2.5.14 en 2.5.28, kan het bevoegd gezag afwijken van de verboden tot bouwen met overschrijding van de voor- en van de achtergevelrooilijn, en van het verbod tot bouwen met overschrijding van de maximale bouwhoogte, indien:
Artikel 2.5.30 Parkeergelegenheid en laad- en losmogelijkheden bij of in gebouwen
Indien de omvang of de bestemming van een gebouw daartoe aanleiding geeft, moet ten behoeve van het parkeren of stallen van auto's in voldoende mate ruimte zijn aangebracht in, op of onder het gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort. Deze ruimte mag niet overbemeten zijn, gelet op het gebruik of de bewoning van het gebouw, waarbij rekening moet worden gehouden met de eventuele bereikbaarheid per openbaar vervoer.
Paragraaf 6 Voorschriften inzake brandveiligheidinstallaties en vluchtrouteaanduidingen
Paragraaf 7 Aansluitplicht op de nutsvoorzieningen
4 Plichten tijdens en bij voltooiing van de bouw en bij ingebruikneming van een bouwwerk
5 Staat van open erven en terreinen, aansluiting op de nutsvoorzieningen en het weren van schadelijk en hinderlijk gedierte
Paragraaf 1 Staat van open erven en terreinen
Paragraaf 4 Het weren van schadelijk of hinderlijk gedierte. Reinheid
Paragraaf 2 Staken van het gebruik
Paragraaf 3 Gebruik van bouwwerken, open erven en terreinen
Artikel 7.3.1 Vergunningsplicht nachtverblijf
Bepaling aantal personen nachtverblijf
In afwijking van het bepaalde in artikel 2.2, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht, wordt het aantal personen bepaald op 4.
Paragraaf 4 Het weren van schadelijk of hinderlijk gedierte. Reinheid
Artikel 7.5.1 Verboden gebruik van water
Artikel 7.6.1 Gebruiksgereed houden van installaties
Paragraaf 1 Omgevingsvergunning voor het slopen
Paragraaf 2 Uitzonderingen op het vereiste van een omgevingsvergunning voor het slopen
Paragraaf 3 Verplichtingen tijdens het slopen
Artikel 8.4.1 Sloopafval algemeen
Artikel 9.1 De advisering door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
Artikel 9.1 De advisering door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
1 De advisering over redelijke eisen van welstand is opgedragen aan de Stichting Dorp, Stad & Land, Adviseurs Ruimtelijke Kwaliteit (hierna te noemen Dorp, Stad & Land), die uit haar midden personen voordraagt als lid van de welstandscommissie, hierna te noemen: Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
2 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit adviseert over de welstandsaspecten van aanvragen voor een omgevingsvergunning.
3 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit baseert haar advies op de in de gemeentelijke welstandsnota genoemde welstandscriteria, of op criteria in andere – als aanvulling op de welstandsnota vastgestelde – beleidsdocumenten, zoals bijvoorbeeld een beeldkwaliteitplan.
Artikel 9.2 Samenstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
1 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit bestaat ten minste uit drie leden, waaronder een voorzitter en een secretaris, die deskundig zijn op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit, stedebouw dan wel cultuurhistorie.
Aanvullend kan ten hoogste één lid benoemd worden dat niet verbonden is aan Dorp, Stad & Land.
2 Indien een lid van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit verhinderd is, draagt Dorp, Stad & Land zorg voor een plaatsvervanger met vergelijkbare deskundigheid op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit, stedebouw of cultuurhistorie. Indien een lid benoemd is dat niet verbonden is aan Dorp, Stad & Land, dragen burgemeester en wethouders zelf zorg voor plaatsvervanging.
3 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste twee leden aanwezig zijn, welke beschikken over deskundigheid op het gebied van welstand.
4 De leden van de commissie zijn onafhankelijk van het gemeentebestuur.
Artikel 9.3 Benoeming en zittingsduur
Artikel 9.4 Jaarlijkse verantwoording
1 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit stelt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden
voor de gemeenteraad, waarin ten minste aan de orde komt:
2 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit kan in haar jaarverslag aanbevelingen doen ten aanzien van het gemeentelijk ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het algemeen en de aanpassing van de gemeentelijke welstandsnota in het bijzonder.
Artikel 9.5 Termijn van advisering
1 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning uit binnen twee weken nadat door of namens burgemeester en wethouders daarom is verzocht.
2 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze vergunning betrekking heeft op een deel van een project of wanneer het een gefaseerde aanvraag betreft, uit binnen twee weken nadat door of namens burgmeester en wethouders daarom is verzocht.
3 Burgemeester en wethouders kunnen in hun verzoek om advies de commissie een langere termijn dan genoemd in de bovengenoemde leden van dit artikel geven indien de beslistermijn met toepassing van artikel 3.9, tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is verlengd.
Artikel 9.6 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
1 De behandeling van bouwplannen door of onder verantwoordelijkheid van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is openbaar. Tijdstip en plaats van de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit worden tijdig bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven blad, dagblad, nieuwsblad of huis-aan-huisblad, de gemeentelijke internetsite of op een andere geschikte wijze.
De agenda voor de vergadering kan op het gemeentehuis worden ingezien.
Indien het bevoegd gezag – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doet tot niet-openbare behandeling, dan dient het bevoegd gezag daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen alleen voor de vergadering waarin het welstandsadvies formeel wordt vastgesteld. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg over bijv. een principeaanvraag of een schetsplan.
2 Indien de aanvrager van de omgevingsvergunning hierom bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning heeft verzocht, wordt deze door of namens de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit in staat gesteld tot het geven van een toelichting op het bouwplan.
3 In het geval dat het bouwplan in de vergadering van de commissie wordt behandeld en een verzoek tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning een uitnodiging te ontvangen voor de vergadering van de commissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.
Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht. Het reglement van orde van de welstandscommissie dat als bijlage 9 bij deze verordening is vastgesteld, voorziet in een procedurele opzet, waarbij er een onderscheid wordt aangebracht in de toelichtende fase en de beraadslagingen.
Artikel 9.7 Afdoening onder verantwoordelijkheid
9.7.1 Afdoening onder verantwoordelijkheid commissie
1 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit kan de advisering over een aanvraag om advies, onder verantwoordelijkheid van de commissie, overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden. Het aangewezen lid of de aangewezen leden adviseren over bouwplannen waarvan volgens hen het oordeel van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit als bekend mag worden verondersteld.
2 In geval van twijfel wordt het bouwplan alsnog voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
9.7.2 Afdoening buiten verantwoordelijkheid commissie
1 Het college van Burgemeester en Wethouders kan (als dit wettelijk is doorgevoerd) de advisering over een aanvraag om advies, buiten verantwoordelijkheid van de commissie, overlaten aan een of meerdere daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren of deskundigen van of namens de gemeente. De aangewezen ambtenaar of deskundige adviseert over bouwplannen waarvan volgens de bestendige lijn van de welstandsnota of beeldkwaliteitsplan en het oordeel van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit als bekend mag worden verondersteld.
2.Het college van Burgemeester en Wethouders kan advisering buiten verantwoordelijkheid van de commissie baseren op gebiedsgerichte en objectgerichte (snel)toetscriteria voor (kleine) reguliere vergunningsplichtige omgevingsvergunningen die staan opgesomd in de welstandsnota of in een vastgesteld beeldkwalteitsplan.
3 In geval van twijfel wordt het bouwplan alsnog voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Artikel 9.8 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
1 De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit adviseert schriftelijk of digitaal.
Negatieve adviezen worden gemotiveerd; positieve adviezen alleen als daarom verzocht wordt.
2 Zodra het advies wordt uitgebracht, wordt het door of namens burgemeester en wethouders gevoegd bij de aanvraag om een omgevingsvergunning.
3 Als er dringende en motiverende redenen zijn voor het bevoegd gezag om af te wijken van het uitgebrachte advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit of van behandeling buiten verantwoordelijkheid door een daartoe aangewezen ambtenaar of deskundige die volgens een bestendige lijn van de commissie en volgens de vastgestelde welstandsnota of beeldkwaliteitsplan het plan heeft getoetst, brengen zij de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit op de hoogte alvorens de vergunning in afwijking van het uitgebrachte advies bij de aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen te voegen, zodat de Commissie in de gelegenheid wordt gesteld om, eventueel aanvullend advies, ter bescherming van de belangen, uit te kunnen brengen.
Artikel 9.9 Uitsluiting van gebieden en categorieën bouwwerken
10 Overige administratieve bepalingen
Artikel 10.6 Herziening en vervanging van aangewezen normen en andere voorschriften
Het bevoegd gezag is bevoegd om rekening te houden met de herziening en vervanging van de NEN-normen, voornormen, praktijkrichtlijnen en andere voorschriften waarnaar in deze verordening - of in de bij deze verordening behorende bijlagen - wordt verwezen, indien de bevoegde instantie de betrokken norm, voornorm, praktijkrichtlijn of het voorschrift heeft herzien of vervangen en die herziening of vervanging heeft gepubliceerd.
Artikel 11.1 t/m 11.4 Onderzoek naar een gebrek
12 Straf-, overgangs- en slotbepalingen
Artikel 12.1 t/m 12.5 Overgangsbepaling sloopmelding
Op een aanvraag om bouwvergunning, ontheffing of toestemming of een aanvraag om omgevingsvergunning, die is ingediend vóór 1 april 2012 en waarop op dit tijdstip nog niet is beschikt, zijn de bepalingen van de bouwverordening van toepassing, zoals die luidden voor deze wijziging, tenzij de aanvrager aangeeft dat de gewijzigde bepalingen worden toegepast.
Model definitief gemeente Korendijk
Bijlage 9 bij de Bouwverordening
Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
(voorheen: de DSL-welstandscommissie)
Adviseurs Ruimtelijke Kwaliteit
Rotterdam/Middelburg, januari 2012
Met de inwerkingtreding van het nieuwe Bouwbesluit 2012 (naar verwachting 1 april 2012) is het nodig de Bouwverordening (Hoofdstuk 9) te actualiseren. Dit onder andere omdat het Bouwbesluit 2012 artikelen bevat die nu in de bouwverordening worden geregeld. Deze artikelen vervallen van rechtswege met het inwerking treden van het Bouwbesluit 2012. Tevens is een ‘kan-bepaling’ aangekondigd waarmee de verplichting voor een onafhankelijke toetsing een keuze wordt en onder meer de door veel gemeenten gewenste ambtelijke sneltoets weer mogelijk gemaakt kan worden.
Door de, tegelijk met het nieuwe Bouwbesluit in werking tredende wijzigingen van de Woningwet, resteren in de bouwverordening 2012 alleen de stedenbouwkundige voorschriften, voorschriften inzake tegengaan van bouwen op verontreinigde bodem en de procedurele welstandsvoorschriften.
De gewijzigde Woningwet geeft aan welke onderwerpen in een bouwverordening geregeld dienen te worden, gemeenten hebben geen mogelijkheid om hiervan af te wijken.
Op grond van Artikel 8, zesde lid van de Woningwet, dient de gemeentelijke bouwverordening voorschriften te bevatten over de samenstelling, inrichting en werkwijze van de welstandscommissie.
In navolging van de Model-bouwverordening van de VNG adviseert Stichting Dorp, Stad & Land (DSL) gemeenten om de hoofdlijnen vast te leggen in de Bouwverordening (Hoofdstuk 9) en de uitwerking in een Reglement van Orde, als bijlage 9 bij de Bouwverordening. De wijzigingen maken het tevens mogelijk om enkele kleine wetstechnische wijzigingen aan te brengen in de welstandsbepalingen.
Hierbij treft u een model aan van DSL voor Bijlage 9, Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, behorende bij de Bouwverordening (Hoofdstuk 9).
Vanwege de omslag die zich rond welstandadvisering op nationaal en lokaal niveau aftekent, krijgen welstandscommissies steeds vaker een brede taak als ‘Adviseurs Ruimtelijke Kwaliteit’.
De DSL-organisatie en de DSL-welstandscommissies krijgen, naast de reguliere welstandstoetsing, steeds vaker adviesvragen met een breder karakter. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van bestemmingsplannen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, Ruimte voor Ruimte regelingen en andere relevante beleidsstukken enz.
Het Bestuur van Stichting Dorp, Stad & Land heeft daarom gekozen voor het toevoegen aan de naam DSL van de verhelderende ondertitel ‘Adviseurs Ruimtelijke Kwaliteit’.
De werkzaamheden blijven uiteraard gebaseerd op de wettelijke betekenis en de wettelijke bepalingen met betrekking tot welstands- / monumentencommissies.
In het bijgaande model staat in plaats van welstandscommissie dan ook Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Op deze wijze probeert DSL in te spelen op de modernisering van het welstandstoezicht en de welstandscommissies, die als gemeentelijke “Commissie Ruimtelijke Kwaliteit” beter herkenbaar zullen zijn.
Adviseurs Ruimtelijke Kwaliteit
Model definitief gemeente Korendijk
Bijlage 9 bij de Bouwverordening
Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
(voorheen: de DSL-welstandscommissie)
9.1 De advisering door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit 4
9.1.3 Niet wettelijk verplichte taken 5
9.2 Samenstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit 5
9.2.1 Samenstelling en besluitvorming 9
9.2.2 Niet betrokken zijn bij een aanvraag om een Omgevingsvergunning 5
9.3 Benoeming en zittingsduur Artikel vervallen 5
9.4 Jaarlijkse verantwoording 6
9.4.1 Jaarlijkse verantwoording 6
9.5.1 Termijn van advisering 6
9.6 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting 7
9.6.1 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting 7
9.6.2 Openbaarheid van de adviezen 7
9.7 Afdoening onder verantwoordelijkheid 7
9.7.1 Afdoening onder verantwoordelijkheid commissie 7
9.7.2 Afdoening buiten verantwoordelijkheid commissie 8
9.8 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht 8
9.8.1 Vorm waarin het advies alsmede de motivering daarvan wordt uitgebracht 8
9.9 Uitsluiting van gebieden en categorieën bouwwerken Artikel vervallen
Het advies dat betrekking heeft op de welstandsaspecten van een aanvraag om een
omgevingsvergunning voor het bouwen of voor een reclame-activiteit.
De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (voorheen: de welstandscommissie), in casu Stichting Dorp, Stad & Land.
Dit Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Als de commissie advies uitbrengt als bedoeld in dit Reglement, fungeert de commissie als welstandscommissie.
Dit Reglement behoort bij en maakt onderdeel uit van de bouwverordening van de gemeente uitsluitend indien en voor zover hierin de samenstelling, inrichting en werkwijze van de welstandscommissie is geregeld.
9.1 De advisering door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen in dit Reglement.
De commissie heeft tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging: advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over aanvragen voor een omgevingsvergunning.
Voorts heeft de commissie tot taak op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging: advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders over aanvragen voor een omgevingsvergunning activiteit reclame, tenzij burgemeester en wethouders van oordeel zijn dat voor reclame-activiteiten geen advies van de commissie noodzakelijk is.
De commissie baseert haar advies op de in de gemeentelijke welstandsnota genoemde welstandscriteria, of op criteria in andere – als aanvulling op de welstandsnota vastgestelde – beleidsdocumenten, zoals bijvoorbeeld een beeldkwaliteitplan.
De gemeente heeft conform artikel 15 van de Monumentenwet 1988, een afzonderlijke Commissie Cultureel Erfgoed ingesteld die de brede monumentencommissie vormt van de gemeente en die op verzoek van burgemeester en wethouders, of uit eigen beweging advies uitbrengt over erfgoedaspekten van aanvragen voor omgevingsvergunning of andere vraagstukken.
De commissie Ruimtelijke Kwaliteit overlegt met de Commissie Cultureel Erfgoed bij behandeling van plannen als erfgoedbelangen een rol spelen. Bij strijdige belangen is het advies van de Commissie Cultureel Erfgoed uiteindelijk maatgevend.
9.1.3 Niet wettelijk verplichte taken
De commissie krijgt de opdracht om – op verzoek van burgemeester en wethouders - naast de reguliere taken de volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:
Onder de regie van de gemeente - en op verzoek van de commissie, de gemeente of de aanvrager - noodzakelijk geacht vooroverleg voeren met betrokkenen bij de voorbereiding van bouwplannen.
Advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over de ruimtelijke kwaliteits aspecten van in voorbereiding zijnde structuurvisies, bestemmingsplannen, ontheffingen / projectbesluiten, beheersverordeningen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, landschappelijke plannen, en andere relevante gemeentelijke beleidsstukken waaronder de welstandsnota. De commissie krijgt deze stukken reeds in het ontwerpstadium voorgelegd ter advisering en brengt hier desgevraagd schriftelijk advies over uit.
Advies uitbrengen over stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen die van belang zijn voor de ruimtelijke kwaliteit in de gemeente.
Adviseren in het geval van excessen: buitensporigheden in het uiterlijk van bouwwerken die ook voor niet-deskundigen evident zijn.
Voorlichting inzake ruimtelijke kwaliteit aan de gemeenteraad, burgemeester en wethouders, ambtenaren en burgers.
9.2 Samenstelling van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit
9.2.1 Samenstelling en besluitvorming
De commissie bestaat ten minste uit drie leden, waaronder een voorzitter en een secretaris, die deskundig zijn op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit, stedebouw dan wel cultuurhistorie. Aanvullend kan ten hoogste één lid benoemd worden dat niet verbonden is aan Dorp, Stad & Land.
De commissie kan zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur of beeldende kunst. Afhankelijk van de aanvraag om een omgevingsvergunning die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.
Indien een lid van de commissie verhinderd is, draagt Dorp, Stad & Land zorg voor een plaatsvervanger met vergelijkbare deskundigheid op het gebied van architectuur, ruimtelijke kwaliteit, stedebouw of cultuurhistorie. Indien een lid benoemd is dat niet verbonden is aan Dorp, Stad & Land, dragen burgemeester en wethouders zelf zorg voor plaatsvervanging.
De commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste twee leden aanwezig zijn.
De leden van de commissie zijn onafhankelijk van het gemeentebestuur.
9.2.2 Niet betrokken zijn bij een aanvraag om een omgevingsvergunning
De leden van de commissie en hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de commissie te beoordelen aanvraag om een omgevingsvergunning betrokken zijn, onthouden zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en zijn niet betrokken bij beraadslaging, beoordeling en advisering over de aanvraag om een omgevingsvergunning.
9.3 Benoeming en zittingsduur Artikel vervallen
9.4.1 Jaarlijkse verantwoording
De commissie stelt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden voor de gemeenteraad, waarin ten minste aan de orde komt:
De commissie kan in haar jaarverslag aanbevelingen doen ten aanzien van het gemeentelijk ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het algemeen en de aanpassing van de gemeentelijke welstandsnota in het bijzonder.
De commissie brengt het advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning uit binnen twee weken nadat door of namens burgemeester en wethouders daarom is verzocht.
De commissie brengt het advies over de aanvraag om een omgevingsvergunning, indien deze vergunning betrekking heeft op een deel van een project of wanneer het een gefaseerde aanvraag betreft, uit binnen twee weken nadat door of namens burgmeester en wethouders daarom is verzocht.
Burgemeester en wethouders kunnen in hun verzoek om advies de commissie een langere termijn dan genoemd in de bovengenoemde leden van dit artikel geven indien de beslistermijn met toepassing van artikel 3.9, tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is verlengd.
9.6 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
9.6.1 Openbaarheid van vergaderen en mondelinge toelichting
De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen alleen voor de vergadering waarin het advies formeel wordt vastgesteld. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg over bijv. een principeaanvraag of een schetsplan.
Tijdstip en plaats van de vergadering van de commissie worden tijdig bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven blad, dagblad, nieuwsblad of huis-aan-huisblad, de gemeentelijke internetsite of op een andere geschikte wijze. De agenda voor de vergadering kan op het gemeentehuis worden ingezien.
Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
Indien de aanvrager van een omgevingsvergunning hierom bij het indienen van de aanvraag om omgevingsvergunning heeft verzocht, wordt hij door of namens de commissie in staat gesteld tot het geven van een toelichting op de aanvraag.
In het geval de aanvraag om een omgevingsvergunning in de vergadering van de commissie wordt behandeld en een verzoek door de aanvrager tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de aanvrager van de omgevingsvergunning een uitnodiging te ontvangen voor de vergadering van de commissie, waarin de aanvraag wordt behandeld.
Belanghebbenden hebben geen spreekrecht. of(keuze maken)
Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht. De voorzitter stelt, afhankelijk van de agenda, de maximale spreektijd van eenieder vast. Spreektijd kan slechts worden gebruikt voor het geven van een visie op de welstandsaspecten van het plan. Een belangenafweging of beoordeling, anders dan op basis van de vastgestelde welstandscriteria vindt niet plaats tijdens de welstandsbeoordeling.
9.6.2 Openbaarheid van de adviezen
De commissie adviseert aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders besluiten op welke wijze de adviezen van de commissie openbaar gemaakt worden.
9.7 Afdoening onder verantwoordelijkheid
9.7.1 Afdoening onder verantwoordelijkheid door de commissie
De commissie kan de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning, onder verantwoordelijkheid van de commissie, overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden. Het aangewezen lid of de aangewezen leden kunnen, zowel positief als negatief, adviseren over bouwplannen waarvan volgens hen het oordeel van de commissie als bekend mag worden verondersteld.
De commissie is eindverantwoordelijk voor het advies.
In geval van twijfel wordt de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in het bovenstaande alsnog voorgelegd aan de commissie.
Behandeling onder verantwoordelijkheid van een aanvraag om een omgevingsvergunning is openbaar. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen alleen voor de vergadering waarin het advies formeel wordt vastgesteld. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg over bijv. een principeaanvraag of een schetsplan. Indien burgemeester en wethouders - al dan niet op verzoek van de aanvrager - een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dienen zij daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen.
Indien dit wettelijk mogelijk is kan de gemeente de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning, buiten verantwoordelijkheid van de commissie, overlaten aan een of meerdere daartoe door burgmeester en wethouders aangewezen ambtenaren van de gemeente.
9.7.2 Afdoening onder verantwoordelijkheid buiten de commissie
(Als de wetgeving wordt gewijzigd kan ambtelijke toets op basis hiervan plaatsvinden)
Indien dit wettelijk mogelijk is kan de gemeente de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning, buiten verantwoordelijkheid van de commissie, overlaten aan een of meerdere daartoe door burgmeester en wethouders aangewezen ambtenaren of deskundigen van de gemeente.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan de advisering over een aanvraag om omgevingsvergunning, buiten verantwoordelijkheid van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, overlaten aan een of meerdere daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren of deskundigen van of namens de gemeente. De aangewezen ambtenaar of deskundige adviseert over bouwplannen waarvan volgens de bestendige lijn op basis van de vastgestelde welstandsnota of een vastgesteld beeldkwaliteitsplan, waarbij het oordeel van Commissie Ruimtelijke Kwaliteit als bekend mag worden verondersteld.
Ze kunnen uitsluitend positief adviseren over bouwplannen waarvan volgens hen het oordeel van de commissie als bekend mag worden verondersteld.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan de advisering buiten verantwoordelijkheid van de commissie baseren op gebiedsgerichte en objectgerichte (sneltoets)criteria voor (kleine) reguliere vergunningsplichtige omgevingsvergunningen die staan opgesomd in de welstandsnota of in een vastgesteld beeldkwaliteitsplan.
In geval van twijfel of bij zienswijze/bezwaar kan bij afdoening buiten verantwoordelijkheid van de commissie het bouwplan alsnog voorgelegd worden aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Behandeling buiten verantwoordelijkheid van een aanvraag om een omgevingsvergunning is niet openbaar.
9.8 Vorm waarin het advies wordt uitgebracht
9.8.1 Vorm waarin het advies alsmede de motivering daarvan wordt uitgebracht
De gemeente regelt zelf haar wijze van ondertekenen en /of waarmerken van het advies en de bijbehorende stukken, zulks met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke bepalingen.
De commissie adviseert schriftelijk of digitaal.
Negatieve adviezen worden gemotiveerd; positieve adviezen alleen als daarom verzocht wordt.
Zodra het advies wordt uitgebracht, wordt het door of namens burgemeester en wethouders gevoegd bij de aanvraag om een omgevingsvergunning.
9.9 Uitsluiting van gebieden en categorieën bouwwerken Artikel vervallen
Dit Reglement kan worden aangehaald als Reglement van Orde Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
1 Inleidende bepalingen……………………………………………………………………………4
2 De aanvraag omgevingsvergunning voor bouwen…………………………………………5Paragraaf 1 Gegevens en bescheiden (vervallen)
Paragraaf 2 Behandeling van de aanvraag om bouwvergunning (vervallen)
Paragraaf 3 Welstandstoetsing (vervallen)
Paragraaf 4 Het tegengaan van bouwen op verontreinigde grond
Paragraaf 5 Voorschriften van stedenbouwkundige aard
Paragraaf 6 Voorschriften inzake brandveiligheidsinstallaties en
Vluchtrouteaanduidingen (vervallen)
Paragraaf 7 Aansluitplicht op de nutsvoorzieningen (vervallen)
3 Lichtvergunningplichtige bouwwerken (vervallen)….……………………………………16
4 Plichten tijdens de voltooiing van de bouw en bij ingebruikneming…………………..16
5 Staat van open erven, brandveiligheidsinstallaties, aansluiting op …… …………….16
de nutsvoorzieningen en weren van schadelijk en hinderlijk gedierte
6 Brandveilig gebruik (vervallen) ………………………………………………………………16
7 Overige gebruiksbepalingen …………………………. ……………………………………..16
Paragraaf 1 Overbevolking (vervallen)
Paragraaf 2 Staken van gebruik (vervallen)
Paragraaf 3 Gebruik van bouwwerken, open erven en terreinen
Paragraaf 4 Weren van schadelijk of hinderlijk gedierte. Reinheid (vervallen)
Paragraaf 5 Watergebruik (vervallen)
Paragraaf 6 Installaties (vervallen)
8 Slopen(vervallen)……………………..…………………………………………………………17
9 Welstand ………………………………………………………………………………………….17
10 Overige administratieve bepalingen ……………………………………………………….. 19
11 Handhaving (vervallen)………………………………………………………………………. 19
12 Straf-, overgangs- en slotbepalingen ……………………………………………………… 20
Bijlage 9 Reglement van orde van de welstandscommissie……………..….. ……….21